رایزن سابق فرهنگی ایران در تونس؛ویژگی‌های برجسته شهرستان‌های شفت و فومن در حوزه کشاورزی و گردشگری او را نسبت به بسیاری از مناطق عمده متفاوت می‌کند.

توسعه متوازن در حوزه‌های مختلف ظرفیتی و بومی‌سازی اقتصاد، کشاورزی و گردشگری در دستور کار مسئولان گیلانی قرار گیرد.

رایزن فرهنگی سابق ایران با حضور در دفتر خبرگزاری ایلنا در گیلان گفت: سرمایه‌گذاری سالم سرمایه‌گذاری است که در چارچوب قوانین که به رشد توسعه همگانی می‌اندیشد و تمامی امکانات و خدمات را در اختیار شما قرار می‌دهد تا شما بتوانید با استفاده از نیروهای بومی اعتلای اقتصادی ایجاد کنید و تورم بیکاری را به حداقل ممکن رسانید با علم به اینکه بحث تورم و نرخ بیکاری و فقر به طور کلی در سطح جهانی دارای یک سری شاخصه‌هایی است که اگر ما معقول و منطقی به این شاخص‌ها توجه کنیم و سالم سرمایه‌گذاری کنیم و به صورت متعادل با این نرخ تورم پیش می‌رویم و مردم هم همراهی می‌کنند.

qqqqwwww

وی گفت: ویژگی‌های برجسته شهرستان‌های شفت و فومن در حوزه کشاورزی و گردشگری او را نسبت به بسیاری از مناطق عمده متفاوت می‌کند.

وی افزود: سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند معطوف به این دو حوزه شود که هم حوزه مغفولی است و هم مشغول که در این منطقه  معطل مانده است.

رمضانی بیان کرد: آن چیزی در برنامه‌های آینده می‌شود به آن توجه کرد، استفاده از نیروهای بومی برای ترویج دو فرهنگ گردشگری و کشاورزی است.

وی تصریح کرد: آن چیزی که نگران کننده مردم شفت و فومن است این است که اساساً هر گونه پروژه صنعتی و پروژه غیرصنعتی که در این دو شهرستان کلید خورده می‌شود، چه درقالب کارگاه و کارخانه و در واقع تمام فعالیت‌های اقتصادی، معمولاً به دنبال آن یک سری نیروی کار خارج از این دو شهرستان جذب شده‌اند وعملاً فضایی را در این بخش اشغال می‌کنند که همچنان امید جوانان منطقه  به دلیل اینکه خودشان را در این پروژه‌ها تعریف شده نمی‌بینند ناامید می‌شود.

رمضانی گل افزانی بیان کرد: من آن چیزی را که در واقع به دنبالش هستم بومی‌سازی حوزه اقتصادی کشاورزی و گردشگری در شفت و فومن با استانداردهای جهانی و با بهره‌مندی از تجارب بین‌المللی برای جذب سرمایه‌های خارجی و سرمایه‌گذاری  خارجی است و با توجه به رویکردهایی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، به ما این اجازه را می‌دهد تا تعامل دوجانبه را ترویج دهیم.

وی تصریح کرد: ما به هرحال اگر بتوانیم در چارچوب قوانین مصوب که بسیار هم داریم این رهاورد اقتصادی را دنبال کرده و سهم حقیقی عدالت و توسعه را در فومن و شفت دنبال کنیم.

رمضانی تصریح کرد: نکته‌ای که امروز جوانان فومن و شفت را نگران کرده این است که اساساً نگاه توسعه در حوزه‌های مختلف وجود ندارد.

وی گفت: علی‌رغم اینکه بستر مکانی فومن و شفت بستر بسیارمستعد و رشد خیزی هستند که اگر توجه علمی و اکادمیک به این موارد بشود می‌تواند موفقیت‌های زیادی را به ارمغان آورد.

رایزن سابق فرهنگی ایران در تونس گفت: در حوزه مطالعات  صنعتی و گردشگری باید به صورت دانشگاهی ترویج شود و از دانشجویان بومی همین دو منطقه بخواهیم  که رساله‌های دانشگاهی خودشان را در این زمینه توسعه دهند تا این رساله‌ها به مدل‌های اجرایی تبدیل شود.

رمضانی گل افزانی بیان کرد: می‌توانیم بسیاری ازموانع فقر را در فومن و شفت زدود، که تصورمی‌کنم بنده توانم در این بخش توان بسیار بالای است و با توجه به شناختی که از محیط‌های علمی و سرمایه‌گذاری سالم دارم می‌توان در این حوزه موفق عمل کرد.

رمضانی تصریح کرد: بحث دوم سرمایه‌گذاری سالم است. سرمایه‌گذاری ناسالم یعنی دخالت عوامل واسطه و دلال که مصلحت اندیشی اقتصادی را در چارچوب منافع و مصالح فردی خودشان و توسعه فردی خودشان می‌کنند  که نوعی در واقع خان سالاری اقتصادی را بویژه در فومن و شفت رقم زده است. امروز وقتی که بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی  مطرح می‌شود، در فومن و شفت یک عده‌ای از مردم که اکثریت مردم هستند نگران تحرک تعدادی از سرمایه‌گذاری هستند که با سرمایه‌های ناسالم و غیرقانونی خودشان تزریق مالی، خرید رای را دنبال می‌کنند و این نگرانی در واقع باعث این شده است که اساساً ثبات اقتصادی در این دو منطقه پاشیده شده و یکی از برنامه‌هایی که بنده با کمک نیروهای بومی  که من بررسی‌ که کردم توانمندی‌هایی بسیار بالایی را در حوزه‌های مختلف در دل روستاها جوانان دانشمندانی را در شفت و فومن دیدم که خودشان دارای برنامه‌های بسیار زیبا و قابل اجرا برای رشد اقتصادی و کاهش تورم و بیکاری در جامعه است که من از اینها استفاده خواهم کرد و شناسایی کرده‌ام.

وی گفت: مباحث ما مباحثی است که کاملاً در واقع مطالعه شده و با قابلیت علمی و  اجرایی و با سرمایه‌گذاری سالم انجام خواهد پذیرفت. من در واقع یکی از رویکردهای مبارزه با هرگونه سرمایه‌گذاری غیرسالم در منطقه فومن و شفت هست با اتکای به قانون با اتکای به توان مردم به ویژه در داخل فومن و شفت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مسئولان  کشورکه یکی از مشکلاتی  که امروزه  برای فومن و شفت  وجود دارد  و نتوانسته  از سهم خودش در سطح کلان کشوری استفاده کند.

رمضانی افزود: مشکل عدم شناخت فومن و شفت در کلان  کشوری است  و ما در واقع این توان را در خودمان می بینیم  که بتوانیم  جایگاه فومن و شفت را در حوزه های فرهنگی و دینی و حوزه های به اصطلاح علمی،اقتصادی ، کشاورزی ، صنعتی و گردشگری در سطح  ملی مطرح کنیم. برای اینکار، تیم هایی را تعریف کرده ایم  که این تیمها افرادی هستند که بدون چشمداشت های غیرسالم  چون من اعتقاد دارم به سرمایه  گذاری را از این منظر دارم  که هر تلاشی که منجر به سودهی نشود خودش بیماری تولید  میکند و من اعتقاد به سرمایه گذاری سود دهی با بازدهی آنی دارم.

وی گفت: رشد اقتصادی فومن وشفت را درسه مدل برنامه کوتاه مدت، میان مدت  و بلند مدت دنبال می‌کنم و برای هر سه مرحله چارچوب‌ها و مقررات و موازین  آن را شناسایی کرده ام و نقطه امیدواری که بتوانم در اینها بیان کنم این است که خوشبختانه ما فقدان قانون مصوب نداریم. قوانین مصوبی داریم که اجرا نشده است یا یخشی  از آنها اجرا شده اند  و بخشی دیگر  از آن  ها مصلحت اندیشانه  اجرا نشده است من تصورم این است که مشکلات  اقتصادی و مساله  فقر و بیکاری جدی است و در فومن و شفت که اساساً هیچگونه مصلحت اندیشی نمیتواند جایگزین بشود وباید با سرعت به سمت حل این موضوع حرکت کنیم. و نکته بعد از اقتصاد، اعتقادم این است  که فرهنگ و دین و همه اینها عناصر مرتبط باهم هستند. یعنی توسعه یک جانبه حتماً به تخریب چند جانبه در ابعاد مختلف منجرخواهد شد.

رمضانی گل افزانی توسعه متوازن در حوزه‌های مختلف ظرفیتی است که در فومن و شفت وجود دارد و بنده یک مدل خارجی برای مردم فومن و شفت ارائه نمی‌کنم، بلکه یک مدل بومی  که کاملاً منطقی و منطقه‌ای است  که مبنای  قانونی وعقلانی و معرفت شناختی دارد.

وی تصریح کرد: من میتوانم این دو منطقه را به محل تردد مسئولین  و وزرا و شخصیت های تصمیم ساز تبدیل کنم و با حضوری دائمی آن چیزی که  ویژگی فردی بنده است و در طول  تجارب ۴ دهه  فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خودم بروز دادم که  همه اینها خروجی اقتصادی هم داشته است که در ارتباط  با کشورهای مختلف  این بوده  که خودم را وقف مردم کرده ام، اگرچه یک چهره دانشگاهی هستم، اما یک فرزند کشاورز و  دردمند درد را کاملاً متوجه میشوم و اساساً از نظر زمان هرگز خسته نمیشوم و در بسیاری از ملاقات و مذاکرات های دوجانبه درسطوح عالی با سران  کشورها با مقامات و وزرای کشورهای مختلف با شخصیت های علمی ساعت ها یک موضوع مربوط به ایران  را به چالش میکشیم و بحث های طولانی  میکنیم تا طرف مقابل قانع شود.

وی گفت: یکی ازویژگی من دلسپری به حرف مردم است  اینکه حرف مردم را گوش بدهم و با مردم زندگی کنم  و توجیح کردن  خواسته های منطقی  مردم در مجامع  مجالس تصمیم سازی  کشور و انتقال  درد مردم بصورت آنی به مجامع تصمیم ساز  فرصت شناسی  و آشنایی  کامل بنده  به قوانین  و  سهم طلبی  و سهم خواهی در حوزه های مختلف برای مردم .

رمضانی افزود: وجود بیش از ۱۸۰ مسجد در دومنطقه فومن وشفت میتواند توسعه کتابخانه ای و بحث توسعه اماکن  ورزشی و بحث توسعه سینما و تئاتر  و این نوع فعالیت ها را دنبال کرد، ضمن اینکه به تقویت مساجد و بقاع متبرکه باید توجه کرده چرا که  اینها درواقع بعنوان اماکن اشعاعه نور الهی هستند که از این مراکز باید به تربیت انسان های  واراسته بیاندیشیم و برای آن برنامه ریزی کنیم و مساجد را ساماندهی علمی نماییم.

رایزن فرهنگی سابق ایران در تونس تصریح کرد: یکی از ویژگی هایی که در فومن وشفت داریم این است که متوسط  سن  مردمان  منطقه  جوان هستند واین جوان گرایی که در آینده ممکن است به یک تهدید بدل شود، امروز بعنوان  یک  فرصت مورد توجه بنده است و من با همکاری و همیاری مردم  فرهنگی  ایجاد میکنم که  فرهنگ تولید و اشتغال و ماندن در منطقه  باشد  و نوعی از مهاجرت  غیر سالم  از منطقه فومن وشفت جلوگیری خواهم کرد.

وی افزود: علاقه مندی و عشق به ماندن  خودش  یک هنراست  که در برنامه های خود تعریف کرده ام. اگر جوانی مطمئن شد که می تواند اشتغال داشته باشد و اینها را برایش تامین کنیم قطعاً به ماندگاری او در جامعه کمک خواهیم کرد، ضمن اینکه  در کنار ماندگاری مردمان و جوانان منطقه به توسعه  گردشگران داخلی و خارجی فکر کرده و ساخت و احیاء هتل ها و کاروان سراهای سنتی با مدل سنت  و تاریخ تمدن فومنات و شفت در دستور کار خواهد بود.

رمضانی بیان داشت: ما اگر بین گذشته  و حال  پیوندی را  برقرار کنیم  می توانیم  نفس جدیدی  را وارد فومن و شفت کنیم. ما همه حرفمان این است که به مقدار کافی اکسیژن  لازم در فضای اقتصادی و فرهنگی و دینی و اجتماعی  با کمک شخصیت های برجسته علمی این دومنطقه بدون توجه به گرایش های آنها وجود داشته باشد.

وی گفت: یکی از ویژگی های بنده این است که  ظرفیت ها را با نگاه عادلانه وعدالت محور دنبال کنم  و به هیچ عنوان نگاه من به افراد تقسیم بندی آنها در حوزه های سیاسی نیست. بلکه ما یک مبنایی داریم و آن اسلام و انقلاب اسلامی، قانون اساسی و ولایت  و ولایت پذیری است که ما نمیتوانیم ۸ سال  دفاع مقدس و نام شهداء و جانبازان  و آزادگان و تاثیر آنها را نادیده بگیریم .

رمضانی بیان داشت: من تصور نمی کنم  که در فومن و شفت  یک نفر  وجود داشته باشد  که نسبت به خون شهدابی تفاوت  باشد. اینکه ما عده ای از جامعه را تقسیم کنیم و با تقسیم جامعه فضای پرتنش و استرس ایجاد کنیم امید را از جوانان  سلب خواهد کرد وهمچنین آن را در جبهه های سیاسی مختلف بدون  اینکه  خودش بخواهد  قرار دهیم  که این نوعی تجزیه خواهی است  که نمی تواند  با مدل توسعه ای  که بنده دنبال می کنم  تناسب داشته باشد.

وی گفت: آن چیزی که  امام  و رهبری  و قانون اساسی  و پیام وصیت شهدا بوده است، این است که  ما باید  عدالت  را  به مبنای  اسلام در جامعه  خودمان  بگونه ای  دنبال کنیم  که تمام مستضعفین  جهان مانند انقلاب اسلامی را پیدا کنند. ما باید به یک الگو عدالت محور بر مبنای اندیشه اسلامی  تبدیل شویم که خوشبختانه  در دل اسلام  تمامی این  مبنا وجود دارد و ما می توانیم  این ظرفیت ها را احیا کنیم.

رمضانی تصریح کرد:  مدیریت کردن علمی برای  بروز قابلیت ها هنریست  که در بنده وجود دارد  و از مردم  و شخصیت های کشاورز، پزشک و همه اقشاردعوت می کنم  که به این تفکر بنده توجه  جدی داشته باشد و باور کنند که مردی  با شناختی کامل از ایران  و جهان  وارد این عرصه شده  و متعلق  به  خودشان و کشاورز زاده ای  ساده  بوده که با نگاهی  ژرف هزاره به منطقه  آمده است و برای بار سوم هم خودش را  کاندیدا کرده  و حرف برای گفتن دارد.

وی افزود: آدم هایی  را در اختیار دارد که این  آدم ها سالمند و دارای توانمندی جهت  بروزاستعدادها و شکوفایی حوضه های اقتصادی و فرهنگی و دینی و اجتماعی و سیاسی و علمی در فومن و شفت هستند.

رمضانی افزود: معرفی  کردن  فومن و شفت  در سطح  بین المللی در دستور کار بنده قرار دارد.اگر ما بتوانیم فومن و شفت را به یک شیرازی معرفی کنیم  طوری که در گردشگری سالانه خودش  یک سری به  فومن و شفت بزند، همین معرفی  و شناخت را در سطح  یونسکو و سازمان ملل و سازمان‌های  جهانی که می‌توانند سرمایه گذاری‌های امن  در چار چوب  قوانین  ایران  داشته باشند، هدایت  شود و بتواند  رونق اقتصادی  برای دومنطقه  را ایجاد کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :