دهیار شالده شفت؛
عدم ساخت و ساز و نداشتن زمین با کاربری مسکونی مردم این روستا را با مشکلات زیادی مواجه کرده است

جعفر رحمتی با بیان اینکه ۷ سال از بازبینی طرح هادی در این روستا می گذرد گفت: بیش از ۳۰ خانوار شالده خارج از طرح هادی روستایی سکونت دارند که مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده است.

روستاها در همه جای دنیا محل تولید و تلاشند و توسعه هر منطقه ای در گرو‌ پویایی روستاهاست چنان که گفته می شود کشوری که روستای آن خالی شود از آبادانی فاصله می گیرد.
در کشور ما سال های نه چندان دور میزان جمعیت روستایی نسبت به شهری ۷۰ به ۳۰ درصد بود که به مرور زمان و با ایجاد امکانات بیشتر در شهرها، مهاجرت روستائیان به شهرها زیادتر شد.
روستای شالده که در بخش مرکزی شهرستان شفت قرار دارد نیز از این موضوع مستثنا نیست و شاهد مهاجرت عده زیادی از جوانان این روستا به شهر هستیم، روستایی که در صورت توجه ویژه مسوولان می تواند یکی از روستاهای گردشگری شهرستان شفت باشد.
شالده که در ۲ کیلومتری شهر شفت قرار دارد بالغ بر ۷۵۰ هکتار وسعت دارد، برزوهندان، خمیران، ذولپیران و پیرده از همسایگان این روستا هستند.

شالده دارای ۳۵۰ خانوار و جمعیتی بیش از ۱۰۲۴ نفر است و ۹ شهید تقدیم انقلاب و ۱ شهید سلامت نیز دارد.

شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و دامداری است
این روستا از امکاناتی نظیر؛ آب، برق، گاز، مدرسه ابتدایی، خانه بهداشت و غیره برخوردار بوده و عدم بازنگری طرح هادی روستایی، زیاد بودن حریم جاده و نبود امکانات مخابراتی و ضعیف بودن اینترنت همراه از مشکلات اصلی است که مردم از آن رنج می برند.

یکی از نکات مثبتی که در گفتگو با مردم و برخی از اهالی روستا به آن اشاره کردند همدلی و هماهنگی غیر قابل توصیف شورای اسلامی و دهیاری شالده بود که بیان می داشتند؛ شورای اسلامی دوره پنجم و دهیاری تمامی تلاش خود را به کار بسته اند تا مشکلات این روستا را یکی پس از دیگری مرتفع کنند.

جعفر رحمتی دهیار و هادی نادری، عارف برهانی، مرتضی فروزش اعضای شورای اسلامی روستای شالده را تشکیل می دهند.

رییس شورای اسلامی روستای شالده با بیان اینکه تمامی توان خود را به کار بسته ایم تا گامی موثر برای رفع مشکلات مردم برداریم و جزو اهداف ما بوده و نیز هست گفت: در این مدت بالغ بر ۵۰۰ کامیونت شن ریزی معابر در ۵۶ کوچه را جهت تسریع در رفت و آمد مردم این روستا داشته ایم.

عارف برهانی دیگر عضو فعال شورای این روستا با اشاره به اینکه اولین بوستان روستایی در سال ۹۵ با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیون تومان اجرایی و به بهره برداری رسید تصریح کرد: تمامی هزینه ساخت این بوستان از عوارض سطح روستا تامین شده است.

وی با بیان اینکه حریم جاده در این روستا ۲۵ متر است و در هیچ روستایی این اندازه حریم گذاشته نشده است ابراز داشت: مردم این روستا از ضعف برق نیز به شدت رنج می برند که با رایزنی هایی صورت گرفته، مسوولین مربوطه قول مساعدت و رفع این مشکل داده اند اما هنوز بلاتکلیف مانده است.

مرتضی فروزش عضو دیگر از این شورا در خصوص پسماند شالده می گوید: جمع کردن زباله نیاز به فرهنگ سازی و عزم ملی دارد و جمع اوری ان نیز هزینه هایی زیادی برای ما در پی داشته است زیرا این روستا به دلیل نداشتن زمین مسکونی از ساخت و ساز کمتری نیز برخوردار است و این امر سبب می شود منبع درآمد دهیاری نیز پایین بیاید.

در ادامه این گزارش دهیار جوان این روستا که سال گذشته به دلیل تلاشهای بسیاری که برای شالده صورت داده بود از سوی استانداری گیلان به عنوان دهیار نمونه معرفی شده بود اظهار کرد: عدم ساخت و ساز و نداشتن زمین با کاربری مسکونی مردم شالده را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

جعفر رحمتی با اشاره به اینکه، ۷ سال از بازبینی طرح هادی در این روستا می گذرد خاطر نشان کرد: بیش از ۳۰ خانوار شالده خارج از طرح هادی در این روستا سکونت دارند که مردم این روستا را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

رحمتی با بیان اینکه، این روستا با داشتن یکصد دانش آموز ابتدایی از اولیه ترین امکانات آموزشی که همان ضعف اینترنت در ایامی که می بایست به صورت آموزش از راه دور فراگیری دانش داشته باشند رنج می برند اذعان داشت: از مسوولین انتظار داریم تا در این شرایط حساس و شیوع بیماری کرونا به این خواسته به حق مردم شالده جامه ی عمل بپوشانند.

وی به عملکرد دهیاری و شورای اسلامی این روستا اشاره کرد و افزود: روشنایی پل ها و خیابان ها و مسیرهای پر خطر در شالده، زیباسازی پارک، نصب و تعویض تابوهای کوچه ها، شن ریزی معابر، تهیه لوازم ورزشی برای جوانان شالده، ساخت یک واحد مسکن محرومین با کمک خیرین، توزیع و پخش بیش از ۱۵۰ بسته غذایی در ابتدای شیوع کرونا بین نیازمندان، و قشر آسیب دیده از این بیماری، ضد عفونی معابر و منازل در سطح روستا و … از مهم ترین کارهای صورت گرفته است.

در پایان این گزارش دهیار روستای شالده به بودجه اندک دولت که به دهیاری ها اختصاص داده می شود اشاره کرد و افزود: واریزی دولت در مقابل انجام پروژه ها و خرید لوازم و مصالح بسیار ناچیز است که این امر سبب شده در یک سال اخیر به دلیل کمبود مالی نتوانیم طرح هایی را که در نظر داشته ایم در شالده اجرایی کنیم و در همین خصوص از مسوولین تقاضا داریم که تدبیری در این خصوص اندیشیده شود تا بتوانیم خواسته های به حق مردم را برآورده و جهت رفع نواقص و مشکلات روستا اقدام کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید :