رئیس سازمان اسناد و کتابخانه های ملی گیلان بر استفاده از همه وظایف ذاتی این سازمان در سال گذشته تاکید کرد.

۱۹ اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ کلینی به «اسناد ملی و میراث مکتوب» نامگذاری شده است. از همین رو حسین عباس نژاد رئیس سازمان اسناد و کتابخانه های ملی گیلان با حضور در تحریریه گیل خبر ساعاتی مهمان این پایگاه اطلاع رسانی بود تا ضمن بر شمردن  اقدامات این سازمان در سال گذشته چشم اندازی از برنامه های آتی سازمان اسناد وکتابخانه های ملی گیلان را معرفی کند.

عباسنژاد

وی در ابتدا  به خاطر حمایت های رسانه ها از جمله گیل خبر از سازمان اسناد ملی کتابخانه های ملی گیلان تشکر کرد و در ادامه اظهار داشت: تمام کشورهای پیشرفته نگاهشان به اسناد مترقی است و با این نگاه از اشتباهات گذشته می تواند درس بگیرد،  اسناد می تواند کمک حال تصمیم گیری های اجتماعی باشد. وی در ادامه افزود: خود کلمه اسناد بر چیزی است که بتوان به آن تکیه داد و برای همین است که در صحبت های دو نفره که یک ادعایی مطرح می شود درخواست اسناد آن را دارند ، چون برای بررسی حق، «سند» لزومه حقانیت است.
عباس نژاد در ادامه ابراز داشت: این سازمان در رده های تصمیم گیری رده های بالای نظام نیز می تواند تاثیرگذار باشد بدین نحو که مدیری بداند در حوزه استحفاظی خود در گذشته چه اتفاقی افتاده خیلی راحت تر می تواند صحبت کند، ما پل ارتباطی بین گذشته و آینده هستیم.
ما در این مدت کوتاه در سازمان کارهای تاثیرگذاری را شروع کردیم، معتقد بودیم که کارها باید ریشه ای انجام شود مقدمات کار خوب انجام بگیرد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه های ملی گیلان با اشاره به بیلان کاری این سازمان در  سال ۹۴  بیان داشت: ما در این سال در وظایف ذاتی سازمان با امکانات محدود ورود کردیم تا در همه ظرفیت های اساس نامه تاثیرگذار باشیم. وی افزود: آن چیزی که قابل عرض است این است که گیلان در همه عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و .. در صد سال گذشته تاثیرگذار بوده و در همه جنبش ها و خیزش های مردمی نقش داشته است، نمونه بارز آن مشروطه بوده که در فتح تهران گیلانیان نقش بزرگی داشتند، بعد از آن نهضت با عظمت جنگل را داریم که انقلاب بزرگی را بوجود آورد و بعد انقلاب اسلامی که مردم گیلان حضور داشتند و در اتفاقات انقلاب اسلامی نیز پیشتاز بودند و اولین ها شایسته این مردم است.

اصراری برای نگهداری اسناد امانتی نداریم

عباس نژاد  بعد از اشاره به تاریخ پر حادثه گیلان ابراز داشت: ما اسناد بسیار زیادی داریم، ما بزرگترن مجموعه دار سند را در گیلان را در اختیار داریم  که ۲۵ مجموعه دار سند تا الان شناسایی شده اند و با همه آن ها ارتاط کسب کرده ایم ، خواسته من از خبرگزاری ها این است که به ما کمک کنند که این اعتماد را در مجموعه داران سند بوجود بیاوریم و نمونه های گذشته همچون آتش گرفتن منزل خمامی زاده که بسیاری از اسناد قدیمی نهضت جنگل در آن نگهداری می شد اتفاق نیفتد و تکرار نشود. وی در ادامه خاطرنشان کرد:ما برای بحث مجموعه داران اسناد طرح پیشگیری از درمان را گذاشتیم که با همه مجموعه داران و مسئولان مربوطه همچون مدیران آتش نشانی شهرستان مکاتبه کرده ایم که حداقل بتوانیم در این موارد پیشگیری کنیم،  ما از مجموعه داران انتظار داریم که به ما اعتماد کنند و اسناد را در اختیار ما قرار بدهند که ما آن ها را ضد عفونی و در حافظه اسناد ضبط کنیم و در نهایت به خودشان برگردانیم و اصراری برای نگهداری آن نداریم، حتی با وجود این که مجوزقانونی این کار را نیز داریم.

IMG_4154-360x250

دستخط ناصرالدین شاه در سازمان اسناد گیلان
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه های ملی گیلان تاکید کرد: در سال ۹۴ بیش از ۵۰۰ برگ سند نفیس در حافظه ملی گیلان حفظ کردیم که یا اهدایی بودند و یا به صورت امانی در اختیار ما قرار گرفتند، وی در ادامه افزود: مهم ترین سندی که توانستیم به دست بیاوریم موارد دوره ناصر الدین شاه است که دستخط ناصر الدین شاه به یکی از مالکین گیلان برای اخذ عوارض از روستاییان است که در منزل یک روستایی نگه داری می شد و البته معتقد هستیم از ناصری عقب تر هم سند موجود است.
عباس نژاد با تاکید دوباره بر در اختیار گرفتن اسناد تاریخی به صورت های مختلفی چون هدیه و یا امانی  تصریح کرد: اسناد متعلق به همه مردم است و اسنادی که در منازل وجود دارد ممکن است گره های کور تاریخی را نیز باز کند و باید این اعتمادسازی انجام بگیرد. وی ادامه داد: در سال ۹۴ نزدیک ۵۰ ساعت تاریخ شفاهی از سوی بزرگان گیلان داشتیم. همچنین درباره ضرورت جمع آوری پایان نامه ها نیز که از وظایف اساسی ما است و باید همه این پایان نامه های دانشگاه های گیلان در سازمان ما متمرکز بشود که در سال ۹۴ حدود ۱۷۲۳ جلد پایان نامه جمع آوری شد. مقدمات کار را برای ثبت پایان نامه ها فراهم کردیم. ما بالغ بر ۶ هزار جلد اهدایی به سازمان داشتیم که بخشی از آن ها را به کتابخانه های شهرستان اهدا کردیم،  بالغ بر ۱۴۱ عنوان کتاب و ۱۲۵۲ شماره نشریه را واسپاری کردیم.  وی افزود: بر اساس قانون کلیه ناشران و نشریات بعد از چاپ اثر خود دو نسحه اش را رابه سازمان اسناد بدهند که در حافظه ملی ضبط شود، در زمینه رونمایی از کتاب ۲۵ کتاب نقد و بررسی شده است.

هیچ اداره دولتی حق امحای اسناد خودش را ندارد
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه های ملی گیلان خاطرنشان کرد: یکی از کارهای اساسی ما بحث ارزشیابی اسناد است،  کوچکترین فایده ما بحث آزادسازی فضای اداری است،  بسیاری از ادارات چنین مشکلی دارند و سازمان یکی از وظایف حاکمیتیش بحث اداره دولتی است و هیچ اداره دولتی حق امحای اسناد خودش را ندارد مگر این که مجوز بگیرد. وی در ادامه گفت: ما در سال گذشته  ۱۱۲ تن اوراق امحایی داشتیم. بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع توانستیم فضای اداره دولتی را خالی کردیم و حدود ۲۰۰ هزار برگه دولتی نیز به مخازن سازمان ما انتقال داده شد.۱۵۰ هزار برگ سند نیز در کارنامه کاری خود ثبت کردیم.
این مسئول گیلانی همچنین تاکید کرد: به غیر از وظایف ذاتی ما افتتاح اندیشگاه گیلان را داشتیم، دومین استانی بودیم که بعد از تهران این اندیشگاه را افتتاح کردیم تا محلی برای بیان نقطه نظرات موافقین و مخالفین جهت یک موضوع اجتماعی خص است که این چند گفتمانی می تواند مفید باشد. هر روز در اندیشگاه جلسه برگزار می شود که درباره معضلات اجتماعی و فرهنگی بحث می شود. مهم ترین بحث و شیرین ترین که مورد نقد قرار گرفت همین بحث دیوار مهربانی بود که عده ای مخالف و عده ای موافق بودند که جمع بندی بحث در اختیار کمیته امداد قرار گرفت و آن ها به عنوان متولی و سازمان بهزیستی از خروجی آن استفاده کنند. وی در ادامه توضیح داد: در سال ۹۴ با استفاده از ظرفیت های دانشگاهی ادارات دولتی از این اندیشگاه استفاده کردند.

افتتاح تالار دیجیتال و تالار مطالعه استان گیلان در حال اجرایی شدن است
یک کار بزرگ تر در سال ۹۴ جرقه آن زده شد که افتتاح تالار دیجیتال و تالار مطالعه استان گیلان بود که این کار یک برند فرهنگی برای استان گیلان می تواند محسوب شود. در سطح کشور فقط به دو استان فارس و گیلان مجوز دادند که استان فارس اجرا کرد و استان گیلان در مرحله اجرا است . وی در ادامه افزود: از اعضای کمیسیون فرهنگی شورا تشکر می کنم که این احساس نیاز را  لمس کردند که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در کار  انجام گرفته است و  با افتتاح این پروژه دیگر نیاز نیست که از اساتید و دانشجویان برای پایان نامه به تهران مراجعه کنند، از همین جا به کتابخانه ملی ، کتابخانه وزارت امور خارجه ، کتابخانه مجلس و کتابخانه موزه ملک و ۵ کشور اسلامی دسترسی پیدا می کنند و با افتتاح این تالار در ده الی پانزده سال آینده در میزان تولید کتاب و نشر اثرات کتابی رتبه مان افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
عباس نژاد همچنین وعده داد: ساخت مخزن استاندارد هم در استان گیلان پیگیری می شود که در صحن شورا نیز ضرورت ساخت آن را بیان کردیم که اعضاء به اتفاق آرا ضرورت ساخت آن را صادر کردند و ما منتظر هستیم که در هفته های آینده در نشست با اعضای شورا زمین مورد نیاز تخصیص داده بشود که بعد از اهدای زمین مقدمات ساخت یک مخزن استاندارد فراهم شود تا بسیاری از اسناد گیلان از تهران دوباره به گیلان ارسال شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید :