دكتر نيكفر : سنت حسنه وقف از احکام متعالی اسلام برای رفع نیاز از جامعه است جلب اعتماد عمومی زمینه ساز رغبت بیشتر مردم به وقف می شود

دکتر ذبیح نیکفر، نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی (۳ آبان) در دیدار با مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اظهار داشت: موقوفات، حق الناسی است در اختیار تشکیلاتی سازمان اوقاف قرار گرفته و مردم و سازمان اوقاف باید از آن و حق تعیین شده در این رابطه مراقبت کنند.

وی افزود: سنت حسنه وقف سرمایه ای است که باید در جهت نیات واقفان هزینه و مدیریت شود. 

نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس تاکید کرد: مسئولیت سازمان اوقاف در حفظ و نگهداری موقوفات بسیار مهم است. 

وی اظهار داشت: سازمان اوقاف هر چه قدر بتواند اعتماد مردم را در زمینه عمل به نیات واقفان جلب کند به همان نسبت مردم برای وقف و ثبت موقوفات جدید ترغیب می شوند.

نیکفر خاطرنشان کرد: سنت حسنه وقف از احکام متعالی اسلام برای مددرسانی به نیازمندان و رفع نیاز از جامعه است.

وی تبلیغ و ترویج فرهنگ شیعه و اسلام را از دیگر کارکردهای موثر سنت حسنه وقف خواند و گفت: حوزه های علمیه که منشا اثرات فراوان در جامعه اسلامی هستند عموماً با عواید موقوفات اداره می شوند. 

نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس، ترویج فرهنگ وقف را کمک به به رونق اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: سنت حسنه وقف این ظرفیت را دارد از زمینه های تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی و خدماتی سازمان اوقاف در سالهای گذشته اظهار کرد: باید تلاش شود آگاهی عموم مردم از کارکردهای گسترده وقف بیشتر شود.

دکتر نیکفر اعلام کرد: هر کسی وقف، این حق الناس را در اختیار بگیرد و وظیفه و مسئولیتی را که شرع برای او تعیین کرده انجام ندهد باید پاسخو باشد.

ظرفیت عظیم وقف برای رفع مشکلات جامعه مورد توجه باشد 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان در دیدار با نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس، گفت: ظرفیت عظیم وقف برای رفع مشکلات جامعه باید مورد توجه مسئولان و کارگزاران نظام باشد.

در ادامه دکتر ذبیح نیکفر، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفت: اوقاف یک دستگاه فراجناحی و خدمتگزار است.

وی افزود: در ۱۰ سال اخیر و با سیاستگذاری های نوین صورت گرفته، سازمان اوقاف در حال دست یافتن به جایگاه واقعی خود است.

علیزاده با بیان اینکه سازمان اوقاف در نگاه اول یک نهاد مذهبی و فرهنگی است، خاطرنشان ساخت: سازمان اوقاف از بستر خدمت به اهل بیت و قرآن کریم، به دنبال رفع نیازهای روز جامعه، تقویت ارکان اقتصادی جامعه اسلامی، مبارزه با فقر و توزیع عادلانه ثروت است.

وی تاکید کرد: کارکردهای سازمان اوقاف نشات گرفته از فلسفه فرهنگ مترقی وقف است.

مديركل اداره اوقاف و امورخيريه گيلان اظهار داشت: فرهنگ وقف ظرفیت عظیمی برای رفع مشکلات فرهنگی و اقتصادی جامعه دارد که باید مورد توجه مسئولان، سیاستگزاران و برنامه ریز و کارگزاران نظام باشد.

وی با بیان اینکه حمایت های دولت و مجلس در چند سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است،گفت: با وجود همه حمایت‌ها باز هم حمایت مسئولان در تراز سازمان اوقاف نیست.

علیزاده به کارکردهای فرهنگ وقف کارکرد های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سنت حسنه وقف در کنار دستاوردهای دینی آن اشاره کرد و گفت: اگر از سنت حسنه وقف حمایت شود، مشکلات کشور در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کمتر خواهد شد.

وی به انجام فعاليت و برنامه‌های متعدد ضمن سال اوقاف و امور خيريه، اشاره کرد و گفت: انجام و برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی از جمله طرح آرامش بهاری در ایام تعطیلات نوروزی، نشاط معنوی در تابستان، مهر تندرستی با هدف تامين تجهیزات پزشکی مراكز درمانی و بيمارستان‌ها، مهر تحصیلی با هدف كمک به دانش آموزان بی بضاعت همه ساله در سطح کشور و گیلان برگزار می شود.

مديركل اداره اوقاف و امورخيريه گيلان اظهار کرد: تنها در سال گذشته ۱۰۰۰ مبلغ دینی در ایام تبلیغی به سراسر استان گیلان اعزام شده اند.

وی ادامه داد: با وجود معرفی بی نظیر کارکردهای نهاد وقف در ۱۰ سال اخیر، باز هم سنت حسنه وقف ظرفیت های بیشماری برای معرفی داد.

علیزاده، کمبود اعتبارات دولتی را از مشکلات ادارات اوقاف استانی برشمرد و گفت: با حجم گسترده فعالیت های فرهنگی، نمایندگان مجلس باید تلاش کنند تا در تامین اعتبارات دولتی، سازمان اوقاف توفیق بیشتری داشته باشد.

صادق شهدی/مدیر روابط عمومی اوقاف گیلان

این خبر را به اشتراک بگذارید :