شهر مجسمه‌های رنگی/ فومن همچون نگینی درخشان بر پهنه وسیع سرزمین گیلان می‌درخشد

 

شهرستان فومن یکی از مکان‌های پرطرفدار در بحث گردشگری است که هر ساله گردشگران و مسافران زیادی به این شهر و اماکن تاریخی و گردشگری آن سفر می‌‌کنند.

به گزارش مائده فلاحتکارضیابری:

شهرستان فومن با دارا بودن دشت‌های سرسبز، مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای و بناهای تاریخی یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین منطقه‌های شمالی ایران بوده و دارای قدمتی چند هزار ساله است. فومن به دلیل بافت قدیمی و دارا بودن اکوتوریسم از جایگاه ویژه‌ای در ایران و استان گیلان برخوردار است که سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور و جهان است.

جاذبه‌های گردشگری فومن بسیار است و به همین دلیل این شهرستان در ایام تعطیلات نوروزی، از نظر بازدید مسافران از جاذبه‌های گردشگری بین شهرستان‌های استان گیلان، رتبه نخست را بدست می آورد. فومن، زداگاه بزرگ مردانی همچون آیت الله العظمی بهجت فومنی است، این سرزمین بکر و روحانی با روحیاتی ولایی و مذهبی همواره در صفوف برتر افتخارات ایران اسلامی می‌درخشد.

سیمای ظاهری شهر به شیوه درست، آداب و رسوم سنتی و فرهنگ غنی مردم شهر را به تصویر کشیده است، در این شهر به‌راحتی می‌توان به دور از هیاهوی شهری و در فضایی سالم و با طراوت به لذت بردن از نعمات الهی پرداخت.

آمیختن فرهنگ‌های دو گانه تالش و گیلک از یک سو و طبیعت سه‌گانه جنگل، مرتع و کوهستان از سوی دیگر، فرهنگ و تمدن خاصی را به وجود آورده که نخستین نمایه آن را می‌توان در زبان، لباس و شیوه تغذیه جستجو کرد.

فومن همانند نگینی درخشان بر پهنه وسیع سرزمین گیلان می‌درخشد و همواره در تمامی فصول سال آماده میزبانی از تمامی میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی است. زیبایی‌های شهر رویایی فومن را تنها باید از نزدیک نظاره‌گر بود تا عمق عظمت الهی در آفرینش این سرزمین را با دل و جان درک کرد.

پارک این شهرستان با وجود مجسمه‌های رنگی، بی‌نظیر است که گردشگران عکس‌های یادگاری خود را در کنار این مجسمه‌ها می‌گیرند و برای خود خاطره می سازند.

*جاذبه های گردشگری

تالاب خطیب سراگوراب و کهنه گوراب، پارک تفریحی، جنگل‌ها و مراتع سبز، غار فوشه، پارک و مجموعه گردشگری و تاریخی قلعه رود خان و شهرک ماسوله، شهر تاریخی ماسوله، بقایای قلعه کول فومن، غار فوشه، بقعه امامزاده میرزا از نوادگان امام موسی کاظم(علیه السلام)، بقاع متبرکه پیر جلودار و آقا میر سرای، بقعه متبرکه سبز قبا از نوادگان امام  موسی بن جعفر(علیه السلام) و بقعه عون بن علی و فرزند محمد حنیفه از فرزندان امام علی(علیه السلام) از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و زیارتگاه و اماکن مذهبی این شهرستان است.

در گزارشی مفصل که قبلا ارائه شد شهرک تاریخی ماسوله و قلعه تاریخی رودخان معرفی شد و اکنون به معرفی دیگر مناطق تاریخی و طبیعی شهرستان فومن می پردازیم.

*پارک فومن

در میان جاذبه های گردشگری فومن پارک زیبایی وجود دارد که به واسطه مجسمه های داخل آن بسیار شهرت پیدا کرده و خود به عنوان یکی از مهمترین مناطق دیدنی فومن شناخته می شود. چهار مجسمه دختر در پارک فومن قرار دارد که به دست بانوان هنرمند شهر زیبای فومن ساخته شده اند و نشاط و جریان زندگی را به نمایش می گذارند.

علاوه بر این چهار مجسمه، تعدادی مجسمه دیگر در محوطه پارک فومن قرار دارند که مجسمه های کودکانی شاداب و سرزنده اند که آن ها نیز نشان دهنده شادابی افراد محلی منطقه می باشند.

گردشگران در کنار این مجسمه ها عکس های زیبایی را به عنوان یادگاری ثبت می کنند. همچنین گردشگران زیادی هستند که پارک فومن را به عنوان محلی برای برپایی بساط پیک نیک انتخاب می کنند و ساعاتی را به خوشی در کنار همراهان خود می گذرانند. وسایل بازی نیز در این پارک برای کودکان قرار داده شده و بر اساس همین به تفرجگاه مناسبی برای گردشگران تبدیل شده است.

*بقعه سبزقبا

یکی از اماکن مذهبی که در شهر فومن قرار دارد و به واسطه طبیعت اطراف آن به عنوان یکی از جاهای دیدنی فومن شناخته می‌شود، این بقعه در روستای شنبه بازار قرار گرفته و گردشگرانی که به فومن سفر می کنند به زیارت آرامگاه سبز قبا می‌روند. در اطراف بقعه متبرکه نیز مقبره چند تن از شهدای جنگ تحمیلی قرار دارد، هر کدام از زائرین که به زیارت بقعه متبرکه سبز قبا می‌روند، از این قبور نیز زیارت می کنند.

یکی از شهدایی که در این محل به خاک سپرده شده است شخصی به نام شهید سید جواد موسوی است، در اطراف این امامزاده درختی کهن سال و تنومند روییده است و آن را در زمان های قدیم با نام درخت آقادار و یا درخت مزار می شناختند، همچنین اهالی منطقه نیز در زمان های گذشته نیز بر باورهایی بودند که با بستن پارچه هایی سبز رنگ حاجت روا می شدند.

*طبیعت ماکلوان

ماکلوان یا به زبان تالشی ماکلان نام شهری کم‌جمعیت در مسیر جاده فومن به ماسوله است، این شهر از تجمیع دو روستای ماکلوان پایین و بالا تاسیس شده است،پراکندگی خانه‌ها در میان باغ‌های چای و شالیزارهای ماکلوان به اندازه‌ای زیاد است که در ورود به منطقه متوجه نمی‌شوید در میان یک شهر هستید، جذابیت ماکلوان همین چشم‌اندازهای وسیع و سبزش است. ماکلوان نقطه اتصال جلگه به کوهستان است و همین ویژگی باعث شده تا به هر طرف آن سرک بکشید به راحتی منظره‌‌ای برای عکاسی یا خوش‌گذرانی پیدا شود.

مردم بومی می‌گویند در گذشته‌های دور ماکلوان کوره‌های تولید ذغال زیادی داشت. این کوره‌ها همیشه روشن بودند و شب‌ها از دور دیده می‌شد.

*سه‌شنبه بازار فومن

در شهر فومن بازاری به صورت هفتگی برگزار می‌شود که اهالی فومن و مناطق اطراف به این بازار می آیند تا محصولات و تولیدات محلی خود را به فروش برسانند. سه شنبه بازار فومن یکی از بازارهای هفتگی فومن بوده که از دیرباز تا به امروز برگزار می شود. اگر قصد خرید محصولات محلی تازه، دامی و کشاورزی را دارید، سه شنبه بازار فومن می تواند انتخاب مناسبی برای خرید شما باشد.

لازم به ذکر است معرفی این چند نقطه برای مقصد گردشگران فقط تکه‌ای از هزاران نقاط گردشگری فومن محسوب می‌شود.

هر ساله مسافران زیادی به اماکن تاریخی و گردشگری و مذهبی این شهرستان زیبا سفر می‌کنند که وقتی به گفت‌وگو با آنها می‌پردازیم خواهیم فهمید چقدر برایشان حضور در این مناطق لذت‌بخش است و برای ثبت لحظات خوش خود هزاران هزار عکس با دوربین حرفه‌ای و موبایل از خود گرفته‌اند.

*سوغات فومن

از سوغات معروف این شهرستان،می‌توان به کلوچه ی سنتی فومن اشاره کرد که به دلیل مرغوبیت و خوشمزه بودن و همچنین متمایز بودن با سایر کلوچه ها،ذائقه ی بسیاری از مسافرین را به خود جذب نموده است.

غیر از کلوچه، «نان روغنی» و«نان خشک» فومن و همچنین «حلوا کنجدی» و «اگردگ» (اگرده) از دیگر سوغات معروف این شهرستان است.

*غذاهای محلی

شیرین قاتوق، پیاز خورشت، کهنه لحاف، جوکل که، ترشی شامی، سیر قیله، سیرواویج، ترش آش، باقلا آش، شیرینی( حلوا قاچی، دوشاب برنج و لاکو) از غذاهای محلی فومن است.

*صنایع دستی

چموش دوزی، عروسم بافی، بافتنی های سنتی، گره چینی و چلنگری از صنایع دستی این شهرستان است.

آری اینجا گیلان زمین است و هر طرفش که بنگریم زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.شبستان

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :