مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان؛معرفی دو پروژه شهرستان فومن به صندوق توسعه ملی در چارچوپ مصوبات سفر ریاست جمهور به گیلان/نمی توان در بافت تاریخی و حوزه شهری ماسوله اقدام به ایجاد پارکینگ طبقاتی نمود.

2_0

به گزارش صبح فومن؛میرشمس مومنی زاده فرماندار فومن در جلسه بررسی ظرفیت های گردشگری شهرستان فومن  که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد ، با بیان اینکه ظرفیتهای گردشگری فومن از ارکان توسعه شهرستان محسوب می شود، اظهار کرد:هر گردشگر و مسافر می تواند ۵فرصت شغلی برای جامعه ایجاد کند که باید برای رسیدن به این مهم   برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
وی ساماندهی اقتصادی، ایجاد فرصتهای شغلی، مبارزه با بیکاری، بهبود معیشت و در نتیجه افزایش درآمد خانوارها را از اولویتهای دولت تدبیر و امید دانست و افزود: ماسوله و قلعه رودخان از قطبهای مهم گردشگری شهرستان فومن محسوب میشوند و این درحالیست که علی رغم شناخت ناکافی از شهر ماکلون در خارج ازشهرستان ، این شهر  از ظرفیتهای بالای گردشگری برخوردار است و به عنوان یک قطب گردشگری برای شهرستان مطرح است.
مومنی زاده ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیای ماکلوان در ارتباط با جذب توریسم و اکو تورسیم، سرمایه گذاری گردشگری ، سورتمه و تله کابین می توان اقدامات موثری را انجام داد.

5
وی تصریح کرد: به دلیل وجود نقاط گردشگری مهمی چون ماسوله، ماکلوان و قلعه رودخان ، مرکز شهرستان نیز باید به لحاظ زیربنایی و زیرساختی محوریت گردشگری داشته باشد و بتواند کل شهرستان را پوشش دهد؛ چرا که مجموعه شهرستان گردشگری است و باید بتواند متناسب با سایر نقاط شهرستان رشد و توسعه یابد.
فرماندار فومن بر وجود ظرفیتها و پتانسل های صنایع دستی و تقویت این صنایع در ماسوله اشاره کرد و گفت: صنایع دستی چینی تهدیدی برای محصولات و صنایع بومی ماسوله است؛ چرا که وجود صنایع چینی آسیبی جدی را به تولیدات داخل وارد می کند.
 وی با اشاره به برگزاری جلسات استانی در ارتباط با توسعه مشاغل خانگی اذعان داشت: فرش، گلیم و کلوچه فومن محصولاتی می باشند که می توان با پرداخت تسهیلات و پشتیبانی از تولید سبب تقویت،  رونق اقتصادی و گردشگری شهرستان شد.
مومنی زاده با بیان اینکه روستاهای شهرستان عمدتاً حوزه گردشگری فومن را تشکیل می دهند، اضافه کرد: می توان با برنامه ریزی ها و اقدامات لازم ، ماندگاری گردشگر را برای وصول به رونق اقتصادی و چرخش مالی ناشی از حضورشان افزایش داد.
فرماندار فومن در پایان بر هم افزایی در راستای شناسایی استعدادها و ظرفیتهای شهرستان تاکید و اظهار کرد: باید برای جذب و توسعه گردشگر به طور جدی تر به امر ساماندهی مراکز اقامتی توجه شود.
رضا علیزاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، نیز در این جلسه ، با بیان اینکه شهدا با فدا کردن جان خود سبب امنیت و آرامش امروز کشور شده اند و ما موظفیم پاسدار میراث گرانقدر شهدا و امام شهدا باشیم، اظهار کرد: تمام تلاش ها با توجه به موقعیت ممتاز شهرستان رسیدن به موقعیت مثبت و مطلوب در حوزه گردشگری است.

4
وی ضمن قدردانی از تلاشهای فرماندار فومن در حوزه گردشگری افزود:  وضعیت اعتباری شهرستان در مقایسه با وضعیت اعتبارات ابلاغی و ملی قابل مقایسه نخواهد بود و کفه ترازوی توزیع اعتبارات ملی تناسبی با اعتبارات استانی و کمیته برنامه ریزی شهرستان ندارد به گونه ای که در سال ۹۲بالغ بر یک میلیارد و ۱۷۰تومان اعتبار ابلاغیه ملی برای شهرستان فومن در قالب ساماندهی و مرمت قلعه رودخان، بافت ماسوله و… اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه از سال ۹۲با استقرار دولت تدبیر و امید ردیف اعتباری خانه های مشارکتی مجدد احیاء شد، خاطرنشان کرد: با پیگیری های استاندار گیلان، فرماندار و نماینده شهرستان فومن در مجلس با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب کشور و تحریم ظالمانه دشمنان برای شهرستان سقف شهرستانی حدود ۱۶۴میلیون تومان اختصاص یافت.
علیزاده بر تاکید استاندار گیلان مبنی بر افزایش سرعت و شتاب ثبت جهانی ماسوله اشاره و تصریح کرد: بنا است برای رسیدن به ثبت جهانی ماسوله با عضویت و همکاری همه ارگانها و دستگاهها کمیته ای به ریاست استاندار گیلان تشکیل شود تا پیگیری این مهم بطور جد مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه شورای راهبری ماسوله و پایگاه پژوهشی ماسوله به صورت مستمر در حال مطالعات بروی طرحها و مستندات می باشند، افزود: تاکید دبیر منطقه‌ای یونسکو در ایران نیز در سفر به گیلان بر رفع موانع ثبت جهانی ماسوله بوده است، این موانع تنها با مشارکت همه دستگاهها به نتیجه منجر خواهد شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به معرفی دو پروژه شهرستان فومن به صندوق توسعه ملی در چارچوپ مصوبات سفر ریاست جمهور به گیلان اشاره کرد و ادامه داد: این شهرستان با دو پروژه از تسهیلات محل صندوق توسعه ملی برخوردار می شود.
وی با بیان اینکه ما نسبت به سرمایه گذاری و منابعی که می توانند کمک حال شهرستان باشند غافل نیستیم، گفت: امیدست با تزریق این منابع پروژه های سرمایه گذاری شهرستان به نتیجه رسند.
علیزاده با بیان اینکه درخصوص مشاغل خانگی و صنایع دستی تاکنون منابعی پیش بینی نشده است، ابراز کرد: استاندار محترم بانکها را مکلف کرده است ظرف مدت یک ماه منابع و تسهیلات در نظرگرفته شده مشاغل خانگی را پیش بینی و پرداخت نمایند.
وی با یادآوری اینکه صنایع دستی یکی از ظرفیتهایی است که می تواند به ماهیت اقتصادی کسب و کارخرد وکلان کمک کند، اذعان داشت: موقعیت ممتاز صنایع دستی منطقه سبب می شود مزیتهای تسهیلات صنایع دستی را به شهرستان فومن سوق دهیم و این در حالیست که فضای رقابتی، بازار کسب وکار و تولیدصنایع دستی باید گوی رقابت را از سایر تولیدکنندگان بریابد و این مهم میسر نخواهد شد جز از راه شناسایی، احیا و انتقال فنون گذشته به نسل حاضر و حمایتهای تسهیلاتی از مشاغل خانگی و هنرمندان.
این مقام مسئول به برگزاری جلساتی در راستای تعیین حریم شهری ماکلوان در جهت ورود طرحهای توسعه ای به داخل حریم شهری اشاره و اضافه کرد: تلاش و نگاه ما ساماندهی دقیق خانه مسافرها است؛ چرا که تبعات ناشی از خدمات نامطلوب و یا گاهاً حضور دلالانی که  به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند به گردشگری آسیب خواهد زد.
علیزاده با اشاره به اعطای مجوز به  فعالین در چارچوپ نظام نامه گردشگری و برخورد و ممانعت از فعالیت متخلفین به دلیل ایجاد تبعات اجتماعی متذکر شد: اتباع خارجی به دلیل موقعیت منطقه نباید در خانه مسافر ها پذیرش شوند.

3
وی به درخواست اعتبارات ابلاغی در سال جاری در خصوص کمپینگ قلعه رودخان، ماسوله و… اشاره و تصریح کرد: نمی توان در بافت تاریخی و حوزه شهری ماسوله اقدام به ایجاد پارکینگ طبقاتی نمود و باید در پائین دست و با جا نمایی مناسبتر نسبت به ایجاد آن اقدام کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در پایان با بیان اینکه برای ایجاد پارک جنگلی در شهرستان فومن باید قاعده مند و با حفاظت از منابع طبیعی اقدام شود، اظهار کرد:جنگل های هیرکانی از نفیس ترین جنگلها محسوب می شوند که باید حافظ این میراث باشیم.فرمانداری فومن

این خبر را به اشتراک بگذارید :