آب کم هست، آن را گل نکنیم

آب هست ولی کم هست، آن را گل نکنیم.

کشور ایران به خاطر قرار گرفتن در کمربند خشک جغرافیایی و نوار بیابانی در ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالی، جزو مناطق کم باران جهان به‌شمار می‌آید.

در فصول سرد، همزمان با عقب نشبی سیستم پرفشار جنب حاره، تحت تاثیر سیستم‌های کم فشار مدیترانه‌ای از غرب و سودانی از جنوب غرب قرار می‌گیرد که سیستم‌های مذکور در بستر بادهای غربی، ایران را جولانگاه فعالیت خود قرار داده و بارش‌های عمده‌ای را سبب می‌شوند.

در این زمان سیستم پر فشار سیبری نیز به خاطر عقب‌نشینی پرفشار جنب حاره، پیشروی کرده و بخش‌های شمالی و مرکزی ایران را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

کشور در تنش آبی قرار دارد

به گفته مقامات رسمی،اکنون کشور در تنش آبی قرار دارد و روز به روز در جهت بحران آبی حرکت می‌کند، برای حفظ آب و خاک کشور، حفاظت از جنگل‌ها را جدی تر رعایت کنیم.

دکتر معصومه ابتکار رییس محیط زیست کشور در سفر اخیر به گیلان ،در گفتگو با خبرنگاران استان جلوگیری از بیابان‌زایی و توسعه جنگل‌کاری را از راهکارهای رفع این معضل بزرگ برشمرد و گفت:در حال حاضر تلاش خوبی در زمینه تمرکز بر حل مشکل کم آبی، در حوزه‌های احیای آبهای زیرزمینی، اصلاح الگوی کشت، آبخوان‌داری، آب‌خیزداری و… در حال انجام است.

وی اضافه کرد:منابع طبیعی در حوزه آبخیزداری، خاک، توسعه کشاورزی و بخش‌های مختلف اثرگذار است و بر اجرای برنامه توسعه کمی و کیفی در این بخش بیشتر توجه شود.

نابودی جنگل و کمبود آب

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطر نشان کرد:رویکرد وزارت کشاورزی پس از گزارشاتی که در شورای عالی آب از سوی سازمان محیط زیست ارایه شد، تحول قابل توجهی در زمینه اصلاح الگوی آبیاری و حفاظت از منابع آب داشته است.

ابتکار با بیان اینکه با نابودی جنگل و کاهش جمعیت درختان، امکان نگهداری آب در سفره‌های زیرزمینی کمتر می‌شود و در نهایت بخش کشاورزی آسیب می بیند، گفت: با آسیب بخش کشاورزی، معیشت روستاییان به خطر می‌افتد و در نهایت شاهد افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها خواهیم بود.

کمبود آب و افزایش گردو غبار

ابتکار در ارتباط با نقش کمبود آب در افزایش بحران گرد و غبار در کشور توضیح داد: چرخه‌ای بین آبِ رودخانه، تالاب و آب‌های زیرزمینی وجود دارد که رطوبت خاک را تضمین می‌کنند و به همراه آبِ سبزی که در خود خاک وجود دارد، یک اکوسیستم را حفظ می‌کند و زمانی که این چرخه به‌هم می‌خورد و آب رودخانه یا تالاب از بین می‌رود، منشایی برای گرد و غبار به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه بخشی از بحران‌های گرد و غبار در کشور به دلیل بی‌توجهی به مساله آب است، افزود: گاهی شاهدیم که سدها در مکان نامناسبی ساخته‌ شده و مانع از احیای اکوسیستم می‌شوند.

کمبود آب و حاشیه نشینی

اکبرترکان رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در سفر اخیر به گیلان گفت: باید چاه‌های غیر مجاز بسته شوند و بهره‌بردارانی که دارای مجوز برداشت هستند به اندازه مجوزشان آب برداشت کنند.

وی اضافه کرد: با کمبود آب تولید محصولات کشاورزی کاهش می‌یابد و اگر کشاورزی برای روستایی به صرفه نباشد مهاجرت به حاشیه شهرها افزایش می‌یابد.

حاشیه‌نشینی پدیده‌ای است که با اسکان غیررسمی و بدون مجوز گروه بزرگی از مردم در مکانی در کناره شهرها ایجاد می‌شود. کمبود آب و کاهش توسعه مناطق روستایی و محرومیت‌ها از عوامل مهمی هستند که خانواده‌ها را ترغیب به مهاجرت می‌کنند.

مهاجرت‌هایی که به امید رونق زندگی و درآمد بیشتر،در اکثر مواقع از مناطق محروم یا روستاها به شهرها انجام می‌شود، اما در بسیاری از موارد، این مهاجرت تاثیر عکس دارد و باعث بروز مشکلات جدید می‌شود.

یکی از تاثیرات مهاجرت در شهرها، به خصوص شهرهای در حال توسعه، رونق حاشیه نشینی است. خانواده‌هایی که با درآمد کم به شهرها مراجعه می‌کنند و توان اسکان در خانه‌های پرهزینه شهرها را ندارند، به حاشیه شهرها روی می‌آورند و با اسکان در خانه‌هایی که بدون مجوز، با حداقل امکانات و بدون رعایت استانداردها ساخته می‌شوند، زندگی خود را آغاز می‌کنند.

زندگی که در بسیاری از مواقع نه تنها پایانی بر مشکلات گذشته نیست، بلکه خود شروع معضلات و مشکلات جدید اجتماعی است.

ایسنا

این خبر را به اشتراک بگذارید :