وزیراموراقتصاد و دارایی بطور سرزده از بنای تاریخی قلعه رودخان و شهرک تاریخی ماسوله دیدن کرد

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، از جاذبه های شاخص گردشگری استان گیلان بازدید کرد.

IMG_4029

به گزارش صبح فومن؛علی طیب نیا بطور سرزده از موزه میراث روستایی گیلان، بنای تاریخی قلعه رودخان و شهرک تاریخی ماسوله به عنوان مهمترین مراکز گردشگری استان بازدید کرد.
وی در جریان این بازدید یک روزه، از نزدیک با جشنواره نوروزی این استان در اکوموزه میراث روستایی گیلان آشنا شد.
اجرای موسیقی سنتی، پخش مستند موزه میراث روستایی، برگزاری برنامه های فرهنگی نوروز خوانی، رابچره، عروس گوله، برگزاری ایستگاه نقاشی و نیز لافندبازی از مهمترین برنامه های این اکوموزه در ایام نوروز است.
موزه میراث روستایی گیلان با پدیدار شدن هفت فاز از ۹ فاز طرح ریزی شده با عناوین روستاهای جلگه شرق و غرب، کوهپایه شرق و غرب و کوهستان شرق و غرب و ۳۶ سازه به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور از ۸۰ سازه موجود برای میزبانی در نوروز آماده شده است.
موزه میراث روستایی گیلان اولین اکوموزه ای است که در زمینی به مساحت حدود ۲۶۳ هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ۱۸ جاده رشت تهران در دست اجراست.
شهرک تاریخی ماسوله نیز در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان، دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این شهرک تاریخی و منحصر بفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است.
قلعه رودخان نیز یکی از شگفت انگیزترین بناهای نظامی ایران است، این بنای عظیم که در ۲۳کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در میان جنگل های سر به فلک کشیده واقع شده، نمادی از کوشش گیلانیان برای حفاظت و صیانت از این سرزمین است.
بنای قلعه رودخان در ارتفاع ۶۸۷ تا ۷۷۸متری از سطح آب های آزاد و در دو سوی آن دو رودخانه جاری است.
این اثر تاریخی – طبیعی احتمالاً در دوره خاندان اسحقی (مقارن با سلجوقیان) که بر غرب گیلان حکومت می کرده اند، بنا شده است؛ هرچند برخی پژوهشگران بنیاد آن را به پیش از اسلام نسبت می دهند.
قدیمی ترین سند از این قلعه کتیبه ای سنگی است که تاریخ تجدید بنای آن را بین سال های ۹۱۸ تا ۹۲۱ ه.ق مقارن با حکومت شاه اسماعیل صفوی ذکر می کند.
این بنا در دوره حکومت زندیه توسط هدایت الله خان فومنی حاکم فومن تعمیر و توپ هایی به منظور دفاع در آن نصب شد.
این دژ نظامی به اسامی دیگری چون قلعه حسامی ، قلعه هزار پله و قلعه سگسگال نیز معروف است.
طول باروی قلعه یک هزار و ۵۰۰ متر و ارتفاع آن بین پنج تا ۱۲متر متغیر است. باروها و برج های متعدد قلعه با مصالح سنگ، آجر و ملات آهکی ساخته شده اند.
این اثر ارزشمند ملی به شماره ۱۵۴۶ و در تاریخ سی ام مردادماه ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید :