هشدارهاي بهداشتي رييس كميسيون بهداشت شوراي شهر فومن به مسئولين موكب ها،هيئت امناي مساجد و تكايا و…


حسین غلام نیای فومنی نائب رییس و رییس کمسیون بهداشت شورای شهر فومن با تسليت ايام محرم حسيني نکات بهداشتی ضروری در اطعام دهی در مراسم عزاداری محرم و صفر که بایستی توسط افراد درگیر به ویژه مسئولین هیئت ها، هیئت امنای مساجد، تکایا، مسئولین موکب ها و ایستگاه های صلواتی را بيان داشت كه بايد رعایت گردد؛
۱ – هرگونه پخت و پز باید در مکان هایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد و کلیه افراد درگیر در توزیع آب ، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است .
۳ – مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و توصیه می گردد از مواد غذایی مشمول بسته بندی که مورد تایید وزارت بهداشت است استفاده شود .
۴ – از فرآورده های خام دامی با کشتار مجاز و یابسته بندی شده که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است، استفاده شود .
۵ – احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه گردد .
۶ – از نمکهای بسته بندی ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو در تهیه و پخت غذا ، برنج و مصرف روی سفره ها استفاده شود .
۷ – در تهیه غذا از روغن های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود .
۸ – از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود .
۹ – در هنگام توزیع غذا ، از راه رفتن افراد توزیع کننده بر روی سفره ها خودداری گردد .
۱۰ – از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی ( حداکثر دو ساعت ) خودداری گردد .
در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت ، باید مواد غذایی پخته در زیر ۴ درجه سانتی گراد یا در بالای ۶۳ درجه سانتی گراد ( روی شمعک گاز) نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳ درجه نرسد .
۱۱ – از بسته بندی غذا بیش از دو ساعت قبل از مصرف خودداری شود . ( بعضا ً هیئت ها و نذر دهنده ها غذا را چند ساعت قبل از مصرف عزاداران به اشتباه بسته بندی می کنند که اینکار باعث به خطر افتادن سلامت عزاداران می شود . )
۱۲ – از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود
۱۳ – در صورت توزیع سبزی و سالاد ، رعایت مراحل چارگانه سالم سازی الزامی است و توصیه می شود از سالاد و سبزی بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود .
۱۴ – در ضمن با نصب تابلوها و یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیرسیگاری ها از استعمال مواد دخانی در محل های مسقف خودداری گردد .
۱۵ – از آب آشامیدنی سالم استفاده گردد .
۱۶ – شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چند بار مصرف که برای توزیع آب ، چای و مواد غذایی استفاده می شود ، صورت پذیرد.
۱۷ – در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظرف یکبار مصرف مناسب ترجیحا ً ظروف یکبار مصرف گیاهی ، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود . ( استفاده از ظرف یکبار مصرف پلی استایرینی برای مواد غذایی و نوشیدنی گرم و داغ ( بالای ۶۵ درجه سانتی گراد ) مناسب نمی باشد . )
۱۸ – ضمن رعایت نظافت ، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی نسبت به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی و یا نصب جای مایع دستشویی اقدام گردد.
۱۹ – پسماندهای تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری ، انتقال و دفع گردد . بویژه در کنار هر ایستگاه صلواتی سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظرف و لیوان های یکبار مصرف استفاده شده نگهداری شود .
۲۰ – سعی شود در توزیع آب شرب و یا شیر در بین دسته ای عزاداری و یا در مراسم با لیوان یکبار مصرف صورت بگیرد .
۲۱ – از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است ، جلوگیری شود .
در ضمن نظر به اهمیت موضوع و توزیع غذا در ظروف یکبار مصرف در حد زیاد در طول مراسم عزاداری و همچنین حفظ سلامت مصرف کنندگان جهت توزیع مواد غذایی و نوشیدنی خصوصا ً مواد غذایی و نوشیدنی گرم و داغ توصیه می گردد که از ظرف یکبار مصرف پلی استایرینی و پی وی سی شفاف و رنگ روشن استفاده نگردد .

این خبر را به اشتراک بگذارید :