مرتضی سخایی ؛ پژوهشگر فومنی مطرح کرد:
اشکانی بودن کهن دژ سَکسار در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان

بدنبال حواشی ایجاد شده برای سریال وارش، شبکه سوم سیما با دعوت ازعواملِ دست اندرکار سریال وارش و نه منتقدین آن! اقدام به پخش ویژه برنامه ای به نام وارش پلاس کرد که حتی این برنامه نیز نه تنها از حواشی ایجاد شده برای سریال وارش نکاست بلکه منجر به نارضایتی های بیشتر در نزد اهالی با فرهنگ گیلان شد. در ادامه پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان دست بکار شد و اقدام به برگزاری نشستی هم اندیشانه با عنوان « بررسی و آسیب شناسی فیلمها و سریالهای پخش شده در سینما و صدا و سیما با مضمون گیلان » کرد. در این نشست که عصر روز یکشنبه هشتم دیماه در محل پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار گردید به ترتیب آقای دکتر سید هاشم موسوی رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان ، جناب استاد جکتاجی ، شاعر و روزنامه نگار ، دکتر امیر روحانی روانشناس و دکتر امیرعلیزاده جامعه شناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی به بیان سخنرانی و ایراد نکته نظرات خود پرداختند.
حضور مرتضی سخایی پژوهشگر فومنی در این نشست مهم موجب شد تا با وی گفتگوی کوتاهی داشته باشیم که از نظر می گذرد: وی به صبح فومن گفت : اینجانب به دعوتِ جناب آقای دکتر موسوی ریاست محترم پژوهشکده در این نشست مهم حضور یافتم . توجه به عنوان و همچنین درج تصویر کهن دژ سَکسار در آگهی (پوستر) منتشر شده برای این نشست این نکته را در ذهن مخاطبان تداعی می کرد که پژوهشگران و اساتید محترم حاضر در این جلسه در مورد اشتباهات رایج در مورد کهن دژ سَکسار به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت اما در واقع اینطور نبود و افراد حاضر صرفاً به رویکرد منفعالانه و بی توجهانه صدا و سیما به مردم گیلان با پخش سریال وارش به گفتگو نشسته بودند. در پایان این مراسم برنامه ای تدارک دیده شده بود تا چند تن از پژوهشگران و فعالین فرهنگی نیز به ایراد نکته نظرات خود بپردازند که اینجانب نیز یکی از آنها بودم.
سخایی افزود : اینجانب نیز ضمن برشمردن اجمالی محتوای آسیب زای سریال وارش گفتم که محتوای سریالی نظیر وارش از نوع کارشناسی نشده ، تحلیل نشده و از همه بدتر بومی سازی نشده است. همه می دانیم سریال وارش را چه کسی نوشته او خودش طی یک فایل ویدیویی به ظاهر از مردم گیلان عذرخواهی کرده اما من به شخصه دوست دارم تا او را ببینم و حرفهای برادرانه ای به وی بزنم تا بداند و بفهمد که اصلاً حرف ما چیست.
این خبرنگار و مستند ساز اضافه کرد : در این نشست از طرف تالش زبانان گفتم که سریال وارش اگرچه گیلکان عزیز را آزرده خاطر کرده اما وارش برای ما تالش زبانان هم برخورنده است ما هم خودمان را در این توهینها سهیم می دانیم. اما حرف من صرفاً وارش نیست. من هم می توانم مواردی را در صدا و سیما نام ببرم که اطلاعات غلطی به مخاطبان خود ارائه داده است. برای نمونه مستند خوش ساخت « کهن ترین سرزمین » به کارگردانی بهروز سبط رسول و یا « نمایشنامه رادیویی قلعه رودخان » تهیه شده توسط اداره کل هنرهای نمایشی رادیو از این نمونه اند. من در این میان فرد خاصی را مقصر نمی دانم. برنامه های تولیدی توسط صدا و سیما در مورد کهن دژ سکسار بسیار هم خوب است اما از لحاظ محتوایی ناقص است چون اساساً محتوای درست درمانی در مورد کهن دژ سَکسار یا وجود ندارد و یا هم اگر وجود دارد ناقص و الکن است. درواقع می توان اینطور گفت که برنامه های تولیدی صدا سیما که در مورد کهن دژ سَکسار ساخته شده با کمبود و یا نبود محتوا مواجه است اما برنامه هایی که در مورد آداب و رسوم و فرهنگ گیلان ساخته شده با محتوای بومی سازی نشده و یا محتوای تحلیل نشده و با در نظر گرفتن فاکتورهای زیاد باید گفت متاسفانه مغرضانه است.
سخایی در پایان گفت: در این نشست رسمی برای اولین بار فرضیه اشکانی بودن کهن دژ سَکسار توسط اینجانب مطرح شده که حاصل تحقیق و پژوهشهای چندین ماهه اینجانب است.
گفتنی است تا پیش از این ، ساخت کهن دژ سَکسار که به نام ناصحیح قلعه رودخان معروف است به سلسله ساسانیان نسبت داده می شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید :