« تبریک برای یک توافق منطقی در جهان »

گام نخست پیروزی و آبرومند و اثبات شخصیت جهانی ما بر جهان خواهان ( به مردم فومنات مبارک )

 

صبح فومن – کوروش مهیار – باید با سلاح منطق و مذاکره و ادبیاتی صادق؛ با صاحبان سلاح های سهمناک ؛ احقاق حق کرد.این اثبات حقانیت را به همه به اصطلاح!! «ملل سه و دو و یک» جهان تقدیم نمود. آری این درست است.

خدمت خواننده ارجمند و همیشگی از این درگاه نوشتاری بلحاظ وظیفه رسانه ای وجیزه ای فشرده درباب این مهم اتفاق و پایان یافته کشور عزیز مان را تقدیمتان می نمایم. مذاکره و شور و انجام صلح آمیز هر واقعه ای از اساس تز و مانیفست ( دستور العمل بنیادی و عملی ) اسلام از پیدایش آن بوده و بر من حجت است که فلسفه آن را می دانید و از متکلمین عرصه منبر و وعظ وکلاس و مکتوبات مطلع استید. ساده ترین مثال معروف هم عبای پیامبر برای حل مشکل نصب سنگ جمره( سنگ سیاه) توسط آن قبایل بدوی عرب در گوشه ای از کعبه مقدس که از جنگی خونین و برادر کش جلو گرفت. نزاعی که میان قبایل و گروهایی که ریشه در یک مسلک داشته و در زمان زنده بودن پیام آورشان محمد ص بودبه خوبی فرجام گرفت.

در این جا با پوزش از نگارشی از سر شوق ختم مذاکرات هسته ای و دلگویه ای از این خطه بن بست گیلان فومن و همزبان با شما تمامی مردمی که شفافیت و .واقعیات. را از دل .حقایق. می جویید و می پویید. امید که این متن به دلایلی توسط مسئولین ادارات و نهادهای حاضر در کارهای روزمره منطقه پهناور و تاریخی فومن ات مطالعه شود. امید که مسئولین مشغول به خدمت فومن ات مانند این سلحشوران اندیشه دروین ؛برای دفاع مستدل و محکم از خارج ستان ما را به نهایت نیک رساندند. مسئولین ولایت ما هم با پی گیری دوساله ؛ در کار های مردم روستا و شهرما به هر اندازه استوار و حق پو و کارگشا باشند و بمانند. که توضیح خواهم داد.

اینکه هر مسئول( یعنی سئوال شونده) در ایران عزیز باید اینگونه اهل تحلیل،حقیقت، مشاورت و شجاع و صلح خواه و شاداب به وظیفه خود واقف و به انجام آن صادق باشند و به فرجامی نیک در هر زمینه مشگل گشایی توده ها برسند ؛ انشاالله.

در واقع درعرصه تئوریک چه آقای ظریف و چه آن نامه رسان ماژلان کوه ماسوله ( سوای ازتفاوت اندازه گیری درجات ورتبه و حقوق و غیره ) یکی استند و جز این نیست. شاید تمام این متن بسیار فشرده که اندکی شاید نوشتن را دشوار کند همین است که راستی ؛ شفافیت؛ مطمئن به بر حق بودن؛ شجاعت ؛ مشورت و تمامی ضوابط و روابط و قانون و عدالت و مردمی بودن و یا رئیس و مرئوس در عرصه خارج و ایران؛ شهر و روستا.. و کوچکی و بزرگی نوع کار اساس نیست. بل موفقیت در به انجام رساندن وظیفه به نفع و شادکامی و سعادت و رضایت مردم باید که اصل باشد و است. پس توجه فرمایید که :

اگر تمامی خط سیر زندگی در هر عرصه ای برای هر انسان یا جامعه یک ..استراتژیک.. محسوب شود؛ هر مرحله و کنش و واکنش حال چه موفق و یا ناموفق همراه تجربه یک ..تاکتیک.. محسوب می شود.

 

اگرقله کوه یک استراتژیک است ، گذرها و پیچ و دامنه و یال و زیر قله اشکالی از تاکتیک برای رسیدن محسوب می شود که در هشت سال دفاع مقدس چه بسیار با انواع ان معشور بودیم و بودید و شنیدند.پس مجموعه تاکتیک های مختلف چه از روی نقشه و منطق و ضرور و فداکاری و غیره..یا بر عکس درمورد بسیاری با ریا و تزویرو و توجیه و تفسیر خود گول زننده وغیره برای رسیدن به یک استراتژی است.اغلب هم برای نفع خودش ، خانواده ، نفر خاص ، سرزمین ، منطقه ، ملل و غیره می گرفته و می گیرد.

در (اینجا انچه که مورد نظر و تایید نگارنده است) عصر بسیار پر سرعت و نجومی فن آوری و اطلاعات گسترده نوین که بلطبع اثر تز ها ودلایل و براهین نوین خود را بر بسیاری از تئوری ها و نقطه نظرات پیش گذاشته. که گاه شاید برنظراتی در حدود هزاره های قبل را نیزاثر گذاشته است. در واقع دردایره حل معماهای اجتماعی و انسانی و عمومی و خصوصی و باورها …، چه در روند نظری و چه در پروسه عملی آشکار و پنهان ، مشکل و آسان ، پیروز و شکست ،…و غیره این ایده ها را مطرح کرده اند.

باری با این مقدمه کوچک در بازه زمانی کنونی اما قله و هدف هر موضوعی دیگر استراتژی مطلق خوانده نمی شود. در واقع تمامی زمان ۲۴ ساعت (تایم) جهت این مکان موعود قله مورد نظر استراتژیک محسوب می شود. (این تئوری درجای خود و به دلایلی منطقی بسیار مهم و دگرگون کننده می باشد) در واقع به طور ساده باید گفت که مسیر مبدا فومن به مقصد ماسوله؛ امروز دیگر ماسوله استراتژیک یک مسافر یا یک ره رو محسوب نمی شود.

**********************************

(روستای آرام و باستانی وشگفت و یادگارتصادفی زمین شناسی و گیاه و هوا و آب در حال بشدت نابودی جهت مثلن گردش گری غیر علمی و افسار گسیخته که برای لذت چند دهه از مردم این دوره؛ اما دوره و جایگاه سترگ آن را به شهرکی معمولی و زشت و خارج ارز رده مبدل خواهیم کرد. با همه عشقی که به این روستای خودم دارم اما واقعیت در دل حقیقت با ابراهین دهشتناک خود را کم کم می نمایاند که به وسع خویش بارها برای درج در تاریخ بومی (که جدا از جهان و زیست بوم جهانی نیست) نوشتیم ونوشتند و گفتیم و غیره…)

 

در واقع از لحظه حرکت با اندکی نگاه نیک و اصولی و منطقی به مسیر راه ماسوله ..هر گوشه و فضا و زندگی با تمام نبض و حرکت که سابقن کند بود اما امروزه و دراین چند دهه وبخصوص این سالها سریع درآن نمایان است .نابودی ریز موجودات تک سلولی و تک یاخته ای تا پیچیده ترین و بغرنج ترین موجود شگفت یعنی انسان چه بومی و محلی آن و چه اَخیرن آوار شده بر آن، چه بلبل خوش خوان و روباه زیبای چشم عسلی با خانواده اش تا خرمگسهای درشت با پرواز کوتاه اوباش گونه به دنبال چراغ و شیسشه ماشین ها…رود و شبنم و َاَیاز..و آرشیو زنده و درحال اضمحلال گل و گیاه و تغییر فرهنگ … و غیره که لیست بلند بالا و سیاه خود را دارد و این را سازمان جهانی یونسکو (که اخیرن مفصل درسیر گفتگوی نماینده ایرانی اش آقای محمد رضا سعید آبادی در رشت قرار گرفته و آه که ..) و اندیش وران عرصه تاریخ و اکولوژیک و روشنفکران طبیعت دوست و ایران دوست واقفند. بنابر این تا رسیدن به این به اصطلاح استراتژی ماسوله که باید از یک یا چند تاکتیک به رسیدن آن ختم می شد اما هر نقطه اش می تواند و باید که استراتژیک محسوب و در زمینه های مختلف دیده شده و کارهای مختلف در آن انجام شود … که البته منظور این بحث نیست. حالا شما فرض کنید که برای همه مناطق استراتژیک مسیر باید همگان یعنی هر فرد فومنی و تا ماسوله حتا آن بلوچی یا اهوازی و بوشهری و غیره که برای چند ساعت و یا خیلی بیشتر با ماشین و آتش و غذا و دفع حاجت و غیره آمده است .بخواهد ساختمان و فضای چند طبقه ای روستای آرام و مردم حالا دیگر پیر شده اش را با لوازم و وسایل چینی و کارخانه ای و تام وجری و غیره را ببیند . هیچ نظارت و برنامه و سبک مدرن و بی ضرر. تور گردی. و روش علمی نگه داری مانند مناطق شگفت در کشورهای دیگر هم نباشد.. اگر فقط شهرک استراتژی و تمامی ثروت عظیم خدادادی که میلیون ها سال خود طبیعت با توجه به ضروریات و تئوری سیستم ها و سیبرنتیک عملی روند حرکت رود و چشمه و آب دهی و پیچ و خم استاندارد طبیعی و هم افزایی گِل و شبنم و باران و غیره و غیره به بهانه یک راه تاکتیکی دیده وشنیده و دقت و ارزیابی و توجه و مشاورت و نگهداری و… نشود. چه می شود. حتا برای انسانهای حال و آینده ای که باید بیایند واز این منافع نیک و همگانی چه فومنی و چه بوشهری و چه حتا غیر ایرانیان….

بنا براین هر قسمت مسیرو ارتفاع با موضوعات بالا گفته شده استراتژیک نام گرفته و مسایل خود را هم دارد. پس نمی توان به این بهانه که تمام مسیر تاکتیک و نهایت ما ماسوله است و با بی توجهی کل مسیر فدای اصل شهرک شود.

*****************************************»»»

طرح موضوح بالا در رباطه با پایان مذاکره هسته ای است که در روند ان متوجه خواهید شد

اگر مخلص نوشته را دراینجا فشرده نمایم باید به تاکید جدی این موضوع بپردازم که دراین عصر کوچک شدن دنیا درحد دهکده دیگر وضعیت یک کشور و دراین جا ایران عزیزما مشخص است. در اینجا توجه خواننده گرام را به این موضوع جلب می کنم که : در واقع موضوع دوسال مذاکره درخارج از ایران صبورانه و علمی و با منطقی همراه با مشاوره و بسیارتاکتیک هایی که ازمنش اخلاق تا اطلاعات از آگاهی و آشنایی متقابل تا پاک سازی تعبیرهای سو چه عمدی و چه غیر عمد ؛… استوار و قوی به ماجرای ده ساله دراین برهه خاتمه داده که باید از فردا ادامه و نتایج و پیچش های پر غنچ دیگری پی گرفته شود که انشالله دولت وتیم و شخصی همچون دکتر ظریف که به راه و خواسته و ا زهمه مهمتر استراتژی تفهیم شده خود ایمان دارد استوار و سربلند موفق باشند. حال توجه نگارنده بر این موضوع ساده اما بشدت حیاتی و سترگ ،استواراست که هر مقام مسئولی( مسئول به عنوان سوال شونده و پاسخ گو.. ) در ولایت ما فومن ات در هر منصب و وظیفه ای که برای گشایش کار مردم روستا و شهر قرار دارد، باید آن باشد که دکتر ظریف بود.آن بکند که ایشان با قدرت حمایت و محبوبیت عامه مردم کرد. در واقع از بالاترین مقام تا کهترین آن از لحاظ ساختار اداری و چارت (نمایه جایگاه حقوقی) کاری باید همانند پروسه تاکتیک و استراتژیک آقای دکتر ظریف انجام دهند. مبنا را کار برای مردم با منطق مذاکره و انصاف و مشاورت با سرعت خوب به روز و ساعت برسانند.(آقای ظریف را برای سهولت در موضوع مبنا قرار داده ام و گرنه تیم ایشان ؛ خیل مشاورین داخل و خارج ایران؛ ریاست جمهور محترم آقای روحانی ، حضرت آیت .. سید علی خامنه ای ، انبوه کتابها و تجارب و حمایت و پشتیبانی خالصانه و دعای جمعیت کثیر مردم ایران، و غیره هم نقش مهم داشته اند.

در سطح عمومی منظور نظر این متن در واقع برای هر مسئول ایرانی است که با مشاهده این داستان حساس یک مسئول ؛یعنی وزیر امور خارجه در برابر آن همه مسئولین کشورهای قدرتمند و متحد شده ملل در وین بر اساس باور به حق خود و انجام و پایان یک استراتژی به نفع تک تک مردم ایران چه برای گرفتن پول و اموال عموم و چه در جهت نشان دادن حق به ظلم خورده دیگر زورمندان دول سوای از نظرات مردم آن دولت ها است. زین پس حق است که هر مقام مسئول درهرسطحی درمنطقه ولایت فومنات ما چه یک نامه رسان برای یک خانواده گالش در دل کوه ماژلان چه کسی که به پست مسایل امور شهر و فرمان های شهری می رسد.همگی باید باور داشته باشند که هر یک خود استراتژیستی هستند که پایان هر کاری که با مشاورت و تجربه نیک درمذاکره ای برد برد باید هر فردی را که نام حقیقی و حقوقی مردمی دارد و به او رجوع کرده انجام دهد. اگر پیش از این قله و استراتژی ،مدرک گرفتن ، رتبه بالای اداری گرفتن ، درجات و مقام لشگری خود را افزودن، استانداردهای ورزشی را به جمع پول و اشیا مبدل ساختن ، …. بوده به همین راحتی ارزشی دیگر از ین پس می تواند با ساده ترین واقعه ای که در پیروزی به یادگار ماند توسط خود مردم نهادینه شود. شاید در وحله اول اتوپیایی و نا ممکن به نظر رسد اما با تحلیل و دلایل دیگر این موضوع کاملن قابل درک می باشد. دقت فرمایید که با تلاش و سرعت خوب و با تکنیک و تاکتیک علمی و تجربه شده؛ امروزه آموزش، کار ، بهره وری ، استراحت، سلامت تن و روان، احساس و وجود سعادت و آزادی ، عنصر آشکار وجود قانون و عدالت، یاوری و همگرایی را در جامعه ای نهادینه می کنند تا یک فرهنگ سالم و نیک و والا در سطح عام( با همه استثناها) استوار شود. فعلن که جهان را به انواع سرزمین و حکومت و تفکر تقسیم کره اند آن سرزمین و کشور با هر اندازه وضعیت و منابع اما با نیروی پر عظمت و بزرگی بنام مردم که حامی و پشتیبان مسئولین و گروه راهبرد جامعه اشان استند به مذاکره و داد و ستد و رفاهیت عموم راغب باشند. چرا که هر روستا وند و شهروندی تلاش واقعی و نیت اصلی مقام مسئول منطقه اش را در واگشایی و بهبود زندگی خود دید در هر موفقیت آن با شادکامی و استوار حمایت خود را ابراز می کند. چنان که هر از گاه دیده ایم و لااقل شنیده و می شنویم. چرا که از سرزمین های توسعه یافته و درحال توسعه خوشبخت و اهل کار و البته آرام و صلح جو اخبار به خوبی می رسد.

به نظر این قلم و خیلی ها این شوک رو در رویی دوساله برای باوراندن سو تفاهمی ده ساله برای تفکر و عملی نوین هم برای ما و هم برای جهان لازم بود. شاید حتا در زمانهایی نه چندان گذشته برخی از مسئولان دولتی دور از استراتژیست و بی مشاور و یا نا باور به نیروی عظیم حمایت و فهم و درک عامه مردم ؛ دانسته و نادانسته مشکلات کنونی ما را سخت تر کردند. و در عصبی نمودن جهان با گفتارو اعمال غیر لزوم آماده برای فرمان شورای امنیت و تحریم کردند. بهرحال چه بخواهیم و چه نه؛ مجموعه ملل در دنیا بوجود آمده که با یک اتحادی می توانند از اشتباهات یک کشوری برای بهره وری خود بد و یا خوب استفاده ببرند. این بازی با کشور کهنسال ما هم اجرا گردید که هم اینک دولت فعلی این قول را داده که با درایت و حوصله و دقت همه چیر به خوبی پیش رفته است. پس این ۷۵ میلیون سواران امید وار کشتی ایران در دریای زندگی تا آخرین دم مذاکرات نفس گیر یک نفر و یک تیم و یک دولت با مسئولیت آقای دکتر ظریف و با پشتوانه عامه مردم فهیم   عجیب هوشمند ایران که نظارت وحمایت مستقیم مقام رهبری را هم داشت با بزرگان فن سیاست جهان دوسالی را طی کرد که مخالفین و سود ورزان عرصه مناقشات بین المللی و حتا قلیلی مخالف در عرصه مسئولین داخلی هم داشت. اما همه از موفقیت ومذاکره برد برد ایران می گویند که می تواند مبارک باشد. می تواند سر لوحه تک تک مسئولین در جای جای شهر ور وستاهای فومن ات ما قرار گیرد. بعنوان خادمین واقعی مردم و نه مدام مردم مردم گفتن. نه تقلید بلکه الگویی منطقی و راستین گرفته و برای احقاق حق هر شهر وند و روستاوند و گشایش کار اوو شادابی و رضایتشان را بعنوان استراتژی خود درنظر بگیرند.هر روزه ودر ساعات کاری خویش حذف مشکل و رفع حوایج نه بعنوان یک تاکتیک زود گذر بلکه واقعن به انجام ان همت ورزند. این اتفاق مذاکره جهانی دوساله برای رفع سو تفاهم ها ی ده ساله که همواره دقیقه های زمان را به ضرر اقتصاد و روح مردم می زد. این را باید جدی تلقی کرده و درکنار بهره ظاهری موجود با نگرشی نو چه توسط اندیشمندان و تئوریسین های مقبول مردم و چه مطبوعات و رسانه ها و آموزش و پرورش و همه نهادهای کشوری و لشگری تا مقام رهبری الگوی با تحلیل نو باز خوانی شود. زین پس هر ایرانی می تواند و باید یک استراتژیست باشد و هر مسئولی در هر جا یاوری برای بالا شدن اقتصاد و فرهنگ و رضایت از زندگی تک تک افراد حقیقی و حقوقی منطقه مربوطه خود باشد. روستا و شهر و استان و کشور به آرزو و خواست به حق خود می تواند که برسد. چرا که او حالا الگو در سطح جهانی دارد. دیگر مدام از فرار با میلیاردهای دزدی شده نمی شنود.بلکه پیروزی قوی مسئولی در بربر ان همه ملل جهانی شده است. پس چرا یک مسئول معمولی فلان نهاد روستای ماکلوان نه ؟ آری در این دنیای تقسیم شده زور مداران از جنگ جهانی برگشته ما نسل نو موظفیم نظم خاص و مورد علاقه خود را پیدا کرده و اگر هم از نسلی باشیم پر حاصل از لعنت و افتخار ؛ بین سنگ های جهل و غرض ، آنجا که استخوان های اجداد و ما را می سائیده اند تا از عصاره آن چراغ دنیای پر زرق و برق مثلن دمکراسی خود را روشن کنند هر گام موفقیت آمیز ؛ مردم شاد کن همگان را بسوی سر منزل مقصود و سعادت وعده داده شده می برد. و این مبارک است. امید که این اتفاق بزرگ که برعکس ماجرای ناجوانمردانه ملی شدن نفت سال ۳۲ به باری نیک نشسته و دنیای جدید گفتگو و مذاکره و البته نمایش شعور و هوشمندی ایرانیان را درجهان به اثباتی دیگر رساند روند خیری باشد تا تک تک مسئولین فومن اتی ما اولن یک مذاکره کننده ای قوی با خودشان باشند. در خلوت خویش بانگاه ویژه به نقش ایران در جهان خود یک استراتژیست باشند. غم ها و بی تدبیری ها و سبک سری ها و پهلوان پنبه گی برخی ها را فراموش کنند. برای تحولی بنیادین و پر انرژیک در جهت حداقل کارها و مشکلات روزمره مردم بومی خود گام بگذارند. چنان که بسیاری از کشورهای بزرگ فعلی در گذشته با نهیب به خویش کار را از صفرآغاز کردند. و جسته پشت به خاطرات آتش خانه خراب کن جنگی مهیب به سمت جلو گام نهادند.شروع کردند. قدر تاکتیک و استراتژیک آینده خود را فهم کرده و کمر همت بستند و به جایی رسیدند که امروز رسیده اند.پس این آرزو و ایده ال و اتوپیایی نویسنده از این گوشه ایران و روستایی در فومن ات چندان دور و دیر و دشوار گذر نیست. شدنی است و این همه از شدنی ها حکایت می کند. قسم به این همه جان های رفته و نیروهای مضمحل شده با همتی عظیم و نو به پیشرفت و ا زهمه مهمتر سعادت جمعی والایی برسند. انشاالله.

                                             کوروش مهیار

 

«« ساعاتی پس از اعلام توافق نهایی ایران با ملل ۵ =۱ ومشاهده سیمای خسته دکتر ظریف این وجیزه ناقابل درحد وسع خود بدور از اعداد و آمار و نام و نشان افراد و قهرمانان و حامیشان مردم نگارش وتقدیم می شود.

با پوزش از اطاله متن و سپاس به محبت های فراوان و هماره شما دوستان و همولایتی های هوشمند فومن ات.»»

 

                               ۴ پگاه- ۲۳تیر – روز به یاد ماندنی در عرصه سیاسی ایران

این خبر را به اشتراک بگذارید :