جودو در حرف غنی، در عمل غریب

اميد اكبرزاده/خوشبختانه طی چند روز گذشته باخبرشدیم جناب اقای عظیم خوشحال از اساتید برجسته جودو فومن سکان دارِ ریاست این رشته اصیل ورزشی در فومن شده و همراه با برنامه های مدون و از پیش تعئین شده به سراغ این ورزش بیمار شهرستان امده تا شاید بتواند مرحمی بر دردهای عمیق و بعضا کهنه آن باشد.
طبق معمول و بنا به روال طبیعی جهت شروع به کار و معارفه ریاست جدید جلسه ای در دفتر ریاست اداره ورزش با حضور برخی از اساتید و فعالین اسبق این رشته صورت گرفت.در جلسه مذکور هر کس ضمن تبریک بابت تصدی جدید ریاست، به بیان مطالبی پرداختند که برخی دلگرم کننده و متاسفانه برخی دلسرد کننده بود.دلگرم کننده از این بابت که برخی با اعلام حمایت از این کهنه پسرِ تازه داماد قوت قلبی تازه بر روح آن بخشیده و دست اندرکاران این عرصه را امیدوار به ادامه مسیر کردند.و اما دلسرد کننده از این رو که برخی دوستان بجای ارائه راهکار و یا نقطه نظرات دست به تخریب برخی افراد غایب جلسه زده و خود را بیشتر از همه نسبت به این ورزش محق دانسته اند. متاسفانه جودوی فومن در این چند سال با نوسان های بسیاری همراه بوده و امثال این نوع رفتار ها به وفور رخ داده است که نه تنها کمکی به این ورزش نکرده بلکه باعث ایجاد نوعی بی اعتمادی فردی در جمع اصیل این رشته گردیده و در این بین همیشه دوستانی بوده اند که خود را دلواپس این ورزش معرفی کرده اند.

image
اما در عمل…!
با تمام این گفت و شنود ها در پایان جلسه، ریاست هیئت، خبری را اعلام نمود که جای بسی خوشحالی و مایه مباهات بود.برگزاری مسابقات جودو غرب گیلان به میزبانی فومن.
روز جمعه مورخ۱۳۹۶/۱/۲۵ مسابقات جودو غرب گیلان به میزبانی فومن برگزار شد.
شکل اجرا،نحوه میزبانی و برنامه ریزی برگزاری بسیار حساب شده و خوب بود و این حق را به فومن میداد تا باردیگر بتواند دوره های بزرگتری را برگزار نماید.
اما نکته تاسف برانگیز این روز عدم حضور دلواپسانی که خود را دایه دار این رشته میدانستند و با زیر سوال بردن دیگران قصد ارتقا درجه شخصیت خود داشتند،بود.این اتفاق تنها چند روز پس از برگزاری جلسه رخ داد و در همین چند روزِ اندک، خیلی از دوستان حرف های خود را فراموش و جودو را تنها و غریب به حال خود رها کرده و این جمله را برهمه روشن و مبرهن ساختند.”جودو در حرف غنی و در عمل غریب”
اما چرا؟آیا جریانی وجود دارد که این روند نامیمون را هدایت میکند؟آیا شخص خاصی از این رفتار ها بهره برداری شخصی میکند؟الله اعلم…
جودوی فومن امروز به یکپارچگی، تفاهم، تعامل و تامل نیازمند است نه تصفیه حساب های شخصی.
اصالت جودو به حدی بالاست که در میان رشته های گوناگون جایی به مراتب رفیع و کهن دارد.جودو اولین ورزش راه یافته به المپیک و میراث سامورایی هاست که امروزحتی این نام هم دیگر از یادها رفته و سامورایی نماها جای اصالت محض را گرفته اند.مرام،معرفت،پشت هم بودن و وفاداری از خصلت های مهم یک جنگجوی سامورایی بود که به واسطه این رشته به جهان و جهانیان عرضه گردید اما حال در فومن برخی با نامهربانی هااین خصایص را کمرنگ تر از همیشه کرده اند.
رونین ها،سامورایی های بدون ارباب اند که به صورت خودجوش دست به حفظ ارزش های رزمی خود میزنند.حال ورزشکاران و ریاست محترم جدید،تفاوت زیادی با رونین های تنها ندارند.
امیدوارم روزی فرا رسد تا ورزش، بالاخص ورزش اصیل و ریشه دار جودو، بدون وجود دیدگاه های منفعت طلبانه و شخصی در مسیر درست خود گام بردارد تا شاهد رشد و ترقی استعداد ها و پتانسیل های غنی آن در کشور باشیم.

ارادتمند/امید اکبرزاده

این خبر را به اشتراک بگذارید :