مسئول سازمان بسیج مداحان و مدیران هیئات مذهبی گیلان؛منشور و الگوی راهبردی جامعه مداحان فرمایشات و تاکیدات حضرت آقاست/مداح باید سیاسی و آگاه به مسائل جامعه باشد/مداح بی بصیرت و خاموش و البته سیاست زده،برداشت و فهم صحیحی از فرهنگ عاشورا ندارد/الان حنجره مداح باید بلندگوی ارزشها و انقلاب باشد .

گفتگوی پایگاه اطلاع رسانی صبح فومن با حاج محمد پوراسماعیلی فومنی(مسئول سازمان بسیج مداحان و مدیران هیئات مذهبی استان گیلان)

وی اهل فومن و خود از مداحان برجسته استان بوده و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد می باشد که اکنون به عنوان مسئول سازمان بسیج مداحان و مدیران هیئات مذهبی گیلان مشغول فعالیت می باشد.

درادامه صحبت های مهم این مسئول را ملاحظه نمایید.

IMG_1060

 

صبح فومن/ضمن عرض سلام در ابتدا تعریفی از مداحی و مداحان بیان نمایید؟

سلام علیکم.اولا ممنون سپاسگذارم از حسن توجه و قبول زحمت شما عزیزان زحمت کش و تلاشگر در عرصه رسانه و اطلاع رسانی و مزید امتنان از عنایتی که به امر مداحان و مداحی دارید . اما در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم که تعریف مداحی به نظر حقیر و آنچه را که در پای درس اساتید فرا گرفتیم این است که بيان شخصيت و ماهيت و به طور كلي وصف كردن شخصي خاص را با آويي دلنشين و كلماتي وزين و زيبا را مداحي گويند که در این امر شيعيان بر پايه سنتي خاص از دير باز مدح و منقبت اهل بيت (ع) را جزئي از زندگي ديني و معنوي خود داشته اند و از آنجا كه عظمت و مقام اهلبیت (ع) به حق در خور ستودن و بيان است ارائه اين عظمت و جايگاه در قالبهاي خاص و منطبق بر نغماتي دلنشين هميشه مورد توجه بوده و خواهد بود . لذا اين سنت از زمان ائمه (ع) بعد از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) خاصه وجود حضرت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در نهاد و عمق وجود شيعيان قرار داشته و با فرا رسيدن ايام حزن و اندوه اهل بيت (ع) كه اوجش در ايام محرم ميباشد متبلور شده و هر ذاكر و مداحي سعي بر آن دارد تا با ارائه اشعاري زيبا و نغماتي دلنشين تر دين خود را به اهل بيت (ع) بخصوص سرور و سالار شهيدان (ع) ادا كند كه ذكر مصيبت امام حسين (ع) و خاندان پاكش در راس تمامي ذكرها براي هر كدام از اهل بيت (ع) قرار دارد و مداح امام حسين (ع) از جايگاه و مقام رفيعي نزد خداوند و معصومين (ع) بر خوردار است.

صبح فومن/برنامه و اهداف شما در کانون را بیان نمایید؟

سئوال خوبی مطرح کردید و شاید خیلی از مادحین و مدیران محترم هیئات مذهبی استان که خواننده این مطالب هستند ، می خواهند بدانند که سیاست ها و برنامه ها و اهداف سازمان در چه راستایی است . باید عرض کنم که در راستای اطاعت از فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مد ظله العالی) وتوجه ویژه وخاص معظم له به موضوع ستایشگری و مداحی اهل بیت عصمت وطهارت (علیهم السلام)وهمچنین ضرورت انسجام و ساماندهی مداحان کشور به عنوان یکی از اقشار مهم و تأثیر گذار بر روی اعتقادات وفرهنگ عمومی جامعه و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد مقابله با تهاجم فرهنگی وحضور مقتدرانه بسیجیان سرافراز و فدائیان ولایت در عرصه جنگ نرم با استکبار جهانی ولزوم تبلیغ و ترویج هرچه بیشتر معنویت وانوارطیبه اسلام ناب محمدی (ص) و گسترش فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام)در لایه های مختلف مردم شریف ایران اسلامی سازمان بسیج مداحان ومدیران هیئات مذهبی به همت سازمان بسیج مستضعفین وبا حمایتهای معنوی مخلصانه جمعی از اساتید و پیشکسوتان ونخبگان عرصه شعر و مداحی و با هدف آموزش و سازماندهی مداحا بسیجی در دیماه ۱۳۸۷ تشکیل گردید که در اینجا اجازه بدهید به برخی از فعالیتهای مهم این سازمان اشاره کنم :
۱- برگزاری دوره ها وکارگروههای مختلف آموزشی وتخصصی ویژه مداحان اهل بیت(ع)که الحمدالله یکی از بی نظیر ترین دوره های برگزار شده در استان در امر آموزش مداحی را در تابستان امسال شاهد بودیم که به همت خادمان مادحین محترم در سازمان بسیج مداحان و همیاری و همکاری بی شائبه عزیزانم در جامعه ایمانی مشعر و هیئت ثارالله رشت برگزار شد .
۲-برگزاری همایش ها ،گردهمایی هاونشستهای مختلف بصیرت افزایی، اخلاقی ومعرفتی، تخصصی و هم اندیشی در طول سال برای مداحان و شعرای اهل بیت(ع) که بعنوان نمونه میتوانم به همایش مداحان بسیجی استان که در آستانه ماه محرم امسال در رشت برگزار خواهد شد اشاره کنم و ان شالله در این همایش از کلام و نفس استاد سازگار بهره مند خواهیم شد .
۳-تهیه متون ومنابع مختلف آموزشی و تخصصی ویژه مداحان و شعرای اهل بیت(ع)
۴- تولید کتب شعر و لوح فشرده سبک آن به مناسبت های مختلف محرم، صفر، فاطمیه، ماه رمضان و … و توزیع در سراسر استان
۵- راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی محتشم ویژه مادحین و شاعران آیینی استان گیلان تا قبل از هفته بسیج امسال
۶-تهیه و تدوین نظام تربیتی و آموزشی مداحان،شعرای آئینی و مدیران مذهبی هیئات مذهبی(در سه مرحله مقدماتی ،متوسطه و عالی )
۶- اجرای تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) درخصوص مداحی ،هیآت داری و شعر مذهبی.
۷- استعداد یابی و کادر سازی از بین مداحان و شعرای آئینی نوجوان و جوان.
۸- ارتباط سازنده با مداحان و شعرای نخبه ،پیشکسوت و تاثیرگذار.

در این بخش یک نوید هم به مادحین محترم عضو بسیج مداحان بدهم که آن دسته از عزیزان مداحی که عضو بسیج مداحان هستند و بیمه خدمات درمانی ندارند می توانند به کانونهای بسیج مداحان و یا به سازمان استان مراجعه و با پرداخت کمترین هزینه نسبت بیمه نمودن خود و خانواده گرامی اقدام نمایند .

صبح فومن/آیا شناسایی مداحان خوب و مجرب را در دستور کار کانون بسیج مداحان دارید یا خیر؟

یکی از برنامه هایی که در دستور کار سازمان قرار دارد و به طور جدی حقیر پیگیر این کار هستم ، بحث ایجاد شبکه منسجم مداحان ولایی و انقلابی است که الحمدالله کارهای زیربنایی انجام شده و تا پایان امسال به نتیجه لازم دست پیدا خواهیم کرد که لازمه این کار شناسایی و ساماندهی مداحان ارزشی و انقلابی سراسر استان بوده و همین جا از همه مادحین دلسوز به نظام و انقلاب دعوت میکنم تا با مراجعه به کانوهای بسیج مداحان شهرستانها ، ما را در ایجاد این شبکه یاری نمایند .

صبح فومن/در همه شهرستان ها کانون بسیج مداحان وجود دارد؟و اینکه مداحان چگونه می توانند عضو این کانون شوند؟

الحمدالله با همکاری فرماندهان محترم سپاه نواحی و نیز حضور بی ادعای مداحان بسیجی و ارزشی سراسر استان در تمام شهرستانها کانونهای بسیج مداحان راه اندازی شده و دوستان عزیز مداح می توانند با مراجعه به سپاه نواحی و قسمت کانون بسیج مداحان و با ثبت نام در کانونها نسبت به عضویت در بسیج مداحان اقدام نمایند .

IMG_8666
صبح فومن/در شرایط کنونی نقش مداحان و ذاکران اهل بیت(ع)درچه زمینه ای باید برجسته تر باشد؟

مداحان عزیز در این برهه از زمان و با توجه به نیاز معنوی جامعه نسبت به فراگیری علوم و فنون لازم اهتمام داشته باشند . دیگر الان نمی شود با سطح پایین معلومات ، مجالس را اداره کرد و پاسخگوی نیاز مستمع شد . حضرت آقا در دیدار با مداحان به یک نکته ظریف و در عین حال بزرگ اشاره فرمودند . ایشان فرمودند که بزرگترین و فراگیرترین تریبون شیعه در اختیار مداحان قرار دارد . در شرایط کنونی وظیفه مداحانی که فراگیر ترین تریبون شیعه و یا بهتر عرض کنم جهان اسلام در اختیارشان است فقط خواندن و گریاندن مردم نیست بلکه تاثیرگذاری در جریان فکری و معنوی جامعه ، بیان حقایق جهان اسلام در قالب شعر ، مراثی و نوحه ها ، معرفی ائمه هدی علیهم السلام بعنوان الگو در جامعه و تبیین سبک زندگی برگرفته از سیره اهلبیت (ع) برای مخاطبین ، معرفی یزیدیان زمان و جریانهای منحرف به نام اسلام و کمک به بیداری اسلامی و خیلی از امور که در کلام و منشوری که رهبری انقلاب برای قشر مداحان ترسیم نموده اند می باشد . الان مجلسی که در آن مداح از مظلومیت مسلمانان غزه ، یمن ، سوریه و … بیانی به میان نیاید و یا در مقابل جریانهای ضد انقلاب و منحرف و سکولار سکوت اختیار بشود مجلس متعالی و روشنگر نیست . بحث در این مورد زیاد است و در این فرصت نمی گنجد اما فقط این مطلب را از حضرت آقا عرض کنم که فرمودند ما هیئت ، مداح و بطور کلی امام حسین (ع) غیر سیاسی و سکولار نداریم و نمی خواهیم .

صبح فومن/بنظر شما یک مداح خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشدتا بتواند یک جلسه ی رضایت بخش داشته باشد؟

بطور کلی مانیفست و منشور یک مداح خوب را مقام معظم رهبری در دیدار با مادحین در طول سالهای رهبری پر برکتشان مشخص فرمودند و الحمدالله اکثر مداحان عزیز عامل به سفارشها و تاکیدات رهبری هستند . اما آن مواردی که در بین فرمایشات حضرت آقا و تذکرات مراجع عظام و علما بیشتر روی ان تاکید شده است این مواردی است که عرض می کنم : اولاشخصي كه وارد عرصه مداحي ميشود ابتدا بايد قلب و روحش لبالب از عشق به ائمه معصومين (ع) باشد و با توسل و مدد جستن از اين بزرگواران قدم در اين راه نهد و اين رکن رکین مداحی همین یک نکته است که تا خود اهل بيت (ع) عنایت نفرمایند و شخص را در اين عرصه مدد نكنند مطمئن باشيد شخص با بهترين صدا و بهترين ارائه هم به هيچ جايگاهي نخواهد رسيد. نكته بعدي اينكه مداح به آنچه ميگويد بايد يقين كامل داشته باشد تا ارائه مطالبش با مهر تائيد آل الله همراه باشد كه همانا براي يك مداح مجالس پرشور و حال (البته نه بر حسب ظاهر بلكه واقعا شور و اشتياق معنوي) همان مهر تائيد بر كارنامه او خواهد بود. بنا براين مداح هر چه ميگويد خودش بايد تصوير آن گفته ها را از جلوي چشمانش گذر دهد و كاملا موضوع را براي خودش حلاجي كرده باشد و بدون هيچ ابهامي و با اشراف كامل شروع به برگزاري مراسم مورد نظر نمايد كه تنها و تنها راه فهم مطالب از طرف مستمعين درك و فهم صحيح خود مداح از موضوعي است كه ارائه ميدهد.
نکته مهمی که باید اشاره کنم این است که يك مداح از آنجا كه هميشه در برابر ديدگان مستمع قرار دارد و از احترام خاصي بين اقشار مختلف مردم بر خوردار است كه خود اين موضوع بيانگر لطف اهل بيت (ع) ميباشد بايد همواره الگوي بسيار خوبي بالاخص براي نسل جواني كه به مجالسش مي آيند و يا حتي او را دورادور ميشناسند باشد.
مداح به عنوان پاسدار فرهنگ ولايت به هيچ وجه حق ارائه نظر شخصي و يا ايراد مطالب خرافه كه توهين به مقام شامخ ائمه معصومين گردد(ع) را ندارد و تنها واقيعتها را با توجه به مجلس مورد نظر ارائه دهد بدون هيچ كم و كاستي. يك مداح از نظر ادبيات گفتاري،طرز پوشش،طرز برخورد در روابط اجتماعي و……بايد دقيق و حساس باشد تا بتواند الگوي بسيار ايده آلي براي مستمعين خود و كساني كه در مجالسش حضور ميابند باشد كه انشالله اجر و پاداش اين عمل را بطور كامل بدست آورد،ادب و احترام به مستمعين و پيشكوستان عرصه مداحی یک امر مهم و تاثیرگذار در روند مداحی یک مداح می باشد . مطالعه زندگي ائمه معصومين (ع) به درك صحيح و فهم مطلوب در راستاي متعالي كردن اين ويژگيها كمك شاياني خواهد كرد .

812240761_44342
صبح فومن/پیامتان به مداحان و ذاکرین اهل بیت بعنوان یک مدیر و مدرس در این حوزه چیست؟

البته حقیر شاگرد و خادم همه ستایشگران و نوکران حضرات ائمه علیهم السلام هستم و در مقامی نیستم که پیام و یا سفارشی داشته باشم ولی فقط یک نکته را برای خودم متذکر می شوم که اگر میخواهیم به دستگاه سیدالشهدا (ع) بعنوان مداح خدمت و کمک کنیم لازمه اش شناخت شرایط و مسائل مبتلابه جامعه می باشد . مداح باید سیاسی و آگاه به مسائل جامعه باشد . مداح بی بصیرت و سیاست زده ، هیچ چیز از فرهنگ عاشورا نمیداند .

خواندن و فقط گریاندن مردم تنها هنر یک مداح نیست و رسالت یک مداح بالاتر از این حرفهاست .دقت کنیم که پرتکرارترین توصیه رهبر عزیزمان به مداحان معرفت‌افزایی ، بیان معارف، اخلاقیات و نصایح ، اثبات حقانیت اهل بیت و ذکر مناقب متقن ، هدایتگری ، بصیرت‌افزایی است که حضرت آقا خیلی زیاد در طول این سالها در دیدار با مداحان تاکید داشته اند . ایشان میفرمایند در مداحی و مجالس مطالبی باید ارایه شود که اعتقاد و ایمان مخاطبان را محکم کند .

مطالبی که بیان می کنیم در حد یک جمله توصیف نمایید؛

اباعبدالله الحسین (ع): بی سر و سامان توام یا حسین
کربلا : آه ….
حضرت رقیه (س) : راه رسیدن به امام زمان را به همه یاد داد .
مداح و ذاکر : نوکر و منا اهل البیت اگر اهل رعایت باشد
اربعین : نهضت جهانی امت شیعه برای زمینه سازی امر ظهور
هیئت : وعدگاه عشاق با ارباب

این خبر را به اشتراک بگذارید :