به گزازش صبح فومن علی جعفرزاده در یادداشتی  بعنوان شفت و زندگی شفتی به دغدغه های اجتماعی این شهر پرداخته است . در مشروح این یادداشت امده است:

 

عموماً از نوشتن درباره گذشته اى كه در گذشته است گريزانم. اما گاه گذشته طورى بر حال چنبره مى زند كه مجبور مى شوى براى تصفيه آينده ات از آلايندگى از آن ياد كنى و درس بگيرى.
اما بارها در هر محفلى اعم از شفاهى و مكتوب اذعان داشته ام كه از تقسيم بندى هاى تفرقه افكن انسان ها و مرزبندى هاى فرهنگى و جغرافيايى گريزانم و اساساً بر اين باورم كه جبر افتخار ندارد؛ اما گاهى مجبوريم براى يادآورى ، مجموعه اى را در پرانتز قرار دهيم و دست به شفاف سازى و غبارزدايى بزنيم. يادآورى آنچه بر شفت رفته و مى رود را وظيفه احساسى و انسانى خويش مى دانم و حاضرم براى اعتلاى سرزمين مادرى هرآنچه از من برآيد انجام دهم.

از شفت و تاريخ و طبيعت و رنج دهه ها بى توجهى كم نگفته اند و كم نشنيده ايم. ديار زيباى كمتر شناخته شده و مهجور مانده. اما همه اين سالها سكوت و بازماندگى زير سر مديران تصميم ساز مركز نشين نبوده و نيست ؛ درد مان درونزاست و به عاميانه ترين بيان ممكن ، تا وقتى شفتى هواى شفتى را نداشته باشه هيچ تغييرى در هيچ ساحتى اتفاق نخواهد افتاد.

مثالها را اگر رديف كنم از حوصله بيرون است و تنها اطاله است بر كلامى كه دردمند است. به يك مثال عينى و معاصر بسنده مى كنم. مديرى كه يك بار در بازار شفت ديده نشد در صف نانوايى شهرستان مجاور ديده مى شود؛ مديرى كه دقايق طولانى اعضاى شريف شوراى اسلامى را بيهوده در انتظار مى گذاشت و از ديدارشان ممانعت به عمل مى آورد ، در نخستين هفته مديريتش در شهرستان مجاور به ديدار با اعضاى شوراى شهر مى رود و تجديد پيمان و ارادت مى كند؛ مديرى كه با تندترين و گزنده ترين رفتار ممكن با روساى ادارات و ساير ابواب جمعى شفت تعامل منعقد مى كرد امروز پيش پاى كوچك و بزرگ اداره و شهرستان متبوعش مى ايستد و كرنش مى كند و احترام مى نهد و قص عليهذا. خوش به حال جناب ميم كه راه اداره شهرستان مجاور را يافته است؛ و درنگى لازم است بر ما كه كجاى كارمان لنگيده است. چه كرده ايم كه جدى نگرفته اندمان.

جان كلام اينكه شفتى تا هواى شفتى را نداشته باشد اتفاق خاصى نخواهد افتاد. پيش از آنكه به تغيير حتى فكر هم كنيم بايستى به تغيير ديدگاهمان به شهرستانمان و همشهريانمان بينديشيم. توسعه درونزاست. شايد اين يك سرآغاز است.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :