شهردار ماکلوان تاکید کرد؛بسته تشویقی شهرداری ماکلوان برای مشارکت انبوه سازان در تولید مسکن

حیدر ثریا محقق دوست در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد:وقتی مسئولیت این مجموعه را به عنوان دومین شهردار بر عهده گرفتیم شهرداری ماکلوان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کرد که مهمترین آن بدهی سنواتی و فرسودگی ناوگان خدمات رسان شهرداری بود.

محقق دوست با اشاره به اینکه ما توانستیم در ابتدا  با برنامه ریزی بخش زیادی از بدهی سنواتی را پرداخت کنیم گفت: این از طریق تحقق بودجه۲۰۰ درصدی بوده و ما در سال ۱۴۰۰ که بودجه تحقق یافته ۶ میلیارد تومان بود که این تا پایان سال به ۱۲ میلیارد تومان رسید.

وی بودجه تحقق یافته سال ۱۴۰۱ را ۸ میلیارد تومان خواند و گفت:این بودجه تا پایان سال به ۱۶ میلیارد تومان تحقق یافت.

افزایش بودجه شهر ماکلوان روی ریل ۲۰۰ درصدی

شهردار شهر ماکلوان بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ را تا امروز بالغ بر ۱۲ میلیارد خواند و گفت: امیدواریم که روی ریل ۲۰۰ درصدی تا پایان سال به ۲۴ میلیارد تومان درصد تحقق پیدا کند.

محقق دوست از پیگیری در استانداری با کمک فرماندار و نماینده و معاونت عمرانی استانداری و دفتر امور شهری و شورای استانداری  یک دستگاه بیل باکو لودر به شهرداری تحویل داده شد و این در انجام پروژه خیلی به شهرداری ماکلوان کمک کرد.

وی از پروژه هوشمند سازی شهرداری ماکلوان خبر داد و گفت: با این پروژه وارد وارد سامانه ستادشدیم و همچنین سامانه سیماک را فعال تا مردم غیر حضوری به شهرداری دسترسی پیدا کنند و این در روند  پروسه مجوز ساختمانی سرعت ایجاد کرد.

شهردار ماکلوان مهمترین مشکل شهر را عدم ساخت و ساز در دو طرف خیابان ولایت مسیر فومن ،ماکلوان به ماسوله  خواند و گفت: مسافران با ورود در این مسیر برای رسیدن به ماسوله فکر نمی کنند که وارد شهر  شدند.

بسته تشویقی شهرداری ماکلوان برای مشارکت  انبوه سازاندر تولید مسکن

وی از ایجاد بسته تشویقی برای انبوه سازان در این شهر خبر داد و گفت:با ورود انبوه سازان و ایجاد ساخت و ساز در دو طرف بلوار شهر مدنیت پیدا می کند و ما حریم بلوار را کم کردیم تا مالکان خط اصلی ۵ متر زمین به آنها اضافه شد و ارزش افزوده و مشوق ایجاد شد.

شهردار ماکلوان آسفالت را یک دغدغه اصلی در شهرها  به ویژه در شهر ماکلوان خواند و گفت:۵ کیلومتر آسفالت با اعتباری حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در ایام هفته دولت در این شهر به بهره برداری رسید که فاز نهایی بلوار ماکلوان نیز به امید خدا در دهه فجر افتتاح می‌شود.

وی معضل پسماند را یک چالش بزرگ  و دغدغه استاندار گیلان خواند و گفت: شهرداری ماکلوان در سال ۱۴۰۰ زباله تولیدی ۳ تن را  در روز تجربه می کرد و امروز این زباله با اموزش و منطقه بندی ، زباله تولیدی شهر به یک و نیم تن در روز و نصف رسیده است.

الگوی شهرداری  ماکلوان در مدیریت پسماند جامع و مشخص است

محقق دوست با بیان اینکه الگوی شهرداری در مدیریت پسماند ماکلوان جامع و مشخص شده که طی یک ساله گذشته جمع شدن زباله ۵۰ درصد نسبت به گذشته کاهش داشته است، گفت: برای اینکه مبحث تفکیک زباله از مبدا در شهر بهتر به چشم بیاید نیازمند انجام برنامه‌هایی از جمله تبلیغات محیطی و دیگر اقدامات با هدف ترغیب شهروندان به همکاری هستیم.

وی با اشاره به اینکه گشت‌زنی‌ها به منظور اجرای پروژه تفکیک زباله از مبدا آغاز شده است، افزود: حل مشکل پسماند ماکلوان با برنامه محوری و تصمیم سازی درست برطرف شده است.

محقق دوست به روشنایی معابر شهر  ماکلوان اشاره و افزود: ما در شب در شهر ماکلوان منطقه خاموش نداریم و این بر زیبایی شهر می افزاید.

شهردار ماکلوان بیان کرد: با توجه به اینکه این شهر فاقد کتابخانه عمومی است اما سال گذشته شهرداری سهم نیم درصد از درآمدها را به حساب کتابخانه عمومی واریز کرده است و تنها شهرداری است که تمام کل سهم نیم درصدی را پرداخت کرده است.

وی بابیان اینکه نزدیک ترین کتابخانه به شهر ماکلوان در روستای زیده واقع شده است، افزود: معتقدیم که برای ارتقای سطح سرانه مطالعه و آگاهی مردم با فرهنگ ماکلوان در سطح شهر باید کتابخانه‌ها احداث و یا تقویت شوند.

اجرای فاز بلوار شهر در کنار فضا سازی شهری

شهردار ماکلوان مهمترین برنامه مدیریت شهری ماکلوان را بلوار اصلی شهر خواند و گفت: فاز نهایی بلوار به طول ۲ کیلومتر  امسال کار مقدماتی انجام و با انتخاب پیمانکار در همین سال  استارت فاز نهایی بلوار ولایت زده خواهد شد و انشالله بتوانیم فضای سبز شهر به طول ۴ و نیم کیلومتر را نیز انجام دهیم.

وی از اجرای پیاده رو به طول ۱۵۰۰ متر در سه نقطه شهر  خبر داد و گفت: سنگ فرش بازار سنتی ماکلوان به طول ۵۰۰ متر و اجرایانواع  المان و برج نور نیز در برنامه ماست.

محقق دوست از خارج کردن تبلیغات محیطی شهری  از حالت سنتی و بنریخبر داد و گفت: با این کار شکل تبلیغات محیطی را با ۲۵ تابلوی کوچک و ۵ تابلوی بزرگ در برنامه تبلیغات شهری ماست که با برنده شدن پیمانکار اجرایی می شود.

تاسیسات و محدوده شهرماکلوان در معرض تهدید و طغیان ماسوله رودخان

شهردار ماکلوان یکی از برنامه های مدیریت شهری که نیازمند مساعدت استانی و شهری است را اجرای دیواره حفاظتی رودخانه ماسوله رودخان خواند و گفت: رودخانه ماسوله رودخان در شهر ماکلوان یک رودخانه خروشان و پیشرو در دو طرف به سمت محدوده شهری است و هر سال با طغیان به تاسیسات شهری نزدیکتر می شود که دیواره حفاظتی نیاز شهری است.

وی پروژه دیواره حفاظتی شهر ماکلوان را یک پروژه هزینه بر خواند و گفت؛ امیدواریم با کمک آب منطقه و ظرفیت فرماندار و نماینده این پروژه را استارت بزنیم زیرا رودخانه به طول ۴و نیم کیلومتر از موازات شهر عبور می کند و در اولین فاز ۱۰۰۰ متر از دو سمت به طول یک کیلومتر به ارتفاع ۵ متر و عرض ۳ متر و طول یک کیلومتر دیواره حفاظتی به شکل گاویون بندی نیازمند ۱۲ میلیارد تومان اعتبار است که این کل بودجه یکسال ماست و برای شهرداری ماکلوان سخت است  .

وی نبود دیواره را مهمترین مشکل آسیب پل شهر ماکلوان در سال گذشته خواند و گفت: فشار آب به پایه پل باعث آسیب می شد چون دیواره نداره و آب درست هدایت نمی شود و ما در دو سیل این خیابان را  دو بار از دست دادیم.

بام سبز ماکلوان ظرفیتی برای تاسیس پل معلق شیشه ای

محقق دوست بام سبز ماکلوان را یک ظرفیت و پتانسیل مهم خواند تصریح کرد:  بام سبز ماکلوان در مالکیت راه و شهرسازی قرار دارد که در صورت مصوبات استانی و شهرستانی کاربری پارک و فضای سبز در اختیار ما قرار گیرد می‌توانیم از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده کرده و با اجرای پل شیشه‌ای معلق و سورتمه ،تله کابین ،رستوران،پارک کودک در این منطقه رونق اقتصادی و گردشگری منطقه را فراهم کنیم زیرا این منطقه پنجاه و نیم هکتار است .

وی افزود:با اجرای این پروژه شهرداری ماکلوان می تواند رونق بگیرد و هر کس به اندازه آورده خود پرداشت کند و این می تواند ماندگاری مسافران را در شهرستان و شهر ماکلوان افزایش دهید و یک امتیاز برای شهر باشد که توقفی هم مسافران در این منطقه داشته باشند چون ماسوله فقط در حد یک توقف مسافر است و تنها چیزی که به ما از مسافر می رسد فقط زباله است.

وی در پاسخ به خبرنگار صفیر گیلان در خصوص ساخت و ساز و پروانه ساختمانی و مشکلات این حوزه گفت:مهمترین مشکل شهر ماکلوان بحث کاربری ها  و مالکیت است که متاسفانه از گذشته به ما رسید و آن اینکه باغ شهر و این باغ شهر یک چیز دیگه است و ۴۵ درصد کاربری شهر در باغ است و ساخت و ساز غیر قانونی است و شهروندان ما کاربری مسکونی داردند ولی سند ندارند و نستقی بوده و نمی توان پروانه ساختمانی صادر کرد و اینجا کمیسیون ماده ۱۰۰ هم می تواند کمک کند.

 

وی بحث منابع طبیعی را از دیگر مشکلات خواند و گفت: شهر ماکلوان محصور در کوهای سیاه کوه است و تداخل ایجاد شده در برخی مناطق و  قانون می گوید باید مالکیت از منابع طبیعی در شهر به راه و شهرسازی واگذار شود ولی این قانون در طی سالها انجام نشد تا اینکه در سال گذشته که ۶۳ هکتار زمین در داخل محدوده شهری بود و مساحت شهر ۴۳۰ هکتار است و این ۶۳ هکتار مدیریت به راه و شهرسازی  واگذار شده و اگر سند در ثبت بخورد مشکل سر در گمی مردم حل می شود.

شهردار ماکلوان تاکید کرد ؛مادر شهر ماکلوان برای زمین واگذاری سند داریم ولی برای اینکه مشکل پیش نیاد ما فغلا” صدور پروانه را در شهر متوقف کردیم تا ببینیم نتیجه چه می شود.

محقق دوست  در پاسخ به این رسانه در بحث صدور پروانه چنین گفت:آمار صدور پروانه ساختمانی را در شهر ماکلوان ۲۰ مورد در سال گذشته بوده و مشکلی که کمیسیون ماده ۱۰۰ دارد اینکه باز دارندگی نداشت و فردی زمین مسکونی سند دار را پروانه می گیرد و   و پروسه شهرداری شامل عوارض شهرداری  بعد نظام مهندسی و بعد تامین اجتماعی که هم در هم گره خورده و زمانبر و هزینه بردار برای مالک است و اگر شخص  همین زمین را خلاف بسازد با مبلغ پایین تر مشکل حل می شود و این یک مشکل برای شهرداری ماکلوان در صدور پروانه است.

گفتنی است /ماکلوان که به زبان تالشی  ماکلان تلفظ می‌شود یکی از شهرهای جدید استان گیلان  و مرکز بخش سردارجنگل فومن است که درفاصله ۳۵ کیلومتری رشت و ۱۰۰ کیلومتری شهرستان فومن  و ۲۰ کیلومتری شهرک تاریخی ماسوله قرار دارد.

این شهر از پایگاه‌های اصلی مبارزاتی سردار جنگل،میرزا کوچک جنگلی بوده و مردم این شهر و روستاهای توابع به زبان تالشی سخن می‌گویند.

ماکلوان در خرداد ماه سال ۱۳۹۱ از تجمیع ۲روستای ماکلوان پایین و ماکلوان بالا بعنوان مرکز  بخش سردارجنگل به عنوان شهر ماکلوان به تقسیمات کشوری افزوده شد.

شهر ماکلوان در دامنه و بین کوه‌های سیاه کوه و برزه کوه و در دو طرف ماسوله رودخان با مزارع و باغات قرار داردو از نقاط توریستی استان گیلان محسوب می‌شود. ماکلوان در نقطه میانی بین شهر مجسمه‌ها فومن و دژ تاریخی قلعه رودخان و شهرک پلکانی ماسوله  قرار دارد. این شهر ازغرب به مناطق تنیان صومعه سرا و ماسال  ، از شرق به دهستان گشت وقلعه رودخان و  شفت و از جنوب به ماسوله وطارم وخلخال و از طرف شمال به شهر فومن ودهستان لولمان محدود می‌شود.

ییلاق‌های این شهر از جمله ییلاق گردسوئه گسکره (گردسایه) وییلاق کوربار از نقاط خوش آب وهوا وبسیار زیبای گیلان محسوب می‌گردد که می توان منطقه زیبای سیاه کوه و بام سبز را نیز به آن افزود.

نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری صفیر گیلان

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :