رئیس اداره حفاظت محیط زیست فومن؛ از برداشت بی رویه گیاهان دارویی ماسوله و انتقال آن به سایر استان ها نگرانیم.

زليخا صفري/به گزارش صبح فومن؛اسد الله سعدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن با بیان اینکه افراد سودجو و منفت طلب با استفاده از افراد بومی منطقه گیاهان ارزشمند دارویی بابونه و گلپر را از این شهرستان به استان گرگان و تهران منتقل می کنند گفت: بابونه و گلپر علاوه بر ارزش دارویی تنها پوشش گیاهی منطقه برای جلوگیری از افزایش فرسایش و رانش خاک منطقه بالادست ماسوله هستند.

image

سعدی همچنین به گیاه «ثعلب» که برای استفاده با ریشه کنده می شود اشاره کرد و افزود: این گیاهان با تناژ بالا از منطقه خارج و فروخته می شد که با ورود به موقع از این کار جلوگیری کردیم.

وی از ورود محیط زیست شهرستان فومن با کمک دستگاهای قضایی برای مقابله با این جریان خبرداد و افزود: با برداشت بی رویه به محیط زیست و پوشش گیاهی منطقه آسیبهای غیر قابل جبرانی وارد می شود و ما افراد را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کردیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن افزود: در گذشته برداشت به این شدت و به عنوان یک شغل کاذب برای مردم منطقه نبود.

سعدی از کنترل کامل منطقه توسط محیط زیست و پاسگاه ماسوله خبر داد و گفت: اگر برداشت این گیاه برای مصرف بومیان منطقه و در حد نیاز آنها باشد هیچ خطری گیاهان بومی منطقه را تهدید نمی کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن نگاه تجاری به گیاهان دارویی را به منزله مرگ گلپر و بابونه در ماسوله دانست و اظهار کرد: وقتی برداشت گیاه با دید تجاری منافع شخصی همراه شود،گیاهان منطقه نابود می شوند.

image

سعدی این میزان برداشت را غارتگری خواند و با اظهار نگرانی از این مساله گفت: از برداشت بی رویه گیاهان دارویی ماسوله و انتقال آن به سایر استان ها نگرانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید :