وعده اقتصادی تکراری روحانی از خرداد ۹۲ تا مهر ۹۴: «راه حل های کوتاه مدت برای تحول اقتصاد ارائه خواهم کرد!»/ آقای رییس جمهور! نصف عمر دولت گذشت؛ وقت عمل نرسیده است؟

در حالی که بیش از نیمی از عمر دولت یازدهم سپری شده، همچنان سردادن شعار های انتخاباتی و تکراری اصلی ترین محور سخنرانی سیاستمردان و رئیس جمهور دولت یازدهم است. مساله ای که بار دیگر خود را در اظهارات امروز حسن روحانی در ورزشگاه متقی ساری نمایان ساخت.

به گزارش صبح فومن  در شرایطی که حسن روحانی در ایام پیش از انتخابات ریاست جمهوری وعده تحول اقتصادی در بازه زمانی کوتاه مدت داده بود، بار دیگر در سخنرانی امروز خود در مازندران نیز وعده داد تا پایان هفته برای ایجاد تحول اقتصادی اقدام نماید!

در همین راستا حسن روحانی در وعده های انتخاباتی خود در خصوص برنامه های دولت برای بهبود و ایجاد تحرک اقتصادی در صد روز گفته بود: «راه حل‌های کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش بینی شده است که با این برنامه ما می توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.»  و این جمله به یکی از شعارهای انتخاباتی او تبدیل شد و پس از روی کار آمدن دولتش، افکار عمومی به نظاره نشستند که ببینند آقای رئیس جمهور چگونه این شعار خود را عملی می‌کند؟

با این حال و در شرایطی که این وعده در دو سال گذشته هیچ گاه به منصه ظهور نرسید بار دیگر روحانی در سفر استانی خود به مازندران وعده هایی تکراری و همانند وعده های دوران نامزدی ریاست جمهوری خود بر زبان جاری ساخت.

درهمین راستا و در حالی که مردم ساری تمایل زیادی برای استماع شخنان رئیس جمهور از خود نشان ندادند (به گونه ای که تصاویر مخابره شده از برنامه امروز نشان می دهد که حضور حسن روحانی نتوانست نصف ورزشگاه شهید متقی را پر کند)، روحانی تلاش کرد تا بار دیگر به این نحو امیدواری و نظر مردم به دولت یازدهم را حفظ کند. وی در این باره اظهار داشت:«تا پایان هفته جاری بسته‌ای را دولت ارائه می‌کند تا تحرک قابل ملاحظه‌ای در اقتصاد کشور در ۶ ماهه دوم سال به وجود بیاید».

اما معلوم نیست که چرا بعد از سپری شدن دو سال از دولت یازدهم همچنان دولت یازدهم نتوانسته است تحرک اقتصادی را در جامعه ایجاد نماید و هنوز به دنبال ارائه طرح برای تحرک اقتصادی است؟ از سوی دیگر نه تنها توانایی ایجاد تحرک اقتصادی را نداشته است بلکه باعث شده تا چهار وزیر اقتصادی دولت یازدهم نیز در نامه ای به انتقاد از شرایط وخیم اقتصادی کشور بپردازند تا صف خود را از شعار دهندگان دولتی جدا کنند و شریک دروغ «از رکود عبور کردیم» نباشند و با این نامه در تاريخ ثبت شود كه دولت همه امور را رها كرده و همه چيز را به توافق گره زده است.

در همین راستا  در بخشی از نامه مشترک علی طیب نیا، محمدرضا نعمت زاده، علی ربیعی و حسین دهقان وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع  به حسن روحانی رئیس جمهور آمده است: «همانطور که مستحضرید از دی ماه ۱۳۹۲ تاکنون بازار سرمایه متاثر از تحولات و متغیرهای کلان بین المللی و داخلی از جمله کاهش بهای نفت و کالای اساسی از جمله فلزات و همچنین تحریم‌ها و برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها در داخل کشور شاهد افتی کم سابقه گردیده است به نحوی که از دی ماه سال ۱۳۹۲ تاکنون ظرف مدت ۱۹ ماه ارزش بازار بر اساس شاخص قیمت ۴۲ درصد کاهش یافته و به لحاظ افت ارزش، بازار کاهشی معادل ۱۸۰ هزار میلیارد تومان را شاهد است. (ارزش بازار از ۵۱۱ هزار میلیارد تومان در دی ماه ۱۳۹۲ امروز به عدد ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است) و امروز در پی دستاورد بسیار ارزشمند و بزرگ هسته ای ملت ایران و در عین وجود پی آمدهای مثبت اقتصادی فراوان آن ابهاماتی نیز در بازار ایجاد شده که باید سریعا واکنش نشان داد.»

در مجموع به نظر می رسد که شعار زدگی در دولت به حدی از بحران رسیده است که در کنار ترک برداشتن دیواره تحریم ها و عبور از رکود به ایجاد تحول اقتصادی نیز سرایت پیدا نموده است. و به نظر میرسد که این شیوه امید مردم نسبت به تحقق وعده های دولت یازدهم را نا امید ساخته است. مساله ای که زنگ خطر آن در روز های گذشته در نامه انتقادی چهار وزیر اقتصادی از شرایط بحرانی اقتصاد و بازار سرمایه و حکومت رکود در بازار کشور به صدا در آمد. رجا نيوز

این خبر را به اشتراک بگذارید :