مدیرکل امور شهری و‌ شوراهای استانداری گیلان؛صدور پروانه پایان کار ساختمان‌ها در شهرها باید با پیوست مدیریت پسماندها و الزام نصب سطل‌های بازیافت همراه باشد که در شهر فومن اجرایی شده است.

به گزارش صبح فومن به نقل از خبرگزاری فارس، هوشنگ عباسقلی زاده  در سالن اجتماعات فرمانداری این شهر با بیان اینکه مدیریت پسماند، ساخت کارخانه تولید کود گرانول و تبدیل پسماند تَر ضرورت دارد اظهار کرد: مدیریت پسماند از وظایف شهرداری‌ها است و تولید روزافزون زباله نشان می‌دهد که هیچ برنامه جامعی در سطح منطقه‌ای و ملی برای این موضوع تعریف‌نشده است.

وی با اشاره به‌ضرورت تغییر رویکرد مردم و مسئولین درباره زباله افزود: کاهش و متوقف کردن روند تولید زباله باید هدف اصلی جامعه و دولت باشد و تا زمانی که به این هدف نرسیده‌ایم تمام تلاش‌های صورت گرفته بیهوده خواهد بود.

مدیرکل امور شهری و‌ شوراهای استانداری گیلان با انتقاد از شهرداران غرب گیلان تصریح کرد: مدیران شهری به وظایف خود در زمینه مدیریت مطلوب پسماندها عمل‌نکرده‌اند که موجب شد بهترین نقاط ساحل دریای خزر از تالش تا آستارا که قابلیت اجرا و توسعه طرح‌های گردشگری دارند به محلی برای انباشت و دفن زباله تبدیل‌شده‌اند.

عباسقلی زاده با تأکید بر ضرورت اجرای طرح مدیریت زباله غرب گیلان و مشارکت شهرداری‌ها برای حل این موضوع گفت: مرکز جمع‌آوری و پردازش زباله با محوریت شهرداری تالش و تنها به یک شهر اختصاص ندارد و تمام شهرها را در شهرستان‌های آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال و شاندرمن تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی با انتقاد از تولید بیشترین حجم زباله گیلان در روستاها خاطرنشان کرد: روستا به‌عنوان قطب تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی، کارکرد خود را ازدست‌داده و ریختن پسماندها در کیسه‌های نایلونی و قرار دادن آن در سطل‌های زباله بر مشکلات موجود افزوده است.

مدیرکل امور شهری و‌ شوراهای استانداری گیلان از ضرورت اجرای بازیافت پسماندها تولیدشده در روستاها سخن گفت و بیان کرد: طرح مدیریت زباله تر روستایی در اولویت قرار دارد و منابع مالی این پروژه به‌زودی تهیه می‌شود.

هوشنگ عباسقلی زاده از تولید روزانه ۲۵۰ تن زباله در غرب گیلان خبر داد و افزود: این مقدار از تولید زباله خط قرمز تولید پسماندها است که باید مقدار آن کاهش یابد.

وی نبود منابع مالی داخلی در بودجه شهرداری‌ها را یکی از موانع پیشبرد طرح‌های مدیریت پسماندها اعلام کرد و خاطرنشان کرد: صدور پروانه پایان کار ساختمان‌ها در شهرها باید با پیوست مدیریت پسماندها و الزام نصب سطل‌های بازیافت همراه باشد که در شهر فومن اجرایی شده است.

مدیرکل امور شهری و‌ شوراهای استانداری گیلان راه‌اندازی مراکز مدیریت در سراوان، شرق و غرب گیلان را سیاست کاری دولت اعلام کرد و از مجتمع کود عالی گیلان به‌عنوان یکی از مراکز موفق در زمینه تولید کود از پسماندها تر نام برد.

عباسقلی زاده با بیان اینکه طبق کار احداث کارخانه در روستای آغاسی محله بخش کرگانرود از ۱۳۸۳ آغاز شد تصریح کرد: تأسیس شرکت پردازش در غرب استان گیلان و سهامدار شدن تمام شهرداری‌ها علاوه بر تأمین هزینه‌های ایجاد زیرساخت‌ها، می‌تواند فرصت لازم را برای اشتغال و تأمین سود برای دارندگان سهام را فراهم کند که هیئت‌مدیره آن نیز از میان مجموعه سازمان شهرداری‌ها تعیین خواهند شد.

وی افزود: طرح شرکت پردازش غرب گیلان با کمبود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی روبرو است که منابع اصلی برای اجرای زیرساخت‌های این شرکت اعتبارات ملی و بودجه داخلی شهرداری‌ها است.

این خبر را به اشتراک بگذارید :