حسین رضاپور؛چه کسی پاسخگوی ویرانی های اقتصادی و فرهنگی در گیلان است؟

حسین رضاپور گفت: فقر در جامعه زاییده فساد اقتصادی و توزیع نابرابر ثروت و قدرت است و عدم شفافیت در امور موجب افزایش نارضایتی و خیانت در بیت المال خواهد شد که زمینه سستی و تنبلی و نا امیدی را در جامعه فراهم می سازد .

حسین رضاپور کارشناس مسایل سیاسی و فرهنگی گفت: چه کسی پاسخگوی ویرانی های اقتصادی و فرهنگی در گیلان است؟!

حسین رضاپور در ادامه گفت: فقر در جامعه زاییده فساد اقتصادی و توزیع نابرابر ثروت و قدرت است.

حسین رضاپور گفت: فقر در جامعه زاییده فساد اقتصادی و توزیع نابرابر ثروت و قدرت است و عدم شفافیت در امور موجب افزایش نارضایتی و خیانت در بیت المال خواهد شد که زمینه سستی و تنبلی و نا امیدی را در جامعه فراهم می سازد .

“طبق آمارهای رسمی، متوسط رفاه اقتصادی در گیلان پایین تر از ۱۹ استان کشور است. ۲۵۰ هزار گیلانی زیر خط مطلق فقر زندگی می کنند! ” این بخشی از سخنرانی یکی از نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی است . حال باید پرسید چه کسی مسئول رسیدگی به این میزان بالای فقر اقتصادی در گیلان می باشد؟!

اینکه گیلان استان بیستم کشور در رفاه اقتصادی است، بهت آور است .

طبق گزارش  پایگاه  خبری راه نو  که نوشته است” استانی که زمانی شماره یک خوانده می شد، اکنون از بسیاری از استان های کشور عقب تر و رفاه اقتصادی مردم آن پایین تر از میانگین کشوری است.

تمام این واقعیات تلخ در شرایطی است که به گفته مسوولان بسیاری از بانک ها و موسسات مالی، پول مردم این استان را جمع آوری کرده و در استان های دیگر سرمایه گذاری می کنند.

از سوی دیگر وضعیت اقتصادی گیلان به گونه ای است که عمده کالاهای مصرفی این استان وارد می شود که بیانگر پایین بودن قدرت تولید در استان و در نتیجه خروج حجم بیشتر پول از گیلان است.”

آیت الله قربانی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در سفر اخیر ریاست محترم جمهور نیز گفت:جناب آقای رییس جمهور فقر گیلان زیر سرسبزی آن پنهان شده است و من این جمله را زمانی که آیت الله هاشمی رییس جمهور وقت به گیلان سفر کرده بودند عرض کردم.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی املش ما که نوشته است” رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در آمد خانوارهای روستایی گیلان کمتر از هزینه های زندگی آنان است گفت براساس آمار در سال‌های ۹۰ تا ۹۲درآمد خانوار روستایی کمتر از هزینه خانوار استان گیلان است، گفت: از سال ۱۳۵۳ تا پایان سال ۱۳۹۲ هیچ گاه در این مدت درآمد روستائیان به اندازه هزینه آنها نبوده است. وی   با   تاکید بر اینکه گیلان در حوزه آبرسانی ۱۲ درصد از میانگین کشوری عقب است، افزود: گیلان ۱۱ درصد در بخش توسعه راه‌های روستایی از میانگین کشوری عقب است.”

این کارشناس ارشد مدیریت رسانه و فعال سیاسی با بیان اینکه راهکار نجات از این بحران بها دادن به بخش تعاون و تعاونی ها می باشد افزود: باید فرهنگ تعاون در جامعه جا بیفتند همراهی دولت با بخش تعاون بسیار ضعیف است. مشکل امروز جامعه ما بیکاری و معیشت مردم و فرصت سوزی است. رضا پور با اشاره به اینکه باید در ارائه تهسیلات به تعاونی ها توجه ویژه شود ،گفت: نباید به تعاون به عنوان بخش حاشیه ای در اقتصاد نگریسته شود.

در استان گیلان شاهد کارخانجات تعطیل و ورشکستگی شرکت ها هستیم که هزاران نفر در آن شرکت ها مشغول کار بوده اند. چه کسی مسئول بازگشایی این کارخانجات هستند؟ متولی حل این مشکلات کیست؟ چه زمانی قرار است چرخ تولید در این کارخانجات به صدا در بیاید. چندین سال این کارخانه ها تعطیل هستند، تا به حال متولیان حل این مشکلات با خود اندیشیده اند که این کارگران و خانواده های آنها چه می کنند؟ نیاز جامعه اقتضا می کند که این کارخانه ها بازگشایی شوند و با توجه به تولید و همچنین کشاورزی به سوی توسعه حرکت کنیم. رضا پور با اشاره به تعطیلی کارخانجات در گیلان تصریح کرد:به جای اینکه صدای چرخ تولید پوشش شنیده شود از آن صدای حیواناتی که در آنجا به دلیل تعطیلی سکنی کرده اند به گوش می رسد.

 

وی با تاکید بر اینکه باید نقص ها را بررسی و رفع کنیم گفت: رتبه بیکاری در گیلان بالاست این شایسته مردمی که هزاران کامیون کمک مردمی را روانه جبهه کردند نیست گیلان هشت هزار شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده است.

وی با اشاره به کارخانجات تعطیل شده در گیلان اظهار داشت : کارخانه پوشش که زمانی حرف اول را در استان می زد پر از بوته های تمشک شده و به حال خود رها شده است. وی با تاکید بر اینکه اگر همه مسئولان باهم جمع شوند و همت کنند این کارخانه احیا می شود افزود: ما چقدر باید شاهد باشیم که این شرکت مورد استفاده افراد سودجو قرار می گیرد.

رضا پور تاکید کرد: اگر همت مسئولان استان باشد،کارخانجاتی مانند پوشش و فرش گیلان احیا شود دیگر لازم نیست جوانان ما پشت در اتاق این مسئول و آن مسئول تقاضای کار کنند.

مولف کتاب تعاون و تعاونی ها در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت : استان گیلان ظرفیت و ساختار بسیاری دارد و باید از آن استفاده کرد و هر چقدر ما خاموش بمانیم کارخانه های بیشتری تعطیل می شوند.

وی پیشنهاد سازنده و ارائه راهکارهای مناسب را مورد تاکید قرارداد و گفت : دولت نباید خود را رقیب بخش خصوصی بداند و باید قوانین دست و پا گیر را از جلو پای بخش خصوصی بردارد.

اما فرهنگ که نقش بی بدیلی در توسعه هر جامعه ای دارد و خود نیازمند  بارهای مالی فراوانی است که از طریق توسعه اقتصادی جامعه بایستی به بخش فرهنگی تزریق  شود. نقش فرهنگ در جامعه کنونی گیلان و رشت چگونه تبیین می شود و رشت از لحاظ جایگاه فرهنگی امروز در کدام رتبه و جایگاه قرار دارد شهری که اولین کتابخانه را طبق تاریخ دارا بوده است شهری که مهد پرورش بزرگان ، عالمان و بسیاری از افراد نخبه این مرز و بوم بوده است. امروزه چه بخشی از بودجه های فرهنگی کشور در اختیار مدیران و بخش های فرهنگی رشت قرار می گیرد. متولی تزریق بودجه های فرهنگی و اقتصادی گیلان چه کسی است ؟ پاسخ ایشان برای این فقر فرهنگی چیست؟ سرانه ایجاد کتابخانه در جامعه ای مثل گیلان که از سطوح وسیع جمعیت روستایی سود می برد سالانه افتتاح چند کتابخانه است؟ چند کانون فرهنگی ثبت شده در روستاهای گیلان داریم؟ از امام زاده های واجب التعظیم استان که در روستا ها و شهرها نگین هر بخش و روستا شده اند چگونه جهت رشد اعتلای دینی و فرهنگی بهره برده اند؟ متولی رسیدگی به این امور کدام سازمان است که از این حجم بالای ظرفیت مثبت استفاده نمی شود.

رضاپور در پایان گفت : هر قدر به گیلان با توجه به نعمت های خدادادی منابع طبیعی و فرهنگی نگاه می کنیم میبینیم جامعه امروز گیلان شایسته بیشتر از اینها ست و باید مسئولین با یک روحیه جهادی درصدد رفع این محرومیت ها اقدامات شایسته و بایسته ای را انجام دهند و مطمئن باشند مردم همیشه در صحنه گیلان اگر رویکرد جهادی مسئولین را در عمل و نه فقط حرف و شعار مشاهده کنند حتما آنها را همراهی خواهند کرد.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :