فرمانده دوران دفاع مقدس و عضوفعلي شوراي شهر فومن؛به آدمی رای بدهیم که حتی اگر رای نیاورد شرمنده خودمان نباشيم

814717869_117865

بخش دوم مصاحبه نورالدین نعمتی عضو شورای اسلامی شهر فومن

در رابطه با پیشنهاد فروش دستشویی جنب مسجد بالا محله بیشتر توضیح میدهید ؟

آقای سینا میرنرگسی و خانم نظری پیشنهاد دادند که دستشویی بغل مسجد بالا محله تبدیل به مغازه گردد و از پول فروش مغازه ها در ورودی های شهر ، سرویس بهداشتی برای مسافران ساخته شود ، من در آن جلسه گفتم به جای این کار بیایم در مکان آتش نشانی سابق یک سرویس بهداشتی خوب بسازیم هم برای مسافران و هم برای بازاریان ، این سرویس بهداشتی را تبدیل کنیم به یک باب مغازه بزرگ و شعبه بانک شهر را در فومن راه اندازی کنیم . که این پیشنهاد تا این لحظه مسکوت مانده است .

آقای نعمتی نظرتان را دررابطه با سدمعبر پیاده روها چیست ؟

ببینید سالهاست دستفروشانی که از این طریق امرار معاش می کنند پیاده روها و حتی خیابان ها را اشغال نموده اند . بعضی ها در روز سه شنبه می آیند و می روند که قرار است این بازار سه شنبه به جز بازارچه سردارجنگل به خیابان مجاور خیابان شهید شکوری انتقال پیدا کند . اما ما برای ایجاد بازارچه و جمع آوری دستفروشان آمدیم از آقای عمید غفاری درخواست نمودیم و ایشان لطف کردند و ۲۸۰ مترمربع انبار سابق شان در خیابان سردار جنگل را جهت استقرار دستفروشان به مدت سه سال و با اجاره ماهی دو میلیون و پانصد هزارتومان در اختیار شهرداری گذاشتند و شهرداری حدود ۲۸ غرفه آماده کرد و قراربود از بعد عید ۹۴ دستفروشان به آنجا انتقال پیدا کنند و ماهانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بعنوان کرایه به شهرداری پرداخت نمایند . اول استقبال دستفروشان برای ثبت نام خوب بود و حتی ودیعه ۵۰۰ هزارتومانی را پرداخت کردند ، اما متاسفانه به علت عدم مدیریت صحیح باز هم آنها در پیاده روها ماندگار شدند .
درحقیقت دستفروشان نمی خواهند کرایه بدهند بلکه می خواهند در خیابان و پیاده روها بنشیند و سد معبر نمایند .
حال شهروندان ناراضی هستند چون ناچاراً از خیابان بعنوان پیاده رو استفاده می نمایند و خطراتی را نیز برای شهروندان ایجاد می کند .
الان شهرداری ودیعه را برگشت میدهد به شرط تعهد در محضر که دیگر به غرفه نیاز ندارند در ضمن مغازه دارانی را هم داریم که تمام پیاده روها را اشغال کرده اندو حتی توسط تعزیرات جریمه هم شده اند .
و جالبه که بعضی از مغازه داران درب سکوریت مغازه را به طرف پیاده رو ، باز ،گذاشته اند و نمی دانند که اگر شهروندی با آن درب برخورد کند و باعث صدمه بشود باید دیه بپردازند . طبق قانون رفع سدمعبر وظیفه شهرداری می باشد و نیاز به مصوبه شورا نمی باشد .

 جناب آقای نعمتی به نظر می رسد معظلات شهر و مجموعه شهرداری به درستی در میان مردم انعکاس نمی یابد . در واقع تک گویی و پراکنده گویی و فضای سوءظن ، حاکم بر شهر فومن شده است ؟

بله ، در شورا اختلاف سلیقه هست ولی در کل همه دوست دارند برای شهرشان کار کنند ، اما دیدگاهها فرق میکند ، اگر میخواهیم مردم قضاوت کنند باید مناظره برگزار کنیم و مردم قضاوت کنند ، شما ببینید در این مدت دو سال چقدر برایمان نوشتند چه در فومن و چه در جراید شهر همجوار ؟ آیا ما جوابی دادیم ؟ الان هم شما درخواست مصاحبه نمودید ببینید یکی از کسانی که دارای مدرک دکترا بود ، ایشان را گذاشتند رئیس یک مجموعه ای در دانشگاه یکی از استانها ، بعد از مدتی سیستم اداری آن مجموعه مختل شد با اینکه انسان خوب و با ایمانی بود اما مدیریتش ضعیف بود ، بنظرم داشتن مدرک ، رمز موفقیت یک مدیر نیست در کنارش تجربه هم نیاز هست .
ما تصمیم گرفتیم حداقل هر شش ماه جلسه پرسش و پاسخ با حضور شهروندان داشته باشیم و انشااله در دهه فجر هم یک جلسه برگزار خواهیم کرد .
ما باید ظرفیت مان را بالا ببریم و سوالات مردم را بشنویم ، پاسخگو باشیم .
شاید شهروندان دلشان میخواد از اعضایی که در دوران قبل دارای مسئولیت در شورای اسلامی شهر بودند سوالاتی نمایند ؟ که در ۱۴ سال گذشته چنین جلسه ای برگزار نشده است ؟
مثلاً چگونه در یکی از دوره های شورا ، اعضاء شورا به عضو شورای خودشان زمین شهرداری را واگذار کردند تا مغازه بسازند و بفروشند ؟
آیا این عضو شورا حضور نداشته است و اگر داشته چرا واکنش نشان نداده ؟ چرا بیانیه نداده ؟ چرا مصاحبه نکرده ؟ چرا مردم شهرش را درجریان امورات شورا نگذاشته است ؟
پس بعضی ها دوست دارند پاسخگو نباشند ؟
بهترین راه ، جلسات پرسش و پاسخ می باشد و راه دیگر برگزاری مناظره ،که مردم داور مناظره باشند .
مگر نمی گوییم دانستن حق مردم است ؟
وقتی کسی پیش یک قاضی می رود ، قاضی نمی تواند یک طرفه قضاوت کند بلکه طرف دوم هم باید حضور داشته باشد . تا حرف هر دو نفر را بشنود بعد قضاوت کند وگرنه قضاوت یک طرفه می شود .

بحث هزینه کردها، صرفه جویی و بهینه سازی در شهرداری توجه و اعمال می شود ؟

در این خصوص مثالی می زنم . بازارچه ای که در کنار بانک سپه درست شده است ، آنجا ۵۰ غرفه وجود دارد از شهردار سابق سوال کردم بابت آن چقدر هزینه کرده اید ؟ پاسخ دادند : ۵۰ میلیون ، هرغرفه یک میلیون !
در کمربندی شهید شکوری یک بازارچه درست شده است ، ۵۰ غرفه زده شده است ، ۴۲۰ میلیون هزینه اعلام گردیده ، هرغرفه ۸ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان !! چقدر تفاوت دارد ؟ آیا این تفاوت معنادار نیست ؟ هیچ کس پیگیری کرده است ؟ چرا بازارچه ای که ۵۰۰ میلیون برای آن خرج شده است ، بار اول کارشناس ۳۴۰ میلیون قیمت گذاشته و فروش نرفت در مرحله دوم کارشناس دیگر ۲۴۰ میلیون قیمت گذاشته میشود و بعد ۲۴۲ میلیون فروخته شد آن ۱۰۰ میلیون ارث پدرمان بود ؟ چرا هیچ یک از نشریات از آن سخن نگفتند ولی الان از هر پنج خبرشان ، چهارتای آن مربوط به شهرداری و شورا است ؟ .

یکی از معضلات متاخر شهر فومن وجود انبوه ماشین های پارک شده در خیابان های محدوده مرکزی شهر است ، طوری که شهر مبدل به یک پارکینگ عمومی شده است . آیا نمی توانید از طریق احیاء طرح پارکبان از این معضل ، محل درآمدی ایجاد نمایید ؟

تابلوهایی توسط راهنمایی و رانندگی در گوشه و کنار خیابان ها نصب شده با عناوین : پارک ممنوع ، پارک وانت ممنوع ، حمل با چرثقیل و … شما بروید یک عکس و فیلم بگیرید چرا راهنمایی و رانندگی جمع نمی کند ؟ من در شورا درخواست کردم خیابان سردار جنگل آخر بلوار تا میدان شهدا کلاً پارک ممنوع شود ، به تصویب شورای اسلامی شهر نیز رسید ولی تصحیح کردند پارک وانت ممنوع ‍!!، پارک ممنوع باعث این میشه که دیگر هیچ ماشینی از صبح تا غروب خیابان را تصرف نکند و اگر کسی خودرواش را چند دقیقه پارک میکرد و خریدش را انجام میداد حال دوبله پارک می کنند و باعث ترافیک می شوند و این در شرایطی است که خودرو مسافران سریع به پارکینگ منتقل می شود .
پارکبان در دوره های قبل وجود داشت ولی جواب نداد . معضل دیگر در این زمینه وجود بانک ها است کارمندان وارباب رجوع آنان ، ماشین های خود را بیرون بانک پارک می کنند و ترافیک ایجاد می شود . مگر در شهر ما پارکینگ نیست ؟

بنظرم می رسد بخشی از مسائلی که در میان مردم مطرح می شود مربوط به سازمانهای دیگر است که به اشتباه به نام مجموعه شهرداری تمام می شود ، درست است ؟

بله ، الان این مساله حضور سگ ها در داخل شهر که به محیط زیست مربوط می شود ، آمدند گفتند : می خواهیم زنده گیری کنیم تا از کشتن سگ ها اجتناب گردد ، خب چرا نمی گیرند ؟!
اونوقت ما متهم می شویم ! مردم ما را می بینند ، شکایت می کنند که با حضور سگ ها در معابر عمومی احساس امنیت نمی کنند و همه چیز را از چشم ما می بینند ، تازه ما هم اگر کاری کنیم مثل شیراز یک تابلو برمی دارند روی آن می نویسند : من سگ ام !
می گویید فاضلاب گرفته است ، خب بروید مصاحبه کنید با رئیس آب و فاضلاب ! با آب منطقه ای ! مسئولیت آبگرفتگی حاجی آباد اصلاً با ما نبود ولی ما درست کردیم . بعد همه کاستی ها را میزنند به حساب شهرداری و شهردار، درد ما اینست که همه چیز را به شهرداری مربوط می کنند .

مردم و دوستان ، شما را به عنوان فردی بشاش و گشاده رو و اجتماعی می شناشند پرسش ام اینست که با این ویژگی های رفتاری و اخلاقی چگونه جذب کار نظامی گشتید ؟ این گزینش با روحیات شما سازگار بود ؟

من ازعراق ( اسارت ) که برگشتم از چندین سازمان برای اشتغال پیشنهاد داشتم که یکی سپاه پاسداران بود خوب من قبلاً سابقه عضویت در بسیج را داشتم و با عضویت بسیجی ماهها در جبهه حضور داشتم . من برای همه کارهایم استخاره میکنم و برای رفتن به سپاه استخاره کردم که خیلی خوب بیرون آمد ، سپاه پاسداران خصوصاً نیروی مقاومت بسیج تماما ً نظامی نیست در سپاه دوستی و صمیمیت بیشتر است ولی سلسه مراتب هم وجود دارد . در ضمن وقتی امام (ره) می فرمایند ایکاش من یک پاسدار بودم ، من دیگر چه سخنی بگویم .
جالب است در دوران حضورم در سپاه ، برای مسولیتهای اجرایی در سازمانهای دیگر پیشنهاد داشتم ولی هرگز دوست نداشتم از سپاه خارج بشوم و عاقبت درسپاه بازنشسته شدم .

ورودتان به عرصه مدیریت شهری چگونه استارت خورد ؟

بنده چون سالهادر شهرهای لاهیجان ،بندانزلی، صومعه سرا مسئولیت داشتم به مدیریت شهری فومن انتقاداتی داشتم بعنوان مثال : در نوگوراب کسی که کرولال بود و کرکره مغازه اش در دست تعمیر بود ، افراد مسئول سدمعبر وسایل تعمیرکار را توقیف می کنند ولی در خیابان امام یک شخص براحتی یک ساختمان تجاری با ۲۰۰۰ مترمربع زیربنا بدون پروانه می سازد ولی کسی مزاحمش نمی شود !
یا کسانی می گفتند که مثلاً جهت دریافت پروانه ساختمان به ما می گفتند ۴۰ میلیون باید پرداخت نمائید ولی با وساطت شهردار و اعضای شورا تخفیف می گرفتیم و تبدیل به ۲۰ میلیون میشد .
قبل از انتخابات بعضی از دوستان با اینجانب جهت ورود به عرصه انتخابات صحبت کردند و دلایل مختلف برایم آوردند و درنهایت استخاره نمودم که خوب بود و ثبت نام نمودم . در دوران تبلیغات هم اکثر دوستان در خیابان امام ستاد گرفتند ولی ستاد خودم را درخیابان سردارجنگل گرفتم .
باور کنید حتی به خانواده ام نگفتم به من رای بدهید بلکه به همه توصیه کردم به کسانی رای دهید که بتوانند برای شهر فومن مفید باشند و خصوصاً از کسانی که مایل به خرید آرا هستند دوری کنند .
من در پوستر تبلیغاتی ام نوشته بودم ( فرمانده سپاه لاهیجان ، فرمانده سپاه انزلی ، کارشناس حقوق ، کارشناس ارشد مدیریت ، آزاده و جانباز دفاع مقدس )
بعضی ها به من می گفتند ننویس که فرمانده سپاهی ! شاید رای نیاوری ! باور کنید راحت می توانستم از دوستانم از شهرهای مختلف درخواست کنم بیان در فومن رای بدهند حداقل ۳۰۰۰ رای به آرایم اضافه نمایم ، ولی اینکار را نکردم ، چون دوست داشتم بدانم مردم شهرم چقدر به من رای میدهند و اینجا از مردم شهرم مجدداً بابت اعتمادی که به اینجانب داشتند ،تشکر می نماییم ، و با رای مردم شهرم نفر چهارم انتخابات شدم جالب اینست بدانید که نفرات اول تا چهارم به ترتیب یکصدو تا یکصدو پنجاه رای اختلاف داشتند .

جنابعالی در سپاه مسئولیت داشتید اکنون در شهرداری دارید مدیریت می کنید . میان این دو عرصه مدیریتی تفاوتی احساس نمی کنید ؟

درسته باهم فرق دارد وقتی که من فرمانده سپاه لاهیجان یا بندرانزلی بودم حرف اول و آخر را خودم می زدم اما در شورا اینجور نیست ، رئیس شورا مثل هر عضو شورا یک رای دارد قاعده بازی اکثریت و اجماع است آن امریت و اطلاعت پذیری وجود ندارد . چندمثال برایتان بازگو می کنم :
مثلاً در یک جلسه ای یکی از دوستان به من گفتند آقای نعمتی مردم به شما رای داده اند که جلوی دزدی را بگیرید و من هم گفتم باشد بگو کجا دزدی می شود ؟ ایشان گفتند که در شهرداری فاکتور سازی می شود . گفتم نمونه دارید ؟گفتند آری .. مثلاً خودکار ۹۰ تومانی را ۱۰۰ تومان فاکتور می کنند . من پرسیدم در سال ۱۰۰۰ خودکار استفاده می شود یعنی ده هزار تومان فرقش است و بعید میدونم برای ده هزار تومان کسی فاکتور سازی نماید .
در جلسه بعد همین دوستان پیشنهاد دادند که به هر کدام از مدیران شهرداری مبلغ۵۰۰۰۰۰۰۰ريال پاداش بدهند .
من به دو دلیل مخالفت کردم : اولاً هفته قبل همین دوستان گفته بودند در شهرداری فاکتور سازی می شود دوماً شهردار باید پیشنهاد پاداش برای نیروهایش بدهد و شورا تصویب نماید جالب است با شش رای موافق و یک رای مخالف ، من به تصویب رسید !
یا شهردار پیشنهاد داد که ۱۵ نفر از افراد روزمزد (پاک بان ) را به شرکتی تبدیل گردد . من مخالفت کردم و گفتم چارت شهرداری افزایش نیرو دارد الان بعضی اتاقها ۴ تا ۵ نفر نشسته و اضافه نیرو داریم ، بهتر است از ستاد کم کنید و بعد این افراد تبدیل وضعیت نماید . بازهم با شش رای موافق تصویب شد و یک رای من مخالف بود یا من دوست داشتم شهردار شهرم فومنی باشد و تلاش هم کردم ، خوب دوستان رای ندادند . الان آیا من باید برم مصاحبه کنم که اعضای شورا حرفم را گوش نکردند و چون رای ام مخالف بود همه باید مخالف باشند ؟! پس من آدمی هستم که باید همه به نظرم عمل کنند ؟!
کار شورایی اینجور نیست .

الان این هماهنگی را در رابطه با سازمان ها و ارگان های گوناگون شهر می بینید ؟ اگر نه مشکل را در کجا می دانید ؟

ما به آقای شهردار می گوییم هیچکسی نمی تواند شما را عزل کند به غیر از ما ، شورای فرهنگ عمومی مصوب کرده است به جز مناسبت های ویژه ، نباید از داربست استفاده شود حتی اگر عکس مسئولین شهر باشد . هماهنگی را چه کسی باید ایجاد کند ؟ مدیراجرایی شهرستان چه کسی هست ؟ جناب آقای فرماندار ! ایشان هماهنگ کننده تمام ارگان ها هستند من خودم تا به حال چندین بار به آقای فرماندار گفته ام روز سه شنبه بروید نگاه کنید وانت ها دوبله پارک کرده و ایجاد معضل نموده اند . چقدر بگوییم ! چقدر به راهنمایی و رانندگی بگوییم !

نظرتان در رابطه با عملکرد شهردار فومن چیست ؟

ازدیده گاه مقام معظم رهبری ویژگی یک شهردار بشرح ذیل می باشد :
۱- کاردانی ۲-لیاقت ۳- دارا بودن صلاحیت دینی و انقلابی ۴- امانتداری ۵- پاکدامنی
۶ – شجاعت ۷- پاکدستی ۸- خستگی ناپذیری
باتوجه به اینکه مهندس عباسقلی زاده بالای ۲۰ سال سابقه شهرداری دارد ولی متاسفانه انتقاداتی به ایشان وارد است .
من در جلسه آخر ماه رمضان به ایشان گفتم که متاسفانه به علت عدم حضور فیزیکی شما در شهر اکثر شهروندان فومنی شمارا به چهره نمی شناسند و فقط سه گروه ذیل با شما آشنایی دارند :
فوتبالیست ها ، کشتی گیرها ، بسازبفروش ها
ایشان گفتند ؟ آقای نعمتی شما روزه هستید ؟! یعنی بنظر ایشان من دروغ میگفتم ؟!
هر مدیری در شش ماه اول هیچ جابجایی نمی کند اما بعداً ناچار به ، مهره چینی می شود . بنظرم ایشان در مهره چینی موفق نیستند بازهم در جلسات از زیر مجموعه شهرداری گله مند هستند که از یک مدیر با سابقه بعید می باشد .
بنظرم ایشان جرات و جسارت تعویض مدیران زیر مجموعه را ندارد .
مثلاً شهردار فومن یک نفر را در رده پایین جابجا نمود چهار نفر از اعضاء شورا به ایشان توصیه کردند جابجا ننمائید . من به شخصه در امور اجرایی هرگز دخالت نمی کنم چون وظیفه شورا نظارت می باشد .
فقط به ایشان توصیه کردم مسئول دفترتان را آدمی با روابط عمومی بالا و آشنا با شهروندان فومنی بگذارید ، وایشان هم زحمت کشیدند و همین توصیه را هم اجرا نکردند
ایشان در رابطه با اجرای پروژه ها زمان بندی ندارد مثلاً باید قبل از شروع پروژه مدت زمان اجرا و پایان پروژه را اعلام نمایند که اینهم در شهرداری فومن جا نیافتاده است .
بنظرم من ، یک مدیر موفق کسی است که تا پروژه های قبلی را به اتمام نرسانده نباید پروژه جدید شروع کند ، شورای شهر فومن هم تا پایان پروژه های نیمه کاره مجوز شروع پروژه جدید را نمی دهد .
حال با توجه به ویژگی های یک شهردار و دیگر عرایضم قضاوت با شهروندان محترم فومنی می باشد.

آیا بنظرتان کسانی هستند که از بیرون به اعضاء شورا خط بدهند ؟

ببینید افرادی در شهرستان هستند که اگر خودشان وارد انتخابات شوند میدانند رای نمی آورند ، یا شرایط حضور را ندارند ؟! پس از شخص یا اشخاص حمایت می کنند بقول معروف اسپانسری می کنند که بعداً نظر خودشان را ،توسط فرد مورد نظر در شورا تصویب کنند . حتی در انتخاب شهردار ، من این افراد را که می توان از آنها به عنوان پدر خوانده شورا نام برد را به عینه دیدم .
مثلاً یکی از پدرخواندگان شورا در ۳ جریده به نوبت نوشت که به علت عدم انتخاب شهردار ، صدها میلیون از بودجه شهرداری از بین رفت در صورتیکه پدرخوانده نمی دانست که بودجه دولتی به شخص ربط ندارد چه شهردار باشد یا سرپرست شهرداری ، جالبست که هیچ بودجه ای هم به شهرداری های دیگر نداده بودند ؟! یک دروغ کامل بود ؟! یا یک نماینده ای از رشت میاد به خونه یکی از اعضای شورا یا منزل یک روحانی صاحب نفوذ در شهرستان تا گزینه مورد نظرش شهردار فومن بشود.
مثلاً یکی دیگر از پدرخواندگان شورا از نحوه مدیریت آقای علیزاده در جلسه ای که با حضور کارشناس استانداری برگزار شده بود (فکرکنم ، سخن گفتن ، افراد غیر شورا در جلسه بود ) تذکر داده بودند ، در چندین مقاله ایشان زحمت کشیدند و نوشتند که در دوران ریاست شوراهای سابق هرگز تذکر داده نشده است یعنی پدرخوانده مدیریت روسای قبلی شورای شهر را تایید نموده است ؟!
اما ایشان در هیچ جای ننوشتند که در سه دوره شورای قبل (۱۴ سال ) چه زمانی و در ریاست کدام عضو شورا کارشناس استانداری حضور داشته است ، در این ۱۴ سال هیچ کارشناسی به جهت داوری ، به جلسه سه دوره شورای شهر نیامده؟!پس چطوری ایشان استنباط کرده اند که مدیریت رئیس ها قبلی بهتربوده است ؟!
جالب اینست که همین پدرخوانده شورا در مقاله اش نمی نویسد که کارشناس استانداری اعتراض دو عضو شورا در مورد نحوه انتخاب شهردار را تائید نمی کند .
بنظرم اینجور پدرخوانده ها به دلایلی علنی وارد صحنه انتخابات نمی شوند اما اسپانسری می نمایند ؟!
مثلاً در شهرمان به جهت کمک به دوستانشان مقالتشان را در جراید شهرهای دیگر چاپ می کنند و مجانی در شهر فومن پخش میکنند ؟!سوالم اینست که چرا امتیاز جریده را بنام خودشان برای شهرشان نمی گیرند !? آیا مشکل دارند ؟!

آقای نعمتی می خواهیم کمی فضای پرسش و پاسخ را عوض نماییم . مثلاً دوست دارم بدانم شخصیت کارتونی مورد علاقه شما در زمان کودکی چه کسی بود ؟

(بالبخند) شخصیت هایی مانند سوپرمن ، اکومن و .. را دوست داشتم . از همه بیشتر به کارتون بتمن و رابین هود علاقمند بودم . یک گروهی هم داشتیم به اسم بتمن و رابین که شما هم عضو آن بودید . (باهم می خندیم )

 سردار! یادم می آید تکیه کلام شما درمراودات عمومی جمله { حق ترا بداره } هست طیف موسوم به حزب اله شعارهایی را یدک می کشید تحت عنوان اخلاص و ساده زیستی ، می خواهم بپرسم با گذشت چند دهه از انقلاب چقدر این شعار عینیت ، تجلی و استمرار یافته است ؟

اولاً من سخنگو حزب اله نیستم ولی به حزب الهی بودنم ، افتخار می کنم ، بهترین نکته در این خصوص گفته شهید باکری است که گفتند : بچه های جبهه بعد جنگ سه گروه می شوند : ۱ – عده ای به کار های اقتصادی می افتند و اصلاً فراموش می کنند که روزی در جنگی هم بوده اند ۲- گروهی از گذشته خودشان پشیمان می شوند که چرا حتی جنگ کرده اند . ۳ – گروهی هم کسانی هستند که برعقیده خودشان راسخ می مانند ولی از غصه دق می کنند . حالا شما افراد را روی همین تعریف پیاده کنید ، فرقی نمی کند از چه جناحی باشد ! همین اختلاس ها شاید یک آدم به ظاهر متدین و متشخص باشد ولی اختلاس کرده باشد . خب ، این زیاده خواهی اش است و باور ندارد که این حرام است بنظرم آدمی که می خواهد از پول این ملت اختلاس کند باید اعدام شود . ولی خیلی از بچه های جنگ را می شناسیم که سطح زندگی و رفاهی پایینی دارند . از طرفی ما، هر دهه ای که پیش رفته ایم ، اسباب رفاه مردم زیادتر شده است . اول انقلاب از کولر و ماشین به صورت انبوه و گسترده خبری نبود . الان در هرخانه ای گاهاً چندتاهم دیده می شود .

 اما بیاد دارم یک زمانی ساده پوشی چنان با مقوله شلختگی و غیر آراسته بودن مترادف بود که حتی آقای هاشمی در یکی از خطبه های نماز جمعه به این موضوع اشاره کردند و متذکر شدند که پیامبر تا چه حد به آراستگی و معطر بودن خود وسواس داشتند . در صورتیکه خیلی از جوانان آن دوره بر این اساس انگ می خوردند !

بنظرم شما اشتباه برداشت کردید ، بعنوان مثال اگر یک حیوان بدون لباس در شهر عبور نماید ایراد نمیگیرند ولی اگر یک انسان لخت از خیابان عبور کند می گویند حتماً دیوانه است یعنی محجور است .
قرارنیست هرمدل لباس یا آرایش که بیگانگان می پوشند را جوانان ما مروج این لباسها باشند جالب است اگر دقت کنید بعضی از تی شرتها را من دیدم که به زبان انگلیسی چاپ شده که معنی اش قمار باز ، شیطان پرست ، هم جنس باز و غیره می باشد آیا یک جوان ایرانی باید چنین لباسی را بپوشد .
اسلام دین پاکیزگی است روایت است که پیامبر بیشترین پول را برای خرید عطر می داد و همیشه خوشبو بودند . ولی آراستگی در محیط ها فرق می کند مثلاً در جبهه ، دیگر نمی توان سرت را شانه کنی یا لباس تمیز بپوشی چون وضعیت جبهه فرق می کند ، اما در جامعه ، انسان باید شیک ترین لباس را بپوشد و بهترین عطرها رابزند ، ساده زیستی با آراستگی تقابل ندارد .
من در دوران جنگ از عطر تیروز و الان هم از عطرهای مختلف استفاده می کنم

شما در انتخابات ریاست جمهوری به چه کسی رای دادید ؟

من به سردار قالیباف رای دادم . ببینید آیا همه نمازگزاران یک مسجد به یک کاندیدای خاص رای میدهند ؟ سلایق و تفکرات باهم متفاوت است ما یک اصل داریم تحت عنوان ولایت فقیه ، تنها کسی که من گوش بفرمانش هستم ، ولی فقیه است . برای من رئیس جمهور ، رئیس قوه قضائیه ، رئیس قوه مقننه و .. همه گذرا هستند چند سال می مانند و می روند . برای من رهبری این کشور مهم است ومطیع محض ایشان هستم .
شما الان نگاه کنید عراق ، افغانستان ، سوریه ، فرانسه چه خبر است چرا فلسطین بعد ۶۰ سال مبارزه پیروزی قطعی بدست نمی آورد چون رهبر درستی نداشته است .
چرا با سالها تحریم ما الان هشتمین کشور دنیا هستیم که سوخت هسته ای تولید می کند ؟ نهمین کشور دنیا در پرتاب ماهواره به فضا به حساب می آییم ، چهارمین کشور دنیا هم که تفنگ ثاقب ساختیم ( گلوله اش از فولاد عبور می کند )
هشتمین کشور دنیا در علم روباتیک بوده و در منطقه اول و در دنیا مقام ده از منظر تولید علم و دانش را دارا می باشیم.

 آقای نعمتی ! نماینده یک شهر انتخاب می شود تا جوابگوی مطالبات شهروندان آن حوزه باشد . اما احساس می شود که میان شعارهای دوره کاندیداتوری و جایگاه زمان نمایندگی فاصله ای ایجاد می شود . اصلاً یک نماینده شهر به لحاظ حقوقی و قانونی چه اختیارات و امکانات و پتانسیلی در جهت تسهیل امور شهری در دست دارد ؟

اصلاً وظیفه نماینده ، تصمیم گیری و قانون گذاری است آن هم نه برای یک شهر بلکه برای کل کشور. متاسفانه حالا اینطور جا افتاده که برای رسیدن به کرسی مجلس یکسری قول هایی الکی داده می شود و توقعاتی ایجاد می شود که غیرواقعی است .اصولاً در شهرهای کوچک ما به قلب خودمان رای نمی دهیم چرا ؟ می گوییم فلانی آدم خوبی است اما رای نمی آورد . در صورتی که من می گویم به آدمی رای بدهیم که حتی اگر رای نیاورد شرمنده خودمان نباشیم . اگر رای می دهیم بدون چشمداشت شخصی و سهمخواهی باشد ! مثلاً می گویند اگر می خواهی رای بیاوری باید بروی قهره خانه ها ، قلیان سراها و از این رفتارهای عوام فریبانه که معلوم است که به کجا ختم می شود . نمایندگی این نیست که طرف برود دنبال پل سازی ، آسفالت سازی و .. نماینده باید قانون گذاری کند . مثلاً در همین مساله آبگرفتگی از نماینده شهر در رابطه با سازمان آب کمک خواستیم که ایشان پیگیری نمودند . مردم فومن نماینده ای را دوست دارند که درمیان شان حضور داشته باشد ، اینکه پسرم را ببر سرکار و یا اینکه چک ام برگشت خورده است دور از شئن نمایندگی است و این رویکرد تقصیر خودمان است . اگر هرکسی به وظایف اش عمل نماید دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت .

 سردار ! آیا صرف حضور در جبهه و یا جانباز بودن می تواند حق ویژه برای کسی ایجاد کند که فرضاً در جایی اعمال قدرت کند و رانتی برایش باشد ؟

یکسری امتیازاتی در قانون وجود دارد ولی چیزی که فراتر از قانون باشد مورد قبول هیچ کس نیست . من موافق ویژه خواری و رانت نیستم . می گوییم باید بگونه ای عمل نماییم که اگر شخصی مسئولیتش تمام شد ، مردم همان برخوردی را با او داشته باشند که در زمان تصدی گری او داشتند . سالها فرمانده سپاه لاهیجان و انزلی بودم الان وقتی به انجا می روم هنوز هم همان احترام را می گذارند .

 آقای نعمتی ! باتوجه به جریانات دیگر سیاسی رایج کشور ، شما را باید به عنوان یک اصولگرا بشناسیم . می خواهیم نظرتان را راجب به طیف های اصلاح طلب و اعتدالیون بدانیم ؟
من وابسته به هیچ طیفی نیستم اما اصولگرایی راقبول دارم چون به یک اصولی معقتد هستم . دوستانی دارم که اصلاح طلب هستند ، آنها عقیده خود را دارند من هم عقیده خودم را . دوستان اصلاح طلبی دارم که شاید از لحاظ سیاسی اصلاً قبول شان نداشته باشم همینطور اصولگرایانی که شاید بر آنها ایراد داشته باشم . در قرآن آمده است : پس بشارت ده به آن بندگان من که به سخن گوش فرا می دهند و بهترین آن را پیروی می کنند .

 به عنوان آخرین سوال ، شما دو گونه تیپ متفاوت و متضاد مدیریت را تجربه کرده اید . اگر بین تیپ سردار سلیمانی به عنوان یک نظامی و دکتر ظریف به عنوان یک تیپ اجتماعی – سیاسی بخواهید دست به گزینش بزنید ، کدام را انتخاب می نمایید ؟
بی اغراق من عاشق سردار سلیمانی هستم . (ناخواسته بیاد حرف محمود دولت آبادی می افتم و احساس امتنان و قدردانی که از نظامیان و سردار سلیمانی ، مدافعان مرزهای وطن کردند )/راه سوم

این خبر را به اشتراک بگذارید :