وکیل تازه و یاران شنبه 

علی علیزاده ازبری/ 

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در فومن و شفت به تاریخ دهم اسفند ماه ۱۴۰۲ تقریباً مثل ادوار گذشته با شور و حرارت برگزار گردیده و با تحقق رسم متداول تغییر نماینده که رای دهندگان این حوزه این بار نیز بدان پایبند مانند ادوار گذشته با تمام قدرت وکیل قبلی را از صدر بر ذیل کشانده و وکیل جوان و قانون دانِ تغییر مداری را راهی بهارستان کردند.

در ادبیات سیاسی اصطلاح «یاران شنبه» در وصف افرادی به کار برده میشود که هنگام تبلیغات انتخاباتی تا روز جمعه که زمان رای گیری هست با فرد پیروز نبوده اند یا حتی در ستاد رقبای وی فعالیت داشته اند اما روز شنبه ی بعد از انتخابات با گل و شیرینی به منزل وی رفته و چنان از خود شعف نشان می دهند که انگار تمام  تلاشی که صورت گرفته تا پیروزی کاندیدای مورد نظر تحقق پیدا بکند را آنها به تنهایی انجام داده اند.واقعیت این است که این افراد چند چهره که در اصلاح «اپورتونیست» نامیده میشوند در جامعه ما زیاد هستند و در سیاست هم این چند چهرگی نمود بیشتری دارد.  

شاید یاد خاطره ای در این مورد بد نباشد.زمان انتخابات دوره هشتم مجلس در فومن ،شب شمارش آراء اتفاق نادری افتاد . به افرادی که در سطح شهر و مقابل فرمانداری منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات بودند به صراحت و با صدای رسا اعلام شد که«عاشوری» برنده انتخابات شده و طرفداران وی برای برگزاری جشن پیروزی به تالار سندی دعوت شدند. اما درست هنگامیکه مشغول صرف شام بودند خبر ناخوشایند دیگری به آنها رسید که نتیجه تغییر کرده و «مرحوم میرزایی» موفق به کسب اکثریت آراء شده و اینجا بود که آن شام در گلوی خیلی ها گیر کرد. اما ساعتی بعد برخی از همان افرادی که مشغول صرف شام پیروزی عاشوری بودند در خیابان بعدی برای پیروزی رقیب وی در حال پایکوبی و شادمانی بودند.نمونه های دیگری از این دست رفتارها وجود دارد و با توجه به روحیه ی خیلی از افراد و به دلیل حساب و کتابهای دیگری که با خود دارند اینگونه رفتارها و بروز شخصیت ها اجتناب ناپذیر است و شاید با دقت بیشتری بعضی از این افراد را همین الان در اطراف جناب معصومی وکیل منتخب مردم شهرستانهای فومن و شفت برای مجلس دوازدهم بتوان دید. 

در غیاب احزاب تاثیر گذار و برگزاری انتخابات غیرحرفه ای رفتارهای سیاسی نیز معمولاً غیر حرفه ای بوده و در چنین فضایی بروز اینگونه رفتارها نمود بیشتری خواهد داشت .فارغ از قضاوت در باره ی  این گونه رفتارها ،سوال مهمتر این است که رفتار طرفداران نماینده پیروز باید چگونه باشد ؟آنها چگونه می توانند در طول چهار سال، جهت پیشبرد امور شهرستان به نماینده منتخب مجلس شورای اسلامی کمک نمایند؟یا حتی سوال را با بسط بیشتری و به این شکل مطرح کنیم که تمام مردم حوزه ی انتخابیه چگونه می توانند کمک کنند؟یا رفتار و درخواست هایشان باید از وکیل چگونه و تا چه حد باشد؟ 

پوشاندن ردای نمایندگی بر قامت کاندیدای جوان و قانون خوانده ای که بر منصب خطیر قضاوت هم تکیه دارد و روانه کردن  وی برای جلوس بر صندلی سبز مجلس شورای اسلامی آن هم برای اولین بار از شهرستان شفت، به سادگی رخ نداده است و البته این اتفاق مبارک حاصل تلاش ،همراهی و همکاری افراد و گروههای زیادی بوده است.

خطاب این نوشته موکلان و خصوصا تاثیرگذاران انتخابات هست . با اذعان بر این نکته مهم که وکالت در دو شهرستان بزرگ فومن و شفت با وسعت و روستاهای زیاد که همراه با کمبودها و کاستی های بسیاری نیز است فی النفسه،کاری سترگ و پر زحمت است . از طرفی در حوزه کار وکالت مجلس رسم بد نهاده شده است . اسلاف نماینده منتخب با دخالت های بجا و نابجا در همه امور شهرستان این توقع و درخواست را برای مردم ایجاد کرده اند که نماینده مجلس باید در همه امور دخالت نماید.مسلماً این نوع توقع داشتن از نماینده او را از حوزه ی اصلی وظایف خود دور نموده و تحقق برنامه های وی را دور تر و دست نیافتنی تر می کند . مگر قانون اساسی جمهوری اسلامی تا کجا برای وکیل مجلس شرح وظایف و حوزه عملکرد تعیین نموده است؟ دست او تا کجا باز است ؟ میدان عمل او تا کجاست و اختیارات او چقدر است؟

بسیاری از ساکنان دو شهرستان فومن و شفت که از جهات زیادی نیز در محرومیت به سر می برند با انتخاب سید کریم معصومی جوان موجی از امید و شوری از سر تغییرات در سرها و دل های آنها افتاده و منتظر ایجاد این تغییرات هستند و به نظر می رسد تعجیل هم دارند. اما شاید لازم است گفته شود که الان زمان آن است که از هیجانات کاذب کاسته شود. توقعات همه منطقی و قانونی باشد و به وکیل منتخب کمک بشود تا در برآوردن این توقعات و رفع محرومیت ها ، موفق ظاهر گردد.

برای تحقق این مهم به نظر میرسد بهتر است همه ما  برای نماینده منتخب «یاران شنبه» باشیم . حضور همه میدان عمل را از فرصت طلبان سلب می نماید.اگر کمک همه نباشد مسلماً رسیدن به اهداف بسیار سخت تر خواهد بود. اگر توقعات معقول و منطقی و قانونی نباشد . اگر سهم خواهی ها  فردی باشد . اگر حس فردگرایی تقویت شده ما بروز بیشتری داشته باشد حتماً کارها برای وکیل جوان سخت تر خواهد بود.

 بنابراین واقعاً  لازم است که همه ی ما «یاران شنبه» باشیم نه از آن باب که سهم خواهی داشته باشیم . بلکه کمک کنیم تا نماینده ی دو شهرستان برای کار چهارساله ای که مردم به او واگذار نموده اند برنامه ای کاربردی مدون نماید و تلاش خود را در راستای آن استوار نموده و برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده همراهی همه لازم است حتی مخالفان ،حتی رقیبان،حتی افراد بی طرف ،قاعده ی بازی این است که وقتی شخصی یا گروه و حزبی پیروز رقابت انتخاباتی می شود گروههای دیگر اگر قصد همکاری ندارند، اگر نیت کمک ندارند، لااقل  به کناری رفته و نظاره گر و یا حداقل  منتقد برنامه ها و روشهای او باشند.اما این به معنی سنگ اندازی نیست و نباید باشد. بنابراین لازم است یادآوری شود که همه باید کمک کنند زیرا موفقیت معصومی ،موفقیت شهرستان های فومن و شفت است و بر عکس.بنابراین اگر نمی توانیم «نوش باشیم نیش هم نباشیم»

این خبر را به اشتراک بگذارید :