نیروگاه ۱۱ مگاواتی خودتامین مجتمع تولیدی صنعتی فومنات صبح امروز چهارشنبه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش صبح فومن به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه ای گیلان، مدیر عامل این شرکت در جریان بهره برداری از این پروژه با تاکید بر استقبال از احداث نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک، گفت: نیروگاه یادشده دارای ۲ دستگاه ژنراتور با ظرفیت هر واحد ۵/۶۷ مگاوات در وهله نخست با هدف تامین برق مصرفی مورد نیاز شرکت و نیزانتقال انرژی مازاد تولیدی نیروگاه برای مصارف خانگی به منظور کاهش میزان خاموشی منطقه اجرا و بهره برداری شد.
بهمن داراب زاده افزود: کارخانه نئوپان فومنات به عنوان یکی از صنایع فعال استان، دارای دیماند (انرژی مورد نیاز تاسیسات) با ظرفیت ۱۰ مگاوات بوده که هم اکنون ۲ خط تولیدی آن در مجموع دارای مصرف حدود ۷ مگاوات برق است.
وی اظهار کرد: مازاد تولید نیروگاه از طریق اتصال نیروگاه نئوپان به شبکه از طریق فیدرهای (مجموعه ای از وسایل قطع و وصل با ولتاژ اسمی معین که برای دریافت برق از بالادست سیستم برق رسانی و تحویل آن به پایین دست سیستم تعبیه می شود) ۲۰ کیلوولت اختصاصی کارخانه به باسبار (جعبه تقسیم) ۲۰ کیلوولت پست فوق توزیع فومن، صرف مصارف خانگی می‌شود که این موضوع در شرایط اوج مصرف از اهمیت بسزایی برخوردار است.
داراب زاده افزود: راندمان الکتریکی ژنراتورهای منصوبه ۴۶/۱ درصد است که در صورت استفاده از این ژنراتورها در قالب chp (تولید همزمان برق و حرارت)، راندمان نیروگاه به بالای ۷۰ درصد افزایش می یابد و مدیران کارخانه نئوپان فومنات قادر خواهند بود که از حرارت خروجی اگزوزهای ژنراتورها که بالغ بر ۴۰۰ درجه سانتیگراد است برای خشک کردن مواد اولیه خط تولید شماره ۲ کارخانه استفاده لازم را بعمل آورند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان گفت: شایان ذکر است که راندمان الکتریکی نیروگاه‌های بزرگ سیکل ترکیبی حدود ۵۵ درصد است که با انتقال انرژی تولیدی این نیروگاه‌ها از محل تولید تا محل مصرف چیزی حدود ۱۰ درصد تلفات در طول خطوط انتقال، فوق توزیع و توزیع خواهیم داشت در صورتی که بدلیل واقع شدن این نیروگاه در محل مصرف عملاً بخش تلفات ناشی از خطوط حذف شده و با حداکثر راندمان تولیدی به مصرف خواهد رسید.
وی افزود: از طرف دیگر هزینه احداث خطوط انتقال برق تولیدی نیروگاه‌های بزرگ به محل مصرف بسیار زیاد بوده در صورتی که این هزینه ها در بخش نیروگاه های مولد مقیاس کوچک بسیار جزئی و ناچیز است.
داراب زاده گفت: این دومین نیروگاه مقیاس کوچک است که در سال جاری در استان بهره برداری شده ضمن اینکه نیروگاه ۲/۵ مگاواتی کیسم هم آماده بهره برداری است و امیدواریم این رویه تداوم داشته باشد تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تراز بین تولید و مصرف باشیم.

در حال حاضر ۴ نیروگاه کاسپین منطقه آزاد انزلی (۲۵ مگاوات)، بیمارستان بین المللی قائم «عج» (۲ مگاوات)، شهرک صنعتی ماسال (۱/۵ مگاوات) و شرکت نئوپان فومنات (۱۱/۳۴ مگاوات) از جمله نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک فعال در استان گیلان با قدرت تولید در مجموع ۳۹/۸۴ مگاوات برق هستند.

مجتمع تولیدی صنعتی فومنات با ایجاد اشتغال برای حدود ۶۰۰ نفر تولید نئوپان و ام دی اف در سطح استان گیلان و کشور را عهده‌دار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید :