به قلم سید هادی صفوی؛آیا رئیسی شاه کلید حل مسائل کشور است؟

در روز پایانی ثبت نام از کاندیداهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران،انگار همه منتظر یک نفر بودند. کسی که به زعم خیلی ها شاه کلید حل بحران های امروز کشور است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی وارد عرصه انتخابات شد. موج انتخاباتی بسیار مثبتی در کشور شکل گرفت که شاید در نوع خودش نادر و جالب بود.

واکنش هایی در فضای مجازی و حقیقی مشاهده شد که‌انگار مردم به آینده شان امیدوارتر شده اند.
برخلاف چهار سال قبل که سیدابراهیم رئیسی هنوز آوازه اش بر سر زبان ها نیفتاده بود، اینبار از همه اقشار دل به دلِ سید بااخلاق و جذاب دادند و با او هم قسم شدند.

تصور نویسنده این است که‌ گویا در زمان ثبت نامِ سید، مردم تمام این چهار سالِ سختِ با روحانی را از چشم گذرانده اند و افسوس صد چندان خورده اند که چرا انتخاب اصلحشان چهار سال دیر شده.

ملت ایران از باهوش ترین و قدردان ترین مردم جهان هستند. خیلی از دشمنان داخلی و خارجی انقلاب، چهره ای خسته و فلج از کشور را به مردم القاء میکنند.
اما عملکرد بسیار قوی رئیس دستگاه قضاء و اثرات مثبتی که در دوران کوتاه مدیریتی خودش برجای‌ ماند را ، مردم با جان و دل لمس کردند و به همین دلیل خیلی از صاحب نظران ایشان را از حال، بر صندلی ریاست جمهوری میبینند.

اما پرسش اساسی این نوشته اینجاست که آیا رئیسی شاه کلید حل مشکلات کشور است؟

اگر مطالعه ای در تحولات تاریخی کشورهای مختلف دنیا و دوران پست مدرن داشته باشیم، شاهد تحولات گسترده ای در جهان میشویم.
همچنین اگر نگاهی به تاریخچه انقلاب صنعتی اروپا بیندازیم که موجب شکوفایی اقتصادی در اروپای آن روز شد، و بسیاری از اتفاق های مثبت در کشورهای جهان، متوجه میشویم تمام تحولات مثبت تاریخی با یک عزم قوی ،تغییر تاکتیک درست و گاها شکستن ساختار و چارچوب های غلط صورت گرفته است.

زمانی که آیت الله سیدابراهیم رئیسی با حکم مقام معظم رهبری به ریاست قوه قضائیه منصوب شدند، خوشبین ترین افراد انتظار این تحول و تغییر تاکتیک را در این قوه غیر شفاف نداشتند. و منتظر ادامه دادن راه روسای قبلی را داشتند.

اما ایشان با کار و تلاش بسیار و تغییر در ساختارهایی که قبل از آن موجب ایجاد شکاف بین مردم و دستگاه قضاء بود و همچنین از بین بردن بسترهای فسادزا در بالاترین رده قوه و در کمترین زمان، مردم را نسبت به قوه قضائیه دلگرم کردند.

از نکات بسیار قابل توجه سبک مدیریتی آقای رئیسی پیگیری ایشان در به ثمر نشاندن مطالبات قوه قضائیه و مردم بود.

اگر بعنوان مثال مسئله فساد مدیریتی در کارخانجات استان گیلان که موجب تعطیلی این مجموعه ها شد را بگوییم، شاهد آن بودیم که در کمترین فرصت روش های ایجاد اختلال در تولید را کشف کرده، آن ها را برطرف کردند‌ و با مسببان برخورد شد.
یا در‌مورد دیگر، نظارت چند برابری و تاثیرگذار بر عملکرد کارکنان و قضات کشور که یکی از مطالبات جدی مردم بود را میتوان از عملکردهای موفق ایشان در زمان کوتاه تصدی ریاست قوه قضائیه دانست.

شاید سال های قبل ، این سبک از مدیریت کردن را در جمهوری اسلامی ایران یک معجزه میدانستند اما رئیسی توانست این تحول عظیم را در قوه قضائیه عملی کند.

حالا راحت تر میشود به پرسش متن جواب داد.
یقینا دولت ایران در این برهه از تاریخ به یک رئیس جمهور با عزم قوی ، قدرت تغییر تاکتیک، برهم زدن ساختارها اشتباه و ایجاد تحول اساسی در سبک مدیریتی و اجرا نیاز دارد.

که در ثبت نام شدگان وزارت کشور با توجه به سابقه مدیریتی کسی جز آیت الله سیدابراهیم رئیسی قادر به انجام چنین ماموریت سختی نیست.

اما همه چیز ترسناک میشود که‌تصور کنیم یک تفکری غیر از این نوشته ها بر مسند قدرت بنشیند!
تفکری لیبرال با منشی محافظه کارانه و تفکری سرمایه دار پرور و فقیر کش که سال هاست کشور را به دوران پارینه سنگی بازگردانده است.

توصیه نویسنده به خوانندگان این است که در انتخابشان دقت کنند و اگر دیدید کاندیدایی به سبک مدیریتی امروز کشور نزدیک است ، به آن نه بگویید و نگذارید دولت سوم روحانی سکان کشور را به دست بگیرد.
چون یقینا نتیجه ای بجز انهدام اقتصاد کشور در پی نخواهد داشت.

حجت الاسلام سیدمحمدهادی صفوی
کارشناس ارشد علوم سیاسی

این خبر را به اشتراک بگذارید :