فرصت سازی بجای فرصت سوزی

sobhfouman.ir

نویسنده: مهندس جواد زبردست گشتی، مدیرعامل توسعه فناوری و ارتباطات گیلان، کارآفرین برتر کشوری، مدرس دانشگاه

حال که مجالی دست داده با توجه به سفر استانی ریاست محترم جمهور به استان گیلان بر خود لازم و بلکه فریضه می بینم نکاتی را بر سبیل اجمال با مردم گیلان مرور کرده و درخواستها و نیازمندی های استان را به قدر وسع و بضاعت خویش گوشزد مردم غیور گیلان و سپس ریاست محترم جمهور و هیئت همراه نمایم، باشد که قدمی باشد در راه فراچنگ آوردن لااقل بخشی از خواسته ها و مطالبات به حق مردم شریف و همیشه در صحنه گیلان و و فتح بابی باشد برای ارتقاء وضعیت معیشتی اقتصادی و اجتماعی گیلان عزیز تا جایگاه و شأن واقعی خود را در مقابل دیگر استانها به کف آریم

اگر خواسته باشم نخستین و دیرپاترین دغدقه خودرا در خصوص استان گیلان مطرح نمایم همانا مسئله محیط زیست است و دریغی و افسوسی که بر اینهمه صدمات و آسیب هایی که از مسائل زیست محیطی کشیده و می کشیم

مسائل معضل و عدیده ای بسان خطر زوال و انقراض تالاب های انزلی و بوجاق که بیشک وجدان هیچ انسان مسئولی را در سطح استان نیست که نرنجانده باشد و این بار مسئولیت به دوش ماست که در دیدار با هیئت ریاست جمهوری در راه نجات این مواهب خداوندی درخواست چاره جویی نموده و بر این درخواست قویا پای بیفشاریم.

سوای مسئله تالابها وقتی سخن از مسائل زیست محیطی می رود پر واضحست که
می باید مسائلی بسان دفع پسماندهای شهری صنعتی و بیمارستانی در درون
رودخانه های سطح استان به خصوص رودخانه های  زرجوب  و گوهر رود رشت و دفع زباله های شهری در مناطق جنگلی بسان سراوان مطرح گردد که حقیقتا جای افسوس فراوانست و لاجرم یکی از حقوق مسلم استان گیلان اینست که با بررسی های کارشناسانه و اختصاص بودجه مناسب این عروس استانهای ایران را از خطر زوال و مرگ تدریجی برهانیم.

و به این لیست واجبست که اضافه کنیم مسئله نیاز جدی سد منجیل را به لایروبی و مسائلی همچون جلوگیری از گسترش صنایع آلاینده و خطر ساز و منقرض کننده محیط زیست طبیعی این استان خصوصا کارخانه تازه تاسیس نئوپان فومنات که به یکباره در دل طبیعت بکر منطقه سردار جنگب فومن و در مسیر شهرک تاریخی و توریستی ماسوله سر به فلک کشیده و بدون رعایت استانداردهای متعارف در کشور به جهت عدم رعایت فاصله از اماکن مسکونی، از بین بردن جنگلهای سرسبز منطقه و …  که از پی آن می آید. صد البته به همین جا ختم نمی گردد و محتاج نظرخواهی از آگاهانست که چه کاستی های دیگری را نیز باید در خصوص مسائل زیست محیطی در نظر آوریم.

باری از اینها گذشته اگر بخواهیم به حوزه صنعت و اشتغال نظری بیفکنیم نخستین
درخواست و شاید حتی گلایه ی به حق گیلانیان همچنان معوق ماندن پروژه راه آهن رشت به قزوین است که هنوز پس از سالیان متمادی و وعده های بیشمار مسئولان هنوز دست مردم نجیب و مظلوم گیلان از این موهبت صنعتی کوتاهست و این ملت شریف و همیشه در صحنه در پیشبرد پروژه همت مسئولین را می طلبند.

و باز ملزم به یادآوریست وضعیت شهرکهای صنعتی سراسر استان که همگی صد افسوس دچار رکود و ورشکستگی مطلق گردیده اند و خیل کارگران ماهر و ورزیده و مهندسین و متخصصین و  تکنسینهای قابل و تحصیل کرده را برجای نهاده که بیکار شده اند و شرم آورست که استان زرخیز و غنی گیلان را به سومین استان کشور از نظر داشتن نیروی بیکار بدل کرده است.

یکی از بزرگترین خواسته های به حق گیلان از دولت محترم چاره جویی درین امرست. و بجاست اگر ذکر کنم چنانچه فی المثل پروژه ی سایت نفتی رودسر به جدیت نگریسته شود و با پافشاری زعمای استان بتوان این پروژه ی درآمدزا را به راه انداخت چه بسا که باعث ایجاد صد هزار موقعیت شغلی در سطح استان می گردد و ای بسا که علاجی خواهد بود بر بخشی از این فقر دامن گستر که در زیر پوست این استان مظلوم نهان است.

در انتها باید به محضر مردم حق طلب و خداخوان گیلان عرض کنم که چنانچه در ابتدا ذکر گردید این فقط فتح بابی بود در دخول به ذکر نارساییها و کاستیهای استان که
می باید آنرا با هیئت دولت در میان گذارد تدقیق و موشکافی بیشتر مغضلات مبتلا، به همت و پای مردی شمارا می طلبد.

این خبر را به اشتراک بگذارید :