احمد قدیمی شهردار اسبق فومن پس ۵ سال درباره شهر مجسمه ها، لب به سخن گشود

احمد قدیمی یکی از جوانان آشنا به مسائل شهرسازی،این شهر می باشد که ردای پرافتخار معلمی را برتن دارد . وی از شهرداران جوان و بومی فومن بود که توانست در اواخر خرداد سال ۸۶ سمت شهرداری شهر مجسمه ها را کسب کند.قدیمی در مدت فعالیت خود به گفته مردم شهر، با توجه به رشته تحصیلی و علاقه مندی اش به فومن ،اقدامات خوبی را انجام داد و در زمینه زیبا سازی شهر توانست در مدت کوتاه تصدی اش، موفق عمل نماید.احمد قدیمی در تاریخ ۱۳ تیرماه با ۴ رای اعضا شورای شهر استیضاح شد که البته وی با استعفا در ۲۷ تیرماه سال مذکور از سمت خود کناره گیری کرد و هنوز تغییر زودهنگام این شهردار جوان و بومی برای مردم شهر قابل تامل می باشد که خبرگزاری کاسپین با توجه به درخواست های مردمی برای رمزگشایی این موضوع ، گفتگویی را با شهردار اسبق فومن ترتیب داده است.
  شما چه مدت در مسند شهرداری بودید ؟
افتخار این را داشتم که حدود دو سال به عنوان شهردار شهر تاریخی وفرهنگی زادگاهم (فومن) انجام وظیفه نمایم.

چرا دو سال ؟ مگر برای چهار سال انتخاب نشده بودید ؟
چرا ، تقدیر این بود که در این مدت، خدمت شهروندان فومن و فومنی های محترم باشم.
  می توانید به طرح هایی که در همان مدت دو سال اجرا کردید، اشاره کنید؟
بله ، بر اساس حمایت معنوی و اعتقاد و اعتمادی که شورای محترم دوره سوم به بنده داشتند ، در ماه های اول برای بهبود امور ، اصلاح و تغییر ساختار اداری و پرسنلی را در اولویت کاری قرار دادیم. همچنین تغییر دیدگاه و شیوه های سنتی با تشکیل جلسات متعدد ، پرداخت بدهی های بجا مانده از گذشته و سرپا نگه داشتن و حفظ اعتبار شهرداری و به دنبال آن کارهایی که برای هر سال برنامه ریزی کرده بودیم را دنبال می کردیم. البته اجرای آنها هم به سادگی نبود و موانع و مشکلات زیادی داشت ولی به هر حال برای اجرای آن در تلاش بودیم.چون هر برنامه مختص به زمان و مکان خودش است، شاید امروز دیگر ذکر آن برنامه ها خیلی معنادار و مهم نباشند.

 همان کارهایی که اجرایی شد کدام ها بودند ؟
عمر کاری بنده کوتاه بود . با توجه به مقدمه ای که عرض شد در سالهای بعدی باید شاهد طرح هایی می شدیم که متاسفانه فرصت یار نبود ولی برخی از طرح ها و برنامه هایی را که شروع کردیم مثل اخذ مجوز و طراحی و آغاز ساخت بازار بزرگ عرضه مستقیم کالا و خدمات شهرداری فومن، ساخت بازارچه سردار جنگل، طراحی گلباغ نماز، ساخت و تکمیل ساختمان آتش نشانی، طراحی بوستان شاهد، راه اندازی جایگاه سی ان جی، تاسیس، تشکیل و راه اندازی باشگاه شهرداری فومن، تاسیس و راه اندازی گاهنامه شهرداد، راه اندازی سایت اطلاع رسانی شهرداری فومن، خرید و تجهیز ماشین آلات سنگین عمرانی و خدماتی مثل لودر، یک دستگاه تیغه برف روب، دو دستگاه ماشین حمل زباله مکانیزه، ماشین خط کش ترافیک، تجهیزات آتش نشانی ، پیکان وانت سد معبر ، سواری سمند، تعویض و نوسازی کلیه تجهیزات بازی پارک کودک، نصب تابلوها و چراغ های راهنما، احداث و راه اندازی ست ورزش همگانی در پارک، ایجاد فضای سبز برای اسکان مسافر در کمربندی شهید شکوری، روکش آسفالت خیابانهای امام خمینی(ره) ، سردارجنگل، سمت چپ بلوار خرمشهر، آغاز بازگشایی خیابان ۲۴ متری امیرالمومنین، نصب دو دستگاه تلویزیون شهری، راه اندازی کارگاه تولید کف پوش و جدول، خرید و نصب سطلهای زباله کناره خیابانهای شهر، تعریض دو دهنه پل خیابان علامه طباطبایی، طراحی و ساخت ورودی پارک، احداث دیوار حفاظتی حاشیه رودخانه گازروبار، اخذ مجوز و اعتبار و اجرای فاز اول طرح دفع آبهای سطحی، خرید چند دستگاه کانکس اسکان مسافر، انتقال ترمینال مسافربری به بیرون شهر، راه اندازی گشت کنترل ترافیک و تاکسیرانی و …
  آیا از مشاوری هم کمک می خواستید؟
بله ، همه کارشناسان خبره و البته امین و دلسوز شهرداری مشاوران من بودند و همه کارها و برنامه ها را پس از همفکری با آنان،به شورا انتقال و پس از تصویب اجرا می کردیم. از نظرات اساتید خودم استفاده می کردم، در برخی مسائل از مشاوره پدرم کمک می گرفتم و نیز برخی پرسنل بازنشسته و باسابقه شهرداری و بزرگان دیگر. البته باید اشاره کرد که مهمترین و تاثیرگذارترین مشاوران ، همان شوراها هستند که باید از اعتمادشان تشکر کنم.
عدم موفقیت و بازماندن از ادامه کار را در چه می بینید؟
عده ای گفتند سیاست نداشتی ! به این معنی که حرف با عملت یکی بود ! عده ای دیگر عدم تعامل با شورای شهر را دلیل می دانند ! البته تا تعامل را چه معنی کنند ؟! عده ای هم می گویند باید بی خیالی طی می کردی ! عده ای هم بخل و حسادت افرادی را دلیل اصلی تخریب می دانند ! اما خودم همیشه خدا را شکر می کنم.
  اشکال یا نقدی در کار خود می بینید ؟
بله ، اشکال که زیاد داشتیم. گفتن برخی موارد در این جا مقدور نیست . اما یکی از فجایع زمان ما عملکرد ما در تاکسی درون شهری بود که در همان زمان هم ناراضی بودم و هم ناراحت . از اینکه در زمان مدیریتم اتفاقاتی ناگواری می افتاد ناراحت بودم و هنوز خودم را مسئول آن می دانم.وقتی به نظم مدیریت تاکسی های شهرهایی مثل لاهیجان نگاه می کردم حسرت می خوردم و بارها در جلسات با رانندگاه زحمت کش تاکسی عرض می کردم که تا زمانی که تاکسیرانی با مدیریت خوتان تحت عنوان شرکت تعاونی تاکسیرانی اداره می شد خیلی بهتر بود ولی از وقتی که تحت مدیریت شهرداری قرار گرفته اید، خیلی ضعیف شده اید.
  شهر فومن را چگونه می بینید؟
روستا شهر! سالهاست که متاسفانه فضای روستا شهری در فومن حاکم است. سه رکن اصلی شهر یعنی شهروند (مومن) ، کالبد و رفتار بصورت ناهماهنگ(هرج و مرج) و متضاد هم عمل می کنند.
  مشکلات کنونی شهر فومن چیست؟
هر آنچه که مردم یک شهرناراضی اند می شود مشکل آن شهر. چون ما شهر را برای آرامش و آسایش شهروندان می سازیم. پس هر چیزی که رفاه و آسایش را سلب کند، مشکل شهری است. مشکلات هم تمام شدنی نیستند وگرنه شهرداری ها قدیمی ترین و با سابقه دار ترین سازمان در کشورند چرا با گذشت صد سال مشکلات تمام نشده و باز مشکل داریم ؟ چون شهر به واسطه تجمع انسان،ایستا نیست!مشکلات آن هم، هر روزه است. اما بزرگترین مشکل شهرهای ما این است که سرعت شهر نشینی از سرعت برنامه ریزی و تدبیر، سریعتر است. در حالی که در کشورهای توسعه یافته، برنامه ریزی پنجاه سال جلوتر از شهر نشینی است ! متاسفانه مدیریت ما پنجاه سال از شهرنشینی عقب تر است !
  موفقیت شهردار فعلی در چیست؟
به ایشان ارادت دارم . همین که دو سال شهر و شهرداری فومن را مدیریت کرده اند، موفقیت بزرگی است !
چه انتقادی از شهردار فعلی دارید؟
چون انتقادم را به خودشان نگفته ام، با اجازه شما به این سوال پاسخ نمی دهم.
  در خلوت خودتان از چه کسی بیشترین انتقاد را دارید؟
از کسی انتقاد دارم که بیشترین صدمات را به شهر وارد کرد. هدر رفت سرمایه های مادی شهر، از بین رفتن سرمایه های انسانی شهرداری و حتی شورای شهر،ایجاد بی اعتمادی شهروندان نسبت به شهرداری، از هم پاشیدگی ساختار شهرداری و شهر، بار منفی حوادث و اتفاقات ایجاد شده و … حاصل مدیریت آن شخص بود و البته خود را مالک شهر دانستن نه امانتدار موقت ، مسئول و پاسخگو!
  عملکرد شورا چگونه است؟
اگر این سوال از خود اعضای محترم شورا پرسیده شود پاسخش این است که مردم باید قضاوت کنند! این مردم همان مردمی است که وظیفه خودشان را به نحو احسن در انتخابات انجام داده اند و جایگاه بالای فرهنگی فومن را به شایستگی ثابت کردند. شهروندان محترم فومن پیام ها را خوب گرفتند و اقدام کردند. چقدر سخنرانی ها و برشورها و پوسترهای رنگارنگ شنیدیم و خواندیم و دیدیم! و بعد انتخاب کردیم. برترین ها و شایسته ترین ها را. نتیجه انتظارات مردم می شود پاسخ این سوال شما !اما اولین انتقادی که به خیلی از شوراها ی شهرهای ایران وارد است ، شورای شهرداربودن و شورا را به اندازه یک سازمان ،کوچک کردن است !
شورا چه نقش هایی می تواند در شهر ایفا کند؟
نقش هایی که در قانون در اختیارش گذاشته شده است. نقش نظارتی نه اجرا ! نقش شورا، نظارت بر عملکردهای شهری است در جهت سرعت دادن به آنها. کار شورا روغنکاری چرخ دنده های شهر است. کار شورا تدبیر و تصمیم سازی است نه شهرسازی! کار شورا مردمداری است نه شورا داری! کار شورا نقش معنوی پر رنگ در همه رگ های خونی شهر است نه نقش مادی و فیزیکی! کار شورا برداشتن سنگ های جلوی پای مسولین اجرایی است نه سنگ اندازی! کار شورا تقویت مشارکت شهروندان در حکمروانی شهری است. کار شورا تقویت اعتماد و اعتماد سازی شهروندان به سیستم مدیریتی است. کار شورا صداقت است و امانتداری . سوختن و هزینه شدن برای شهر است. کار شورا،رابط بین مردم و مسولین و پاسخگویی در همه زمینه های شهر به شهروندان است.
  چه پیشنهادی برای بهتر شدن دارید؟
پیشنهاداتم را به شورا در اولین جلسات رسمی و شروع به کار دوره چهارم تقدیم کرده ام. پیشنهادم به شهروندان است. فومنی های عزیز، شهروندان باوقار و متین شهر فرهیختگان ، شورا یک نهاد اجتماعی است نه سازمان ! نهاد اجتماعی نیاز به زمان دارد تحمل باید کرد و راه را ادامه داد. بی خیالی ، بی تفاوتی و اصطلاحا خواب زدگی مصلحتی، تیشه به ریشه خود زدن است چون ما شهروندیم نه رعیت!
پل ورودی شهر را ضرر می دانید یا فر صت؟ اگر ضرر چگونه باید به فرصت تبدیل شود؟
با عرض معذرت این سوال را هم فعلا جواب نمی دهم.
  اگرمجدد شهردار فومن شوید، مشکل ترافیک را چگونه حل می کردید؟
ترافیک شهری یک مساله چند متغیره است. حل مشکل ترافیک دید سیستمی می خواهد. مثلا یکی از دلایلش به مدیریت قبلی برمی گردد. از یک طرف تراکم فروشی های بدون حد و مرز، پارکیگ فروشی ، یعنی شهر فروشی، حیات فروشی، و از طرف دیگر حذف کمربندی ها و عدم اجرا و بازگشایی خیابانهای حیاتی شهر. مشکل امروزه هر شهری به مدیریت حداقل بیست سال قبل همان شهر مربوط می شود. باید ببینیم مدیران قبلی چه کرده اند و چه امضاهای زده اند که امروز شهراز لحاظ امنیت، بحرانی شده است!
اقدامات شهرداری برای رفع مشکل فاضلاب ، این معضل را بر طرف می کند؟
این سوال را هم پاسخ نمی دهم.
شهردار فومن چه کارهای نکرده ای دارد؟
این سوال را هم پاسخ نمی دهم.
به نظر شما شروع کردن پروژه های متعدد و مسکوت گذاشتن آنها کار صحیحی است؟
این سوال را هم پاسخ نمی دهم.
  کدام عضو یا اعضای شورای شهر را بیشتر نقد می کنید؟
اعضای شورا همه از دوستان و همشهریان ما هستند. هر کس به تنهایی مدیر توانمندی است اما کار شورا جمعی و شورایی است و خروجی شورا مهم است نه شخص عضو . هر عضو به تنهایی یکی مثل من و شما شهروند این شهر است. اما در کنارهم، دور میز شورا و خروجی کار که مصوبه است مهم است. مثل اختلاط چند رنگ. آبی یا قرمز به تنهایی آبی و قرمزند اما در تجمیع آن ، رنگ سومی به دست می آید. شورا این چنین است هفت سلیقه رنگانگ و زیبا، اما خروجی یک رنگ واحد است از مجموع همه رنگها که می بایست زیبا باشد. نگاه ما به خروجی کار شوراست نه شخص. همه از دوستان و سرمایه های ارزشمند شهرند که همین ماها به آنها رای دادیم.
  کدام عضو شورا را تحسین می کنید؟
انفرادی اگر باشد، همه را. بخصوص اعضایی که صادقند . نفرات اعضای شورای ما تحصیلکرده، مدیر و در مقایسه با شهرهای دیگر کم نظیرند.
و صحبت پایانی شما…
به هر حال ما شهروندان اراده خود را با رضایت کامل به این نهاد اجتماعی(شورا) ، تفویض کردیم و برحسب وظیفه نظارت می کنیم صبوری می کنیم، تحمل می کنیم تشویق می کنیم، سوال می کنیم، نقد می کنیم و در نهایت قضاوت می کنیم . شهروندان ما هم باهوشند. آگاهند و امیدوار به دفاع از حقوق شهروندی توسط نمایندگان خود در این جایگاه . شهر مظهر تواناییها و ناکامیهای انسان است.باشد که ان شاالله شاهد حضور مستمرشان باشیم.خبرگزاری کاسپین

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :