سرپرست پایگاه میراث‌ فرهنگی ماسوله  در نشست با رسانه ها مطرح کرد،

تصمیم نهایی پرونده ثبت جهانی ماسوله ،شهریور ماه آینده در شهر ریاض اتخاذ خواهد شد

شهرک باستانی و پلکانی ماسوله، قدمت،تاریخ وفرهنگ آن، گردشگری، ثبت ملی،مساحت ،معماری،صنایع دستی،بازار و از همه مهمتر پرونده ثبت جهانی آن در یونسکو و اهمیت این ثبت مواردی بود که در نشست خبری تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ اصحاب رسانه با سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ماسوله مطرح گردید.

محمد سنایی راد سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ماسوله با بیان اینکه،ثبت جهانی ماسوله برای ما مزیت فرا ملیتی خواهد داشت گفت: ماسوله فعلی با معماری منحصر به فرد خود با حدود ۷ قرن قدمت در سال ۵۴ با شماره ۱۰۹۰ به ثبت ملی رسیده و در سال ۸۰  دارای پایگاه میراث فرهنگی شده است .خوشبختانه ماسوله از جمله شهرهایی است که بافت سنتی یکپارچه خود را حفظ کرده  بنابراین بر ما لازم است که این ساختار یکچارچه و ارزشمند را حفظ بکنیم که برای تحقق این مهم در چند مرحله اقدامات زیر بنایی صورت گرفته است مثلاً اصلاح ضوابط در سال ۷۶ و بعد ها با تغییر آن ضوابط در سال ۹۳  و آخرین اقدام هم ، تلاش برای ثبت جهانی است که قطعاً به این مهم کمک شایانی خواهد کرد.

سرپرست پایگاه میراث‌ فرهنگی ماسوله همچنین افزود:محدوده بافت تاریخی و مسکونی شهرک ماسوله ۱۰ هکتار است که با فضای سبز اطراف  به ۸۰  هکتار می رسد با این توضیح که سایت باستانی کهنه ماسوله  را ۴۰ هکتار، حریم درجه یک ماسوله را ۳ هزار هکتار و حریم درجه دو را ۱۲ هزار هکتار اعلام کرد .

وی ضمن تقدیر از مهندس پورعلی مدیریت سابق پایگاه میراث فرهنگی ماسوله که از سال ۱۴۰۰ با شروع پروسه تنظیم و تکمیل اطلاعات و پیگیری پرونده تلاشهای زیادی کرده است افزود: البته در این مورد نباید فقط به یک یا چند اسم بسنده کرد بلکه باید قدردان افراد ،گروهها و دستگاههای مختلفی بود که در این راه همقدم و همراه بوده اند علی الخصوص مردمان فهیم ماسوله که بیشترین تاثیر و همراهی را داشته اند.

سنایی با بیان این نکته مهم که ثبت ماسوله در واقع ثبت استان گیلان است ضمن ابراز امیدواری ادامه داد: در حال حاضر دستگاههای مرتبط همه تلاش خود را جهت برطرف کردن ایرادات ۱۵ گانه یونسکو انجام داده اند و پس از آخرین بازدید نماینده یونسکو در مهر ماه ۱۴۰۱پرونده تکمیل و تحویل شده است.

در جلسه بعدی یونسکو در شهر ریاض عربستان که  شهریور ماه پیش رو برگزار خواهد شد سه تصمیم محتمل است. ثبت ماسوله در فهرست میراث جهانی ،ارائه فرصت بیشتر یا خدای نکرده رد درخواست.که در صورت رد درخواست و از دست رفتن فرصت با توجه به اینکه در سال فقط یک پرونده از هر کشور در یونسکو مطرح میشود و ایران غنی از نمادهای تاریخی و تمدنی بوده و موارد زیادی برای طرح در نوبت قرار دارند امکان طرح  دوباره ماسوله تا سالها دور از دسترس خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد بازار ماسوله گفت: بازار تعریف خاص خود را دارد. بازار در واقع برای رفع نیازهای ساکنان منطقه ایجاد شده است به همین دلیل در گذشته افراد زیادی از ماکلوان و مناطق پایین دست برای رفع نیازهای خود به ماسوله مراجعه می کردند اما امروزه با تغییر مشاغل،  بازار ماسوله این کارایی مهم را از دست داده است .در واقع الان ۵۰  درصد مشاغل بازار به سفره خانه ها اختصاص یافته است . تداخل مشاغل وجود دارد بدین صورت که در یک واحد خدمات مختلفی ارائه می گردد که چندان با هم تناسب ندارند؟ بازار باید به فرهنگ و بوم منطقه احترام بگذارد.صنایع دستی منحصر به فرد ماسوله باید در بازار جایگاه داشته باشند. متاسفانه اجناس چینی در بازارسنتی ماسوله به فروش می رسند. بازار سنتی و فرهنگی ماسوله باید بین فرچیبس یا چموش قطعاً چموش را ترجیح بدهد.تاکید می کنم که بازار باید به نیازهای منطقه ، ساکنان و گردشگران شکل بگیرد به عنوان مثال در ماسوله خشک شویی یا خیاطی وجود ندارد. 

سرپرست دفتر پایگاه میراث ماسوله همچنین  توضیح داد: معمولاً نوک پیکان بدبینی ها به طرف میراث فرهنگی است؟ چرا که بسیاری از کارها مربوط به سایر دستگاهها است که انجام نشده اند بنابراین  میراث مجبور به تذکر و پیگیری خواهد بود و این امر مردم را نسبت به میراث بدبین می کند در حالیکه این مهم از وظایف ذاتی و رسالت میراث است در واقع میراث باید نگهبان هویت سنتی و تاریخی ماسوله باشد.

سنایی در پاسخ به مزیت ها و  اثرات مثبت ثبت جهانی برای ماسوله گفت:با ثبت جهانی یعنی ماسوله تبدیل به یک برند جهانی در گردشگری می شود، ،افزایش درآمد پایدار را در پی خواهد داشت.باعث حضور گردشگران حرفه ای و آموزش دیده خواهد شد که در ارتقای فرهنگ عمومی اثر مثبت خواهد داشت. در ضمن دستگاههای مختلفی مدیریت منسجم تری جهت حفظ و نگهداری آن خواهند داشت.

سنایی راد در انتها با تشکر از ساکنان فهیم ماسوله گفت: بیشترین آسیب و زحمت متوجه ساکنان پنج محله

مسکونی ماسوله است که از مزیت های گردشگری آن کمتر بهره مند می شوند آنها که در طول سال و خصوصاً در سرمای زمستان ماسوله را حفظ می کنند و هزینه بالای زندگی در ماسوله را می پردازند باید از مزیت های گردشگری ماسوله بیشتر برخوردار بشوند.

سنایی راد در ادامه خواستار تداوم این جلسات با همراهی دستگاههای دیگر مثلاً شهرداری و شورای شهر جهت دریافت پیشنهادات،پیگیری و انتقال مسائل و مشکلات و بحث کردن در مورد چالش ها و تهدیدات به صورت اختصاصی شد از جمله مواردی مانند؛

– پیشنهاد برنامه هایی برای رونق گردشگری در ایام رکود گردشگری مثلاٌ برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری.

– پیگیری و مطالبه  تصویب انرژی ارزان برای ماسوله جهت جبران نداشتن گاز شهری. 

– کهنه ماسوله و افزودن آن به مقصد گردشگری.

– احیای کارگاههای صنایع دستی با همراهی راهنمایان محلی.

– مدیریت بهتر مسیر گردشگری ماسوله.

– معرفی سایر ظرفیت های ماسوله به گردشگران و ایجاد تنوع در گردشگری مانند اکوتوریسم،توریسم ورزشی،توریسم ترس،بوم گردشگری و… 

علی علیزاده ازبری

این خبر را به اشتراک بگذارید :