انتقاد شدید محمود باقری خطیبانی از وضعیت شهرداری و شورای شهر!

صد و دومین جلسه علنی شورای شهر رشت لحظاتی پیش در ساختمان مرکزی شورای شهر برگزار شد.

به گزارش صبح فومن، سیدرضا موسوی روزان، فاطمه شیرزاد و محمود باقری خطیبانی، ناطقین پیش از دستور این جلسه بودند که با انصراف شیرزاد و روزان محمود باقری خطیبانی بمدت بیست و پنج دقیقه نطق کرد.

محمود باقری خطیبانی عصر امروز در نطق‌ پیش از دستور در جمع اعضای شورای این شهر با بیان اینکه در هفته‌های گذشته موضوع خرید اتوبوس چندین‌بار توسط همکاران در رسانه‌ها به شکل ناقص مطرح شد، اظهار کرد: این مسئله شبهاتی را ایجاد کرد به دلیل اینکه بنده آن را یک سناریو می‌دانم که بیشتر کوشش خط دهندگان آن متاسفانه بر این بود تا چهره تیم اعزامی که از نیروهای خدوم شهرداری در نظام هستند را خدشه‌دار کنند.

وی با بیان اینکه تمام اسناد و مدارک آن نیز نزد بنده موجود است، افزود: از ریاست شورا درخواست می‌‌کنم با دعوت از تیم کارشناسی شهرداری، هیئت مدیره شرکت سبلان خودرو و همچنین تیم اعزامی شهرداری به صحن علنی شورا، با دعوت از اصحاب رسانه، شفاف‌سازی کنند و پاسخگوی سئوالات مطرح شده باشند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت: متاسفانه مدتی قبل در رسانه‌ها افراد زحمت‌کشی که برای بردن نان حلال برای زن و بچه‌های خود باید از نیمه‌های شب بیدار باشند و در گرما و سرما و در فضای باز مشغول ارائه خدمات به شهروندان هستند، یاغی و سرکش معرفی شدند و اظهار گردید که آنها حق و حقوق شهرداری را از سال ۸۱ تا ۹۲ پرداخت نکرده‌اند و در عین حال این سئوال را نپرسیدند که چرا شهرداری در این سال‌ها پیگیر مطالبات خود نبود، حتی دریغ از یک نامه یا یک اخطار! مستند توضیح بدهند آیا پیگیری شد؟ آیا شهرداری به دنبال حق و حقوق خود بود؟

باقری افزود: آیا خبر دارید تا چند سال قبل اشخاصی ادعای مالکیت زمین ورزش، میدان تره‌بار آزادی و ساختمان اداره امانی شهرداری را نمودند و از دادگاه حکم پلمپ اداره امانی و تخزیب زمین ورزشی و تخلیه میدان بار را نموده بودند؟ آیا اطلاع دارید صاحبان حجره‌ها به شهرداری مراجعه کردند و به علت مشخص نبودن مالکیت، شهرداری از دریافت حق اجاره امتناع کرد.

وی خاطرنشان کرد: حال و بعد از جلسات مکرر آنها حق اجاره سال ۸۱ و ۹۲ را پرداخت و اعلام آمادگی کردند که آماده پرداخت هر گونه حق و حقوق شهرداری می‌باشند، حتی به صورت کارشناسی، چه کسی باید پیگیر آن باشد؟ ما سخنگوی چه کسانی هستیم؟ اصل را ول کرده‌ایم و فرع را دنبال می‌کنیم؟! اگر مشکلی وجود دارد چرا به دنبال حل مسئله نیستیم؟ چرا به کسانی که در انقلاب و نظام حق بر گردن من و شما دارند اینگونه بی‌مهری می‌کنیم؟ آقای حاج حسین کارگرنیا، فرزندان نظام و انقلاب! شما، حاج ابراهیم حسنی، حاج محمود باستانی، حاج آقا نیکومنش، حاج یوسف میرزایی و سید خوشکلام را نمی‌شناسید؟ که امروز آنها را افراد سودجو معرفی می‌کنید.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت درباره موضوع باسکول میدان بار آزادی، گفت: اعضای هیئت امناء میدان بار آزادی اعلام آمادگی کردند تا باسکول را به شهرداری واگذار کنند، چرا شهرداری پیگیر آن نبود؟ اگر مایل هستید بنده در جلسه‌ای برای اعضاء و کسانی که سئوال دارند توضیح می‌دهم. واقعا ساخت یک باسکول بدون مجوز داخل یک میدان، آنقدر برای ما سئوال برانگیز و سنگین است؟ پس حتما در این شهر نیستیم در محلات و کوچه پس کوچه‌های آن زندگی نمی‌کنیم که چگونه ساختمان‌های چند طبقه ساخته می‌شود و یا دوست نداریم بدانیم چه کسانی پشت این ساخت و سازها هستند.

باقری خطاب به یکی از اعضاء  که چندی پیش برای جشن میلاد امام زمان با شانتاژ رسانه ای قصد تبلیغ برای خود داشت گفت: این تناقضات رفتاری متاسفانه در ما فراوان دیده می‌شود، ما همان‌هایی هستیم که برای میلاد منجی عالم بشریت، آقا امام زمان(عج) و به خاطر ۳۰ میلیون تومان داد و فریاد راه انداختیم،حالا چگونه است که وقتی شهرداری برای یک نظرسنجی ۳۸ میلیون پرداخت می‌کند سکوت می‌کنیم؟ در این نطرسنجی قرار است از مردم سئوال و نطرسنجی نمایند که از پیاده راه‌سازی علم الهدی راضی هستند؟ تا بعدش به استناد آن نظرسنجی و با اعلام خواسته شهروندان این طرح را در خیابان سعدی، شریعتی و امام ادامه دهند.

وی با بیان اینکه بنده به عنوان یکی از نمایندگان مردم محروم رشت به شما اعلام می‌کنم بله مردم راضی هستند، افزود: اما آیا در این نظرسنجی از مردم سئوال کردید پیاده راه سازی برای شما واجب‌تر است یا حل مشکلات رودخانه‌های گوهررود و زرجوب؟ از مردم سئوال کردید پیاده‌راه‌سازی برای شما مهمتر است یا پروژه دفع آب‌های سطحی؟ از مردم پرسیدید پیاده راه‌سازی برای شما واجب‌تر است یا ایجاد چند خیابان و کمربندی دور شهر و فرار از ترافیک؟ شما کدام بسترها و شاخص‌های یک پیاده راه را ایجاد کردید؟ مشکلات بازار حل شده؟

نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت از رئیس شورای شهر رشت خواست صورتجلسه بازاریان رشت را به اعضای شورا تقدیم کند و گفت: صورتجلسه‌هایی این چنینی باید در اختیار اعضای شورای شهر قرار بگیرد.

باقری افزود: ایجاد پارکینگ کرده‌ایم؟ خیابان جدید برای فرار از ترافیک و تردد ایجاد کرده‌ایم؟ چه کار کردیم که این همه اصرار برای احداث این پروژه را داریم؟ می‌گویند برای آن اعتبار گذاشته‌ایم، بله چهار میلیارد تومان برای پیاده‌راه‌سازی بافت مرکزی شهر رشت اعتبار گذاشتند، اما آیا بافت مرکزی فقط میدان شهرداری است یا خواهر امام، ساغریسازان، بادی‌الله و بازار رضا هم جزء آن محسوب می‌شود؟ بنده از ریاست کمیسیون‌های فرهنگی، برنامه و بودجه، عمران و محیط‌زیست و ترافیک سئوال می‌کنم؟

وی خطاب به مظفر نیکومنش نودهی، محمدعلی رفیعی نودهی، مجید رجبی و عباس صابر که از محله‌های محروم شهر رای آورده‌اند، گفت: آیا از مردم سئوال کردیم پیاده‌راه‌سازی مهمتر است یا آسفالت محله‌های محروم رشت مثل پاره بیجار، آسایش هفت، قاسمیه، شهداء، سلیمانداراب، مسکن مهر، آج بیشه، پیرکلاچای، کوی امام رضا و دهها مورد دیگر؟

نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت با طرح این سئوال که شرکت مهندسی شارمند دلیل ورودش به شهرداری چه بود؟ تصریح کرد: چرا پس از برگزاری چندمین جلسه که یک نشست آن هم در دفتر شهردار برگزار شد از ذهن‌ها کم‌کم پاک و به فراموشی سپرده شد و سپس اسم شرکت جدیدی تحت عنوان داریک نوین سرزمین پارس مطرح شد؟

باقری تاکید کرد: دلیل اینکه طبقه دوم ساختمان دفتر سرمایه‌گذاری شهرداری رشت در اختیار تیم شرکت داریک نوین سرزمین پارس قرار گرفته در حالی که هنوز هیچگونه قرار دادی با این شرکت منعقد نشده، چیست؟ و دلیل جابجایی نیرو به صورت جهت‌دار در دفتر سرمایه‌گذاری پس از طرح ابهاماتی در زمینه شرکت فوق چیست؟

وی با طرح این سئوال که با توجه به اینکه تمام معاملات شهرداری باید با رعایت تشریفات قانونی صورت گیرد، چه دلیل وجود دارد که قرارداد با شرکت فوق از طریق ترک تشریفات انجام شود؟ افزود: این شرکت چند سال از تاسیسش می‌گذرد؟ دارای چه رتبه، گرید و رزومه است؟ چرا دفتر سرمایه‌گذاری موضوع پیشنهاد این شرکت را در دستور کار کمیته کارشناسی قرار داده است؟ آیا شرکت واجد شرایط دیگری در سطح کشور وجود ندارد؟ اصرار بر انعقاد قرار داد با این شرکت به چه دلیل است؟

نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت با طرح این سئوال که ارتباط شرکت داریک نوین سرزمین پارس با گروه مالی و سرمایه‌گذاری مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف چیست؟ خاطرنشان کرد: اعضای هیات مدیره این شرکت چه سمت‌هایی در گروه مالی و سرمایه‌گذاری مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف دارند؟ مدیرعامل شرکت داریک نوین سرزمین پارس چه سمتی در قراردادهای پژوهشی شهرداری با دانشگاه صنعتی شریف دارد؟

باقری افزود: شرکت داریک نوین سرزمین پارس چه قراردادهای خدمات سرمایه‌گذاری را با شهرداری‌های دیگر منعقد کرده است؟ و چند قرار داد را به پایان رسانده است؟ ارقام پیشنهادی شرکت بر چه اساسی ارزیابی شده؟ کدام مرجع به صرفه بودن این رقم‌ها را تایید و تدقین می‌نمایند؟

وی با تاکید بر اینکه شهرستان رشت که در زمینه تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی جزء برترین‌های کشور محسوب می‌شود، چرا نباید از ظرفیت‌های بومی خود در این راستا استفاده کند؟ افزود: آیا معاونت پژوهشی دانشگاه گیلان، جهاد دانشگاهی یا دانشگاه آزاد در زمینه انجام مطالعات ناتوانند؟ آیا غیر از این است که بومی بودن می‌تواند در کیفیت و کمیت موضوع مورد مطالعه تاثیر مثبت خود را بروز و ظهور دهد؟

 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت: دلیل ایجاد شورای راهبردی و کارگروه تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری چیست؟براساس چه مجوزی شکل گرفته‌اند؟ و اعضای آن بر چه اساسی انتخاب شده‌اند؟ چرا با این عمل تشکل‌های قانونی از قبیل شورای عالی سرمایه‌گذاری که به موجب قانون ایجاد شده را به حاشیه رانده‌اند؟

باقری با بیان اینکه شهرداری رشت که کاهش ۵۸ درصدی درآمدی را تا نیمه اول تیر ماه دارد براساس کدام منطق و توجیه، پیشنهاد دریافت تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومانی را از بانک شهر به شورا ارایه می‌دهد؟ گفت: ایجاد این میزان نقدینگی با توجه به اینکه بودجه نقدی سالجاری شهرداری ۴۰۰ میلیارد تومان است به چه هدفی دنبال می‌شود؟ آیا اساسا آقای شهردار توجه‌ای به بودجه مصوب دارد؟ آیا برنامه و دغدغه‌ای برای جبران این کاهش نگران کننده درآمدهای شهرداری در ذهن دارد؟

وی تصریح کرد: دلیل استنکاف ورزیدن شهردار به تذکرات متعدد شورا چیست؟ ریاست شورا تعداد تذکرات و یا پاسخ‌های دریافتی را برای اطلاع اعضای شورا در صحن اعلام کنند./خزرآنلاین

کلیدواژه ها : , , , ,

این خبر را به اشتراک بگذارید :