طرحی برای درختان شهر

علی علیزاده ازبری/شهر فومن است و درختان چنارش که در این شهر همه به نوعی برای آنها دل می سوزانند و دوستشان دارند اما علیرغم این دلسوزی  می توان گفت تقریبا همه هم در راه نابودی و خشک شدن آنها می کوشند.درختان چنار فومن امروزه تبدیل به قوی ترین نماد شهری ما شده اند.همسایه ی مهربان ،زیبا و سایه گستر ما هستند.گرچه چناران شهر بومی  این اقلیم نیستند اما چندان هم بد سلیقگی در انتخاب آنها وجود نداشته است.در مقایسه با درختان سوزنی برگ که امروزه علیرغم هشدار کارشناسان در همه جای خاک ایران ریشه دوانیده اند. چناران مفید تر هستند. اما با توجه به اینکه درختان چنار فومن سالمند شده اند نیاز به مهربانی و مراقبت بیشتری دارند بنابراین نبایدآنها را آزار دهیم .اما در شهر موارد زیادی از این درخت آزاری ها مشاهده می شود که چند مورد از این آزارها  که در این شهر به چشم می آیند را بعنوان شاهد مثال ذکر می کنم.

IMG-20150609-WA0008

چند وقت پیش داخل پارک فومن بنری  را با دو میخ بزرگ به درختی نصب کرده بودند با جمله ایی از بزرگی با این مضمون که:” هرکس که به طرف خدا برود او نزدیک است.”این جمله کاملا درست اما  برداشت من این است که هر کس که با یک میخ بزرگ  به تنه درختان بکوبد از خدا دور میشود!

ماه گذشته بنرهای زیادی را با کج سلیقگی تمام با میخ های بزرگ به تنه درختان پیر و بیمار شهر ما کوبیدند که  بازتابش بین مردم اصلا خوب نبود.هنوز تابستان شروع نشده بنرهای تبلیغاتی مختلف از کرایه سوئیت گرفته تا کلاسهای زبان و قرآن و فوتبال، بنر های  تبلیغاتی کلاسهای عقیدتی و سیاسی که عمدتا متعلق به نهاد های مذهبی و سیاسی هستند و  برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان تدارک دیده شده اند را با میخ ، چکش ، سیم مفتول به تنه درختان کوبیده اند .تقریبا هرروزه کارگران از تنه درختان بالا می روند و پرده های مختلف  را با طناب به تنه آنها در ارتفاع بالا می بندند اما هنگام بازکردن فقط دنباله طنابها بریده می شوند و قسمت گره خورده سالها بر تنه درخت باقی می مانند.در خیابان بسیج چند سال پیش پایه هایی فلزی برای نصب پرچم با میخ کلفت به تنه درختان جوان کوبیده شد و علیرغم تذکر شهروندان دلسوز جهت کندن آنها آنجا باقی ماندند و حالا قسمتی از تنه درخت شده است. بعضی مغازه داران و بازاریان محترم با میخ و پیچ فورتی ،تابلوی مغازه ،سایبان، پایه های لامپ و پروژکتور را به تنه درخت کوبیده اند.یا با میخی بزرگ سطل آشغال ،شیر آب ،منبع آب و… را به درخت آویزان کرده اند.بعضی نیز  با استفاده از نفوذ اداری خیلی راحت درختان را می برند و مواردی از این دست که شهروندان هر روز شاهد آن هستند.تبلیغات شهری برای خودش اصولی دارد ،روش و هزینه دارد،حال معلوم نیست که چرا باید هزینه تبلیغات شهری را درختان بپردازند؟

 IMG-20150609-WA0007

 همه ما تا چه حد در نگهداری و حفاظت از این موجودات مهربان و مفیدو زیبا احساس مسئولیت می کنیم؟شهر داری فومن به عنوان متولی حفاظت از آنها تا چه حد در انجام این مهم فعال و موفق بوده است؟آری شهر فومن است و درختان چنارش درختانی که سن بالایی هم دارند و این سن بالا آنها را بیشتر مستعد بیماری و آسیب نموده است. دوباره تکرار می کنم که  در این شهر همه برای درختان دل می سوزانند و دوستشان دارند اما  می توان گفت تقریبا همه هم در راه نابودی و خشکیدن آنها می کوشند.عده ایی میخ به تنه درخت می کوبند، عده ایی دیگر هم بی تفاوت از کنارش می گذرند.با این وضعیت و جهت بهبود اوضاع بغرنج درختان شهر پیشنهاد میشود شهرداری محترم فومن طرحی را با عنوان پایش درختان شهر  و با محوریت موارد زیر اجرایی نماید.

 

الف- اصلاح پای درختان؛

در سالهای اخیر شهرداری فومن اقدام به اصلاح و کاهش ارتفاع درختان نمود که اقدامی مناسب بود . اما لازم است این اصلاح در پایین هم صورت گیرد. پای درختان اغلب با سیمان وموزاییک در فشار هستند . بنابرای لازم است که پای درختان در سطح پیاده روها اصلاح شده تا ریشه درختان هم از فشار بیرون آیند و هم آب به آن برسد.علاوه بر آن در زیبا یی شهر هم تاثیر مثبت  خواهد داشت.

ب-بیرون کشیدن میخ ها و پونز و طناب و مفتول و پایه پرچم؛

لازم است در یک اقدام فراگیر تمام میخ ها و فلزات و سایر میهمانان ناخوانده که بر تنه درختان جا خوش کرده اند را از آنها بیرون کشیده شوند تا  اجازه تنفس بهتر برای درختان فراهم گردد.

ج- اصلاح  خاک؛

خاک پای اغلب درختان  آلوده به موادشیمیایی ،سیمان و گچ هستند بهتر است این خاکها جمع آوری وتخلیه شده  و خاک مناسب جهت تغذیه  به ریشه آنها اضافه گردد.

د-شناسنامه دار کردن و جایگزینی

 مسئله مهم تراین است که شهرداری محترم در ضمن اجرای پایش می تواند آمار دقیقی از تعداد و وضعیت درختان تهیه نموده و برای جایگزینی تدریجی درختان پیر و فرسوده با نهالهای جدید ،کارشناسی دقیق انجام داده و در برنامه های اجرایی خود بگنجاند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :