انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی در فومن و شکست های بزرگ 

(روی دیگر پیروزی) 

انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستانهای فومن و شفت همیشه با شدت و حدت زیاد و بیشتر از خیلی از شهرستانهای دیگر برگزار شده است در واقع در این شهرستان آش انتخابات قدری شورتر از جاهای دیگر است.هدف از این یادداشت پرداختن مفصل یا حتی اجمالی به موضوع انتخابات فومن نیست بلکه یادآوری یک نکته مهم است و آن اینکه با اتمام انتخابات هر دوره و مشخص شدن وکیل فومن و شفت ، بازنده بزرگ آن انتخابات چه شخص یا اشخاصی بوده اند.

انتخابات دوره اول مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸گرچه تقریبا همه گروههای سیاسی ابتدای انقلاب کاندیدا داشتند اما با رقابت اصلی بین دو روحانی سرشناس منطقه؛سیدعلی میرعبدالعظیمی و مصطفی فومنی حائری بود که  با شکست میرعبدالعظیمی، حائری با پوشیدن ردای نمایندگی اولین نماینده فومن و شفت در مجلس می شود. 

انتخابات دوره دوم که در ۲۶ فروردین ۱۳۶۳ برگزار گردید با آشکار شدن و شکل گیری علنی جریان دو قطبی در انتخابات فومن و با شکست محمد حسین افتخاری، یک روحانی غیر بومی به نام سید عباس صفوی که سمت امام جمعه فومن را داشت بعنوان لیدر جریان حزب الله ، نماینده دوره دوم مجلس از فومن می شود. 

انتخابات دوره سوم در ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ با مغلوبه شدن جریان رقابت، این بار با شکست صفوی، محمد حسین افتخاری  نماینده سومین دوره مجلس شورای اسلامی شد که متاسفانه فرصت پایان دادن دوره نمایندگی را نیافت ویکی از قربانیان فاجعه زلزله رودبار شد و به دنبال آن در  انتخابات میان دوره ای  مجلس سوم در سال ۱۳۷۰  با حضور و انتخاب محمد رضا شفیعی و شکست دوباره صفوی همراه بوده است.

انتخابات دوره چهارم  در ۲۱ فروردین ۱۳۷۱با سومین شکست پیاپی صفوی، شفیعی برای دومین بار بعنوان نماینده روانه مجلس شد.

انتخابات پر ماجرای پنجمین دوره مجلس در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ که برای اولین بار جریان سه قطبی شکل گرفت با شکست میلی متری شفیعی کهنه کار ،با پیشتازی رسول جماعتی، جوانی ناشناخته و پر هیاهو و ناصر عاشوری پاسدار تازه پا به میدان گذاشته به دور دوم کشیده و در نتیجه جماعتی منتخب مردم شد اما ماجرا به اینجا ختم نشد ودر ادامه با ابطال انتخابات و برگزاری انتخابات میان دوره ای با شکست دوباره شفیعی ، ناصر عاشوری نماینده مجلس پنجم شد.شاید بتوان این انتخابات را سنگین ترین شکست برای یک وکیل تعبیر کرد که شفیعی کهنه کار و پر طرفدار در یک دوره دو بار پیاپی از دو کاندیدای جوان و کم تجربه و کمتر شناخته شده شکست خورد.

انتخابات مجلس ششم در ۲۹ بهمن  ۱۳۷۸ با  شکست عاشوری از جماعتی رقم خورد تا همچنان این جماعتی جوان و متفاوت با ۵۱ هزار رای در صدر باشد و البته شفیعی را هم باید شکست خورده دیگر این دوره دانست.

انتخابات هفتمین دوره در ۹ اسفند ۱۳۸۲ در غیاب جماعتی رد صلاحیت شده و حضور پیدا نکردن شفیعی با شکست علی میرزایی از عاشوری رقم خورد دوره ای که متاسفانه با پر رنگ کردن و سوء استفاده قومیت، اتفاقات ناگواری در انتخابات رقم خورد و لکه سیاهی بر تارک آن نشانده شد.

انتخابات دور هشتم مجلس در ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ با شکست عاشوری از مهندس میرزایی در یک ماراتن سخت و نفس گیر جایی که حتی استفاده از تفاوت های قومیتی حریف محبوبیت میرزایی نشد و یاران با تجربه اش برای اولین بار با اجماع بین دو جریان رقیب گوی رقابت را ربودند و میرزایی را روانه مجس کردند تا مردم فومن و شفت  هنوز وی را محبوب ترین وکیل شهرستان بدانند.

دور نهم  مجلس در ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ در غیاب میرزایی رد صلاحیت شده و انتخاباتی که به تعبیر خیلی ها خلیل بهروزی فر به دروازه خالی گل نزده و بازنده و شکست خورده انتخابات شده و عاشوری با تجربه برای سومین بار اجازه نشستن بر صندلی سبز بهارستان را پیدا کرد.

دور دهم مجلس در ۷ اسفند ۱۳۹۴ با شکست عاشوری از مهدی افتخاری جوان در یک جریان سه قطبی که بهروزی فر قطب سوم آن بود در یک رقابت خیلی نزدیک با ۵۶ رای بیشتر را نیز می توان باخت سنگینی برای نماینده وقت محسوب کرد. 

انتخابات دوره یازدهم مجلس در اسفند کرونایی ۹۹  با  شکست عاشوری از بهروزی فر همراه بود در یک رقابت مدیریت شده در روزی که با رد صلاحیت افتخاری حدود ۴۰ هزار رای دهنده به پای صندوق رای حاضر نشدند مردم به عاشوری کهنه کار روی خوش نشان ندادند و خلیل بهروزی فر وکیل مردم شد تا شاید ضعیف ترین وکیل ادوار شهرستان نام بگیرد.

– با این اجمال می توان عاشوری را که از دوره پنجم پای به انتخابات شهرستانهای فومن و شفت گذاشت با ۷ بار شرکت،سه بار وکالت  و چهار بار شکست با سابقه ترین کاندیدا،وکیل و البته شکست خورده  در ماراتن سخت و نفس گیر انتخابات فومن دانست.

– نکته قابل تامل اینکه عاشوری هر بار با حذف رقیب توسط شورای نگهبان (دوره چهارم با ابطال انتخابات، دوره پنجم با رد صلاحیت جماعتی و دوره هفتم نیز با رد صلاحیت

میرزایی) در واقع در غیاب وکیل قبلی بر کرسی نمایندگی تکیه زده است. 

– میرعباس صفوی روحانی خلخالی و لیدر جریان حزب الله فومن پس از سه شکست پیاپی در دوره سوم، میان دوره ای سوم و دوره چهارم هیچگاه در صحنه سیاسی شهرستان به صورت علنی مشارکت نکرد تا  جریان تاثیر گذار معروف به حزب الله، با مرکزیت مسجد بالا محله بعد از میر عباس صفوی هیچگاه کاندیدای اختصاصی نداشته باشد.

– اگر انتخاب در میاندوره ای مجلس سوم و مجلس چهارم شفیعی را استثناء بدانیم هیچ نماینده ای دو دوره پیاپی نماینده نبوده است. 

– محمد رضا شفیعی پس از دو شکست سنگین در دوره پنجم و ششم دوره هفتم در انتخابات شرکت نکرد اما در دوره هشتم با یک اشتباه بزرگ وارد عرصه رقابت شده با کسب کمتر از سه هزار رای  در واقع اعتبار سیاسی خود را به دست باد سپرد. 

– رسول جماعتی با دو بار شرکت در انتخابات فومن با کسب  بیشترین آرا و همچنان بدون شکست در صدر است. نماینده ای که هیچگاه صحنه را ترک نکرده و بعد از دور ششم هیچگاه هم تایید صلاحیت نشده است.

– لازم به ذکر است که سه تن از نمایندگان ادوار فومن از دنیا رفته اند . محمد حسین افتخاری که در اثر صانحه هوایی در سرکشی به زلزله زدگان رودبار در سال ۱۳۶۹ به شهادت رسید، علی میرزایی که در سال ۱۳۹۸بر اثر سکته قلبی فوت کرد و محمد رضا شفیعی که در سال ۱۴۰۰ با ابتلاء به کرونا به دیار باقی شتافت . روحشان شاد.

و نکته آخر اینکه افراد بزرگ ، تحصیل کرده و صاحب نام زیادی بودند و هستند که یا وارد انتخابات نشدند و یا وارد عرصه سخت شدند اما موفق نشدند. افرادی که شخصیت،توان و ظرفیت تبدیل شدن به یک وکیل تاثیر گذار و موفق را داشتند اما توان رقابت سخت، طاقت فرسا و آلوده و بیمار!  انتخابات را نداشتند چرا که در این عرصه رسم های بد زیادی بنا گذاشته شده است و اگر بر این ادعا خرده گرفته نشود در واقع بازنده بزرگ انتخابات فومن و شفت مردم منطقه بوده اند چرا که هنوز هم کاندیداهای نمایندگی مجلس عقب ماندگی منطقه از توسعه یافتگی را فریاد می زنند و نمایندگان ادوار را مسبب آن قلمداد می کنند.

علی علیزاده ازبری-روزنامه نگار

مرداد ۱۴۰۲

این خبر را به اشتراک بگذارید :