مخترع گیلانی ؛معضل تولید غبار کارخانجات نئوپان با اختراع ایساب حل می‌شود

مخترع گیلانی با تولید سامانه ایساب راه حلی برای معضل غبار ناشی از کارخانجات نئوپان با کمترین آلودگی به محیط زیست پیدا کرد.

51138

به گزارش صبح فومن؛داوود رضایی‌فرد بوساری، مخترع سامانه ایساب در حاشیه رونمایی از این سامانه در جهاددانشگاهی واحد گیلان در خصوص ایده طراحی سامانه ایساب اظهار کرد: طی بازدیدی که از کارخانه نئوپان داشتیم دریافتیم که برای تولید نئوپان مواد خام را پرس می‌کنند و به ضخامت ۱۹ میلیمتر می‌رسد و سپس برای رساندن به ضخامت استاندارد ۱۶ میلیمتر از سمباده استفاده می‌کنند.

وی افزود:غباری که از سمباده زنی نئوپان حاصل می‌شود اثرات مخرب زیست‌محیطی فراوانی دارد لذا این امر باعث شد تا برای اولین بار سامانه‌ای اختراع کنیم که نمونه خارجی ندارد و با توجه به کارایی بالا و نیز به علت نداشتن معایب سیستم موجود در کارخانجات نئوپان و MDF مانع آلودگی محیط زیست و محیط کار می‌شود.

رضایی‌فرد گفت:طبق تحقیقات صورت گرفته نئوپانی که با سمباده آماده می‌شود حدود ۴۰ درصد آماده روکش می‌شود و اغلب با کیفیت درجه دو و سه می‌باشد اما نئوپانی که با سامانه ایساب تولید می‌شود، حدود ۹۵ درصد قابلیت روکش پذیری با درجه کیفی عالی دارد.

مخترع سامانه ایساب ادامه داد:غبار حاصل از کارخانجات تولید نئوپان یک معضل بزرگ برای دنیا است که سامانه ایساب مانع آلودگی محیط زیست می‌شود.

وی اضافه کرد:برای تولید این دستگاه با ابعاد ۵۰سانتی‌متر در یک متر، بیش از ۱۳ میلیون تومان هزینه شده است و چنانچه به مرحله تولید برسد قیمتی حدود ۲ و نیم میلیارد تومان خواهد داشت که حدود ۷۰ درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور دارد.

رضایی‌فرد بیان کرد:در یکی از کارخانجات تولید نئوپان در استان، سالانه ۳ و نیم میلیارد تومان هزینه تهیه سمباده می‌شود و اواخر نیز حدود ۴ و نیم میلیارد تومان به همسایگان در اطراف کارخانه پرداخت کرده تا رضایت آنان را برای غبار تولیدی در کارخانه، جلب کند.

این مخترع یادآور شد:به تازگی در کشور آلمان یک باکتری تولید کردند که غبار ناشی از نئوپان را به قارچ تبدیل می‌کند که با توجه به هزینه‌های راه‌اندازی، صرفه اقتصادی ندارد.

وی بیان کرد:از جهاددانشگاهی گیلان بسیار ممنونم که با حمایت خود موجب دلگرمی شد؛ متاسفانه روند حمایت از مخترعین در کشور خیلی کند است مخترعین مورد حمایت و توجه قرار نمی‌گیرند. در پایان جا دارد از مهندس مهدی یاسمن و افسانه ربیعی که با همکاری و حمایت‌های موجب به ثمر رسیدن این سامانه شدند، تشکر و قدردانی ‌کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید :