موضوع سفر جانشین ولیعهد عربستان سعودی به روسیه و موافقتنامه های امضا شده میان طرفین در این سفر، از جمله موضوعات مورد توجه امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به شمار می رود. بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی «الاخباریه» عربستان سعودی، محمد بن سلمان در گفت و گو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره روابط دوجانبه و راه های تقویت و توسعه آن، به ویژه در حوزه بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای و همکاری های نظامی و فنی و نفتی و گازی و سرمایه گذاری و همچنین مسائل منطقه گفت و گو کرده است. در این سفر همچنین طرفین یادداشت تفاهم همکاری در امور فضائی و همچنین برنامه ای برای اجرای مفاد توافقنامه طرح های نفتی میان دو کشور و همکاری در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای امضا کرده اند.

*****

دعوت دولت انگلیس از رئیس جمهور مصر برای سفر به لندن، یک روز پس از صدور حکم اعدام برای رئیس جمهور پیشین این کشور نیز به مسئله ای جنجالی تبدیل شده که به ویژه رسانه های انگلیسی بسیار به آن پرداخته اند. روزنامه «تلگراف» ضمن انتشار مطلبی در این زمینه، از دفاع دولت انگلیس از تصمیم خود، با وجود انتقادات صورت گرفته خبر داده است. به نوشته این روزنامه، دولت انگلیس با دفاع از تصمیم خود درخصوص دعوت از عبدالفتاح السیسی برای سفر به لندن، اعلام کرده تعامل با کشورها و مطرح کردن مسائل مورد نگرانی با آن ها مهم است. سخنگوی کامرون گفته دولت انگلیس در حال بررسی احتمال مذاکرات سیسی با کامرون در لندن در اواخر امسال است.

*****

در مطلبی مربوط به ایران، خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه از غیر قابل پیش بینی بودن نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای ایران سخن گفته است. این خبرگزاری به نقل از یک منبع دیپلماتیک می نویسد در حال حاضر هیچ پیش بینی دقیقی نمی توان برای نتیجه دور کنونی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ارائه کرد. این منبع دیپلماتیک در نشست مجمع بین المللی اقتصاد در سن پترزبورگ افزوده: «اگر به مسائل موجود نگاهی واقع بینانه داشته باشیم متوجه می شویم که شانس موفقیت این مذاکرات ۵۰ – ۵۰ است». وی تاکید کرده مذاکراتی که جریان دارد، یک چانه زنی واقعی است و هیچ کس جرأت ندارد با قطعیت بگوید دو طرف به موفقیت دست خواهند یافت یا خیر. این منبع تمدید مذاکرات به پس از ضرب الاجل ۳۰ ژوئن را در صورت لزوم منتفی ندانسته است.

*****

این در حالی است که دولت آمریکا همچنان تأکید می کند به ضرب الاجل ۳۰ ژوئن برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای پایبند است. به نوشته «آسوشیتدپرس»، اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس خبری خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفته: «ما همچنان به ضرب الاجل ۳۰ ژوئن معتقد بوده و در حال کار کردن تا این تاریخ هستیم». در همین حال، سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران نیز اعلام کرده گفت و گوها تا پایان ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن ادامه خواهد یافت؛ اما در ادامه تأکید کرده: «آنچه برای ما ارزش دارد توافقی مطلوب است که حقوق ملت ایران در آن رعایت و خواسته‌های ما در آن تأمین شود، اگر لازم باشد که بیشتر بمانیم، این کار را حتماً خواهیم کرد».

*****

در همین حال، خبرگزاری «رویترز» از آماده شدن رژیم اسرائیل برای دوره پس از امضای توافق هسته ای ایران سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد با نزدیک شدن دستیابی به توافقی درباره برنامه هسته ای ایران، رژیم اسرائیل در حال بررسی پیامدهای ناشی از آن و بهترین موضع گیری برای طولانی مدت است. این در حالی است که مقامات اسرائیلی از تلاش های علنی خود برای تاثیرگذاری بر آنچه که به نظر می رسد مراحل پایانی مذاکرات باشد، دست برنداشته اند. اما جدای از واقعیتی که برسر میز مذاکره وجود دارد، مقامات اسرائیلی تا حد زیادی پذیرفته اند که توافق به دست خواهد آمد و به همین علت، خودشان را آماده می کنند تا در صورت لغو تحریم های ایران، به بهترین شکل از منافع خود محافظت کنند.

*****

در نهایت، در میان دیگر مطالب، خبرگزاری فرانسه از تشدید نگرانی ها درباره فعالیت داعش در آمریکا در پی دستگیری یکی از طرفداران این گروه تروریستی در نیویورک خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، منابع قضایی آمریکا روز پنجشنبه از دستگیری مردی ۲۱ ساله در حومه نیویورک خبر دادند که متهم به تلاش برای پیوستن به عناصر داعش است. از شنبه گذشته تاکنون این چهارمین بار است که یکی از طرفداران داعش در نیویورک دستگیر می‌شود. بنا به گفته مقامات قضایی آمریکا، وی پیشتر با سه تن از همدستان خود برای اجرای طرحی به منظور پیوستن به گروه داعش در سوریه گفتگو کرده بود. یکی از همدستان وی روز پنجم ماه مه نیویورک را به مقصد امان پایتخت اردن ترک کرده بود تا به عضویت این گروه در آید.ستاره ها

این خبر را به اشتراک بگذارید :