علیزاده:

پروژه های هفته دولت در فومن و سه تذکر 

در طول سال دولت و همه نهادهای مرتبط تلاش می کنند امور جاری و عمرانی را به پیش می برند و به طور معمول هم هر سال باید موارد از امور عمرانی ، تاسیساتی ، ابنیه و پل به مجموعه شهرستان اضافه گردد که کم و بیش هم انجام می شود و در هفته دولت که با یاد و گرامی داشت خاطرات تنها دولت واقعاً انقلابی پس از انقلاب، دولت شهیدان رجایی و باهنر برگزار می گردد گزارشی و افتتاح هایی و قیچی زدن هایی انجام می گیرد. معمولاً فرمانداری ها سعی دارند افتتاح و قیچی زدن های بیشتری انجام دهند بلکه کارایی خود و دولت را بیشتر به رخ بکشند و این وسط وکلای مجلس هم که سعی بلیغ دارند و تلاش وافر می کنند تا سهم خود را در این ساخت و ساز ها و کلنگ زدن و افتتاح کردن ها قابل ملاحظه توصیف بکنند و به رخ مردم و البته رقیبان! بکشند و به قول دکتر عباسی استاندار گیلان : در سال انتخابات مجلس قرار داریم و ما بیشتر مورد هجمه قرار خواهیم گرفت و پروژه ها به نام دیگران افتتاح خواهد شد.

در هفته دولت سال جاری نیز دست فرمانداری فومن چندان خالی نبود و هر روز گوشه ای از شهرستان طرح ها و پروژه هایی افتتاح گردید و گزارش آن به مردم ارائه گردید و شاید مهم ترین پروژه های افتتاح شده هم یکی از پل های در دست ساخت شهرستان در سید آباد بود که سالها طول کشیده بود اما در ادامه این نوشته سه مورد قابل توجه و تذکر به شرح زیر قلمی می گردد و امید است که مورد توجه قرار گیرد.

۱- به این کلنگ زدن چندان امیدی نیست

در روز آخر هفته دولت خبر کلنگ زنی پروژه ای با نام فولاد پرنیان دیلم فومن توجه ها را به خود جلب کرد .کاری به وعده ایجاد ۶۰۰  نفر اشتغال نداریم ،سرمایه گذار بخش خصوصی ، سهم دولت ، وام و زمین و سایر موارد هم بماند.  اما سوال مهم اینجاست که در حالی که سه کیلومتر جلوتر فولاد تیام با ۱۶ سال سابقه کلنگ زنی و با پیشرفت قابل ملاحظه  خاک می خورد و سالهاست که به حال خود رها شده یا ده کیلومتر جلوتر کارخانه بزرگ فولاد گیلان اوضاع چندان درخشانی ندارد و همین تابستان جاری با کارگران خود دچار مشکل شده بود این کلنگ چه توجیهی دارد ؟! و سوال مهم تر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای توسعه فولاد درست وسط مزارع برنج گیلان که هم صنعتی بسیار آب بر و هم آلوده کننده است مجوز های لازم را صادر کرده است یا می کند؟ و نکته قابل تامل اینکه فرماندار محترم فومن اشاره کرده اند: «در تلاش هستیم تا دغدغه های زیست محیطی در این زمینه به نحو شایسته مورد توجه قرار گیرد»آیا این بدین معناست که این پروژه  تابحال مورد مطالعه قرار نگرفته است ؟! و این هم به سرنوشت  فولاد تیام مبتلا خواهد شد که به دلیل ملاحظات و مطالعات زیست محیطی که از قبل انجام نشده امکان راه اندازی آن تقریباً وجود ندارد.  

۲- تصفیه خانه هایی که افتتاح نشدند

در یکی از روز های هفته دولت سال گذشته افتتاح تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) در برنامه های افتتاح گنجانده شده بود اما در روز موعود خبری از افتتاح آن پروژه نشد که البته از قرار اطلاع در ماههای بعد انجام شد در سال جاری نیز افتتاح تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی کوچیچال در برنامه ها قرار داشت آن هم  به دلایلی ناگفته صورت انجام به خود نگرفت. با توجه به آلودگی شدید رودخانه های منطقه که البته همه آنها به تالاب انزلی ختم می شوند قرارگرفتن پروژه های تصفیه فاضلاب برای فاضلاب بیمارستانی ،صنعتی و شهری باید بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته در و زمان کوتاه هم اجرایی گردند و چه بهتر که بزودی منتظر افتتاح تصفیه خانه فاضلاب شهر فومن که زمین آن از چند سال قبل در روستای نوده تهیه شده است باشیم.

۳- آسفالت و کیفیت پایین آن

شاید بیشترین حجم افتتاح پروژه ها در هفته دولت مربوط به روکش آسفالت راههای روستایی باشد. در استان پر بارش گیلان همیشه آسفالت یکی از مطالبات مردم همه مناطق روستایی و شهری بوده و هست و با توجه به اقلیم مرطوب گیلان معمولاً هم آسفالت زود فرسوده شده و نیاز به روکش پیدا می کند و نکته قابل توجه اینکه به نظر می رسد آسفالت جاده ها از کیفیت لازم هم برخوردار نیستند که در زمان کوتاه تری نسبت به استاهای دیگر فرسوده میشوند و مصداق آن همین روکش جاده اصلی فومن به صومعه سرا است که در سال جاری انجام شده و در همین هفته دولت افتتاح شد که البته باید تاکنون جاده چهار بانده می شد که نشده و عملیات ساخت آن تقریبا چهار سال گذشته تعطیل مانده است اما فقط روکش بر آن کشیدند و روکش آسفالتی که افتتاح نشده در حدود بیست نقطه فرسوده شده و چاله هایی در آن ایجاد شده است. آسفالتی که پولش را دولت می دهد، پزش را وکلا به مردم می دهند ،سودش را هم پیمانکاران می برند و مردمی که مدتها منتظر آن بوده اند شاهد فرسودگی زود هنگام آن هستند.

و یک مثال روشن دیگر در امتداد همین جاده و در حوزه  صومعه سرا و چهار

راه خاکیان که کمتر از دو سال از ترمیم و روکش آن می گذرد اما الان تقریباً غیر قابل تردد شده است.اینها مصداق هدر دادن بیت المال است و لازم است که از طرف متولیان امور مورد پیگرد قرار گیرند.

علی علیزاده ازبری

این خبر را به اشتراک بگذارید :