فرماندار فومن در يادمان شيون فومني شاعر پر آوازه گیلاني ؛این شهرستان معرف چهره‌های علمی، فرهنگی، هنری و مذهبی بزرگ در سطح ملی و بین‌المللی است/تصاوير

یادمان شاعر پر آوازه گیلان میر احمد سید فخری‌نژاد ملقب به “شیون فومنی” با حضور شاعران، مسئولان استانی و شهرستانی در فومن زادگاهش برگزار شد.

به گزارش صبح فومن؛ نوزدهمین یادمان شاعر پر آوازه گیلان میراحمد سید فخری‌نژاد ملقب به “شیون فومنی” با حضور شاعران، مسئولان استانی و شهرستانی و یکی از خوانندگان موسیقی سنتی ایران در زادگاهش فومن برگزار شد.

در این همایش چهره‌های شاخصی چون شاعران کشوری، استانی و شهرستانی، همچنین چهره های سیاسی و اجتماعی و جمع کثیری از مردم و دوستداران این شاعر نامی در شهرستان فومن حضور داشتند.

سید علی طبائی شاعر برجسته کشوری، فرامرز ریحان صفت شاعر طنزگو، علی جهان‌دار خواننده برجسته موسیقی سنتی کشور، اعضای گروه خانه فرهنگ عباس آباد مازندران از میهمانان ویژه این همایش بودند.

فرماندار فومن در این همایش با بیان اینکه این شهرستان معرف چهره‌های علمی، فرهنگی، هنری و مذهبی بزرگ در سطح ملی و بین‌المللی است، اظهار داشت: چهره‌هایی نظیر آیت الله بهجت(ره)، کیومرث صابری، شیون فومنی، آیت الله اریب(ره) از جمله این چهره‌ها هستند.

حسین اسماعیل‌پور با بیان اینکه امیدواریم این گونه همایش‌ها و برنامه‌های حوزه فرهنگ و هنر در سال‌های آینده استمرار داشته باشد گفت: امروز روز بزرگداشت مردی است که از دردهای نهفته و بغض‌های مردم با زبان شعر سخن می‌گفت.

فرماندار فومن با اشاره به اینکه شیون را باید جامعه شناس و مردم شناس دانست زیرا از دغدغه‌های جامعه آگاه بود افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی به ایجاد تبادل فرهنگی و ارتقاء فرهنگی و تبادل اندیشه کمک می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز در این همایش با گرامیداشت یاد و خاطره این شاعر نامی، اظهار داشت: در سال آینده همایش علمی شیون شناسی در ابعاد وسیع‌تری در کنار برگزاری مراسم یادبود آن برگزار می‌شود.

فیروز فاضلی با بیان اینکه آنچه اشعار گیلکی و فارسی شیون را پیوند می‌دهد طبیعت است گفت: طبیعتی که “شیون فومنی” در اشعار خود به کار می‌برد تنها معنای رئالیستی ندارد بلکه رویا و مفاهیم مطلق را با خود به یدک می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه آثار “شیون” در دو نگرش معنادار و متفاوت بیان شده است تصریح کرد: در مجموعه اشعار فارسی “شیون” دغدغه‌های شخصی شاعر هویداست.

فاضلی ابراز داشت: اما در مجموعه آثار گیلکی “شیون” شعر زندگی و مسائل دنیای بیرون را به تصویر می‌کشد و روحیه اعتراض، ناز، لطیف پردازی، درد و یاغی پردازی در اشعارش موج می‌زند.

علیرضا طبائی شاعر برجسته کشوری نیز در این همایش با بیان اینکه نیم قرن پیش با آثار “شیون فومنی” آشنا شدم گفت: اشعار گیلکی “شیون” از جلوه‌های خاصی برخوردار بود و آوازه استقبال مردم به این اشعار در آن زمان به‌خوبی مشهود بود.

شاعر، ترانه سرا و پژوهشگر ادبی کشور با بیان اینکه آثار “شیون فومنی” توانسته بود در عامه مردم نفوذ کند تصریح کرد: میراحمد سید فخری‌نژاد توانست در دو دو جبهه و زبان مقبولیت پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه “شیون” حق بزرگی بر گردن فرهنگ فولکور ایران دارد گفت: این شاعر بزرگ در سال‌های قبل از انقلاب گام‌های بزرگی در قالب غزل برداشت و نیز کسانی که زبان فارسی را شناخته و لطافت آن را درک کردند می‌توانند غزل‌های شیون را هم درک کنند.

طبائی با تاکید بر اینکه نوآوری در کلام و ترکیبات از ابتکارات “شیون” بود بیان کرد: اگر وزن، جزیی از اندیشه و وجود یک شاعر باشد، ضرورت نگاه کردن و اندیشیدن به وزن مخل خیال پردازی وی نمی‌شود.

در این همایش شاعرانی همانند فرامرز ریحان صفت، اسماعیل شاد فومنی، خانم عباسی به شعرخوانی پرداخته و همچنین استاد علی جهاندار و گروه خانه فرهنگ عباس آباد مازندران به اجرای برنامه از آثار این شاعر نامی پرداختند.تسنيم

image image image image image image image

این خبر را به اشتراک بگذارید :