گفتگويي اختصاصي صبح فومن با مهندس واقفي رييس اداره كار و تعاون شهرستان فومن

لطفا خودتان را معرفی نموده و بفرمایید از چه زمانی مسئولیت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی فومن را به عهده گرفته اید؟

با سلام اینجانب حسین واقفی لیسانس عمران را سال ۸۰ اخذ نمودم و فوق لیسانس برنامه ریزی شهری رو سال ۹۱دریافت نمودم. از سال ۸۲ بعنوان بازرس کار در اداره کار شروع به فعالیت نمودم که به عنوان بازرس کار سه شهرستان شفت وفومن و صومعه سرا را تحت نظارت داشتم.هم زمان بعنوان رئیس هیات تشخیص فومن وناظر پروژههای استان اداره تعاون،کار بوده ام.مسئول بن کارگری وعضو کمیته بیمه بیکاری بوده ام.
از سال ۹۲ بعنوان سرپرست اداره جهت استفاده از ظرفیت شهرستان جهت رشد وتوسعه اداره وخدمت رسانی به شهروندان قبول مسئولیت کردم.

image
– نقش اداره کار در حمایت از مشاغل مختلف چیست؟

اداره تعاون،کار در قسمت روابط کار قبل وحین وبعد اشتغال حمایتهای خود را دارد. در قبل اشتغال با مشاوره وساماندهی و شناسایی افرادجویای کار و شناسایی فرصتهای موجود و فرصت سازی به معرفی افراد به این فرصتها اقدام می نماید.از نظراینجانب بهتر روش اشتغال استفاده از ظرفیت گردشگری وصنایع دستی باعنایت به قرار داشتن شهرک تاریخی ماسوله ومرکز گردشگری قلعه رودخان در این شهرستان می باشد.
دیگر پتانسیل موجود در شهرستان موقعیت کشاورزی می باشدکه می توان با ایجاد مشاغل خانگی واستفاده از شعار هر خانه یک کارخانه اشتغال خوبی ایجاد کرد.
کلوچه فومن نیز از اهمیت زیادی برای اشتغال بخش وسیعی از جوانان برخوردار هست که با برند سازی و نیازسنجی بازار می‏توان به عرضه این محصول به صورت تجاری اقدام نمود.
لازم به ذکر می‏باشد باعنایت به اینکه دغدغه اول کشور واستان وشهرستان اشتغال می باشد پس وظیفه همه ادارات وارگانهای دولتی وخصوصی حمایت از اشتغال وایجاد فرصت است.ومسئول دانستن فقط اداره کار شانه خالی کردن از بار مسئولیت می باشد.
یکی از وظایف اداره کار، رسیدگی به شکایات ما بین کارگران و کارفرمایان است. اقدامات صورت گرفته را برایمان توضیح فرمایید؟
قسمت دوم از حمایتهای اداره کار حین کار بررسی اختلافات بین کارگر وکارفرما در هیاتهای تشخیص وحل اختلاف می باشد.که اینجانب بمدت بیش از ۱۰ سال رئیس حل اختلاف فومن ،شفت وصومعه سرا هستم وتجربه این ایام به من اموخت که برای کاهش شکایتهای کارگری می بایست به اموزش کارگر وکارفرما بپردازم که این مهم رو از اول سال ۹۵ با اصناف وبهزیستی شروع کردیم.ولی اموزش نیاز به حمایتهای سایر ادارات دولتی وغیر دولتی دارد.

image

در خصوص ایمنی وکاهش حوادث ناشی از کار اداره چه اقداماتی انجام داده است؟

ما بازرسی منظم ازکارگاهای وکارخانجات رو نیز توسط بازرس کار اداره که از ضابطین دادگستری هستند رو داریم که در این بازرسیهادر خصوص حق وحقوق قانونی وبیمه وایمنی کارگاه وکارگر می پردازند.
یکی از کارهای اداره پیشگیری از وقوع حادثه وبررسی حادثه هست که توانستیم با ایجاد صنف کارگران ساختمانی واموزش ایمنی وبازرسی مداوم امار حوادث شهرستان رو کاهش نمائیم.

-چه حمایتهای از کار گران درشهرستان شکل دادید ؟

حمایتهای دیگر حین کار شامل اموزش مهارت زندگی،فراهم نمودن امکانات وتخفیفات ورزشی ،برنامه ریزی بیمه تکمیلی و…..می باشد.
به مناسبتهای مختلف مانند روز کارگر وهفته تعاون ودهه فجر با برگزاری همایش از کارگران وکارفرمایان تقدیر وتشکر بعمل اوردیم.
بعد قطع رابطه کاری بین کارگر و کارفرما اداره تعاون،کار با پرداخت بیمه بیکاری ضمن حمایت از فرد بیکار با اموزش وموقعیت سازی دوباره زمینه کار این افراد رو فراهم می نمایند.

اقدامات صورت گرفته در واحد تعاون را برایمان تشریح نمایید؟

در واحد تعاون اداره که شامل تشکیل تعاونی وتوسعه ونظارت می باشداقدامات خوبی صورت گرفت که توانستیم با غربالگری یک سری از تعاونیهای غیر فعال رو حذف نمائیم وبا پرداخت تسهیلات واحدهای راکد شروع به فعالیت نمایند.
در بخش نظارت به برگزاری منظم مجمع سالیانه وانتخاب بازرس وهیات مدیره وبررسی صورت مالی واموزش احتمام داریم.در بخش اموزش با برون سپاری حسابداری وکاربا نرم افزار حسابداری را به تعاونیها به صورت رایگان اموزش دادیم.
دربخش تشکیل با عنایت به سیاست وزارت کار به تشکیل تعاونیهای بزرگ وتاثیر گزار وحمایت از این تعاونیهاماتوانستیم تعاونی تامین نیاز نهضت سواد اموزی را تشکیل دهیم.شرکت تامین نیاز کارگران ساختمانی رو نیز تشکیل دادیم. یکی دیگر از تعاونیهای خوب که دنبال تشکیل هستیم تعاونی دانش بنیاد با حضور دانش اموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هست.
وتعاونیای تامین نیاز کشاورزی وخدماتی نیز در کاهش هزینه وسود دهی به اعضاء نقش به سزایی دارد.مخصوصا تعاونی تامین نیاز کلوچه سنتی فومن که خود توانایی ایجاد اشتغال صدها تن رادارد.
ودیگر تعاونی بسیار بزرگ وتاثیر گذار شهرستان تعاونی توسعه عمران می باشد که در ذیل به شرح کامل ان می پردازم.

-بعنوان متولی، نقش شرکت های تعاونی را در اقتصاد چگونه می دانید؟وبرايمان از شركت توسعه و تعاوتي كه شكل گرفته توضيحاتي را بيان نماييد؟

تعاونی ها در جهان و در ایران نقش به سزایی در اقتصاد کشور دارند ودر برنامه پنجم توسعه کشور ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است .در اصل ۴۴قانون اساسی بحث کوچک شدن بخش دولتی وواگذاری کار به بخش خصوصی عنوان شده است و بقول دکتر بهشتی بهترین اقتصاد اسلامی ومردمی اقتصاد مبنی بر تعاونی می باشد.وتعاونی یعنی واگزاری کارهای مردم به خود مردم.
یکی از تاثیر گزارترین تعاونیهای شهرستان شرکت تعاونی توسعه عمران فومن که به شرح زیر است وبه مرحله فروش سهام بعد از جلسات متعدددر فرمانداری وجلسات هیات موسس رساندیم.
تعاونی های توسعه وعمران تعاونی هایی هستندکه به موجب قانون تاسیس تعاونی توسعه عمران شهرستان تشکیل می شوند(مجلس شورای اسلامی به دلیل اهمیت موضوع برای این نوع تعاونی ها قانون خاص و ویژه ای به تصویب رسانده و اولین تعاونی که اساسنامه آن توسط هیات وزیران به تصویب رسیده همین تعاونی است.
این تعاونی ها تنها تعاونی هایی هستندکه ظرفیت استفاده ازتمام ظرفیتهای شهرستان را دارا بوده ودرتمام زمینه‏ها مجاز به فعالیت می باشد.
امکان واگذاری واحدهای تولیدی یا خدماتی دولتی از طریق مذاکره برای این تعاونی ها وجود دارد.
این تعاونیها می توانند با ایجاد هلدینگ شرکتهای اقماری ایجاد کرده و درزمینه های مختلف فعالیت داشته باشند.
این شرکتهای تعاونی امکان تملک بافتهای فرسوده شهری رادارند.
امکان واگذاری طرحها توسط دستگاههای اجرایی به این تعاونی هاازطریق ترک تشریفات (باتاییدیکی ازکمیسیونهای دولت)وجوددارد.
شرایط عضویت تعاونی های توسعه وعمران
افرادمتولد-ساکن وشاغل درشهرستان
تعداداعضاء این تعاونی دربدوتاسیس:نیم درصدجمعیت شهرستان
حداقل سرمایه:سه میلیاردریال
درواقع هدف اصلی شرکتهای تعاونی توسعه وعمران شهرستان استفاده ازتمام ظرفیتهای تولیدی وخدماتی ومعطل شهرستان درراستای توسعه وآبادانی وایجاداشتغال وافزایش تولیدوبهره مندی مردم ازسود مشارکت درتعاونی واستفاده ازخدمات عمومی آن ونمادی ازمشارکت واقعی مردم درکارهای اقتصادی است.

فروش سهام در اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی فومن صورت می گیرد وهیات موسس نیز تا مرحله برگزاری مجمع وظیفه هدایت را دارند وپس از مجمع منحل وشرکت توسط افراد برگزیده اعضا وتحت نظارت اداره تعاون وکار به فعالیت می پردازد.

در اخر اگر مطلبی دارید عنوان نمایید.

به کوشش همکاران اداره توانستیم رده بندی اداره رو از بین ادارات کار استان از ۱۶ به ۳ ارتقا دهیم ودر سال ۹۵ مدیر نمونه شهرستان واستان انتخاب گردیدم.که در اینجا از ادارات زیر مجموعه تعاون وکار (بانک تعاون،بهزیستی،صندوق کارافرینی امید،فنی حرفه ای ،و….)وسایر ادارات که تعامل خوبی با اداره دارندو از فرماندار محترم ونماینده گرامی مردم غیورفومن وشفت ومدیر کل پرتلاش تعاون وکار استان گیلان وخبر نگاران واصحاب رسانه که همیشه یار ویاور اینجانب در تحقق برنامه های شهرستان برای کارگران بودهاند واز کارگران وکارفرمایان گرامی وزحمت کش کمال قدردانی وتشکر رو دارم.

گزارش تصويري

image image image image image image image

این خبر را به اشتراک بگذارید :