“کابوس تلخ معتادان” در یک واکاوی با علی اکبر پوراوزان

     گمراهه ای که به سراب ختم می شود

                                                   سوره بقره آیه ۴۲

در نشستی با دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر

 

صبح فومن – گزارش : کوروش مهیار –هم اینک توجه دقیق خوانندگان ارجمند را به این گزارش از یک بلیه دهشتناک اجتماعی که آسیب آن به خانه های ما بسیارنزدیک است جلب می نمایم. چرا که نمی توان هرروز ۸ کشته توسط مواد مخدر را شنید و نسبت به این موضوع بی تفاوت بود. نگرانی ۹۱ درصد از مردم به احتمال آلودگی عزیزانشان به اعتیاد را دید آزرده نشد. کشف یک تن مواد را در این ساله دید مضطرب نگشت. کشف ۱۳۰ مرکز از نقاط آلوده مهم استان را شنید آزرده نگردید. چنین نگرانی مرا با سرعت به دعوتی که بعمل آمده بسوی یافتن پاسخ بسیار موارد از این دست به محل قرار گفتگو در سالن اجتماعات اداره کل ارشاد استان می کشاند. در بحث و گو و گفت با آقای علی اکبر اوزان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که به تازگی این تصدی مهم عهده دارشده اند . پس به واکاوی مستند تر آن شرکت می نمایم .

180992_orig

اینکه بلاخره چگونه می توان امید و تدبیر و تعقل را برای پیشگیری و درمان و رفع بلیه اعتیاد گسترده بکار برد.

آقای علی اکبر پور اوزان به همراه هیئت همراه که دقایقی حضور آقای دکتر فاضلی رییس اداره فرهنگ وارشاد گیلان را نیز داریم برایمان از مسئولیت تحت نظرشان ؛مواد مخدر در گیلان می گویند.:

در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر باید به جد یادآور شد که رسانه ها هم که در جهان همواره از تصمیم سازان قدرت بوده اند. اطلاع رسانی سریع و جامع در جامعه هم ، اشراف و برتری و قدرت آن جامعه را به همراه دارد. لذا خبرنگاران از صحنه گردانان این عرصه می توانند باشند.   گیلان ما بلحاظ توسعه فرهنگی و قابل توجه بودن تعداد نشریات و سایت های خبری می توانند نقش اصلی در پیشگیری و آگاه سازی در مبارزه با مواد مخدر که همانا بهترین وضعیت پیشگیری است باشند. اما متاسفانه تا کنون در این حوزه مهم سهم رسانه های گیلان فقط یک درصد بوده است. فقر خبری ناراحت کننده از لحاظ کمی در آن مشاهده می شود . استمداد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از خبرنگاران استان به اقتضای مسئولیت سیاسی و اجتماعی انعکاس فعالیت تلاشگران عرصه مبارزه با مواد مخدر می باشد.

آقای پو اوزان خواستار دمیدن روح امید در همه صحنه های فرهنگ سازی ، پیشگیری ، مبارزه و حتی درمان معتادان شد. خبرنگاران باید بازگو کننده جدی وموثر فعالیت های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر باشند تا به امید بخشی درعرصه های مبارزه کمک نمایند.

دراستان گیلان ۱۱ سازمان مردم نهاد در زمینه فرهنگ سازی و پیشگیری از گرایش مواد مخدر و بیش از ۴۰ مرکز درمان (MMT ) فعالیت می کنند.در واقع معتادان بیمارانی هستند که نیاز به امید دوباره زندگی سالم دارند. آنها باید درمان شوند و به زندگی عادی باز گردند. درواقع کسانی مجرم تلقی می شوند که برای ترک کردن و درمان حاضر نیستند.

۵تیرماه آغاز هفته مبارزه با مواد مخدر و نماد انعکاس تلاش همه کسانی است که برای برکندن این معضل سترگ اجتماع تمامی تلاتش خود را می کنند. در شرایطی که قاچاقچیان مواد مخدر فعالیت های خود را هر چه بیشتر گسترش و سازمان می دهند .این تجارت که سود آورترین نوع دادو ستد حتی سود آورتر از فروش تسلیحات می باشد.

ایران یکی از فعالترین کشورها در جهان در بحث این مبارزه قرار دارد. از ابتدای سال تا کنون حدود یک تن مواد را نیروی انتظامی کشف کرده است. که البته در روز ۵ تیرماه به همین اندازه حجم مواد امحا و به آتش کشیده خواهد شد. ما ۱۳۰ منطقه آلوده مهم را شناسایی و ۱۰۰ منطقه آن را تا کنون پاکسازی کرده ایم. ۲۶ باند قوی توزیع مواد هم منهدم گردیده است..

دراستان ما از ۱۹ سازمان رسمی بعنوان زیر مجموعه استفاده می کنیم که به نسبت سال گذشته ۴۰/: فعالیت های مبارزه ای ما افزایش داشته است.

DSC03289

بازرسی و نظارت بیشتر از مراکز درمانی و کمپ های ترک اعتیاد را در برنامه خویش داشته ایم. در مراکز ترک اعتیاد مجموعه های آموزش های روحی روانی درمانی وسم زدایی از معتادان در۲۱ روز انجام می شودو به هر گونه کم کاری یا اعمال غیر اصولی برخورد و حتا به تعطیلی آن مرکز منجر می شود.

مراکز TC ( یعنی مراکز باز پروری روحی روانی وحرفه آموزی معتادانی که سم زدایی شده اند) دوره های ۶ماهه برای باز پروروی و باز آموزی دارند. انشالله بعد از سلامتی می توانند به زندگی عادی خویش باز گردند.

آقای پور اوزان در باره باز پروری معتادان متجاهر و آشکار در گیلان نیز خواستار راه اندازی مر کز ماده ۱۶ ترک اعتیاد در باب این افراد شد.

برای هفته فرهنگی مبارزه با موادمخدر هم اعلام کرد که ۱۵ نمایشگاه در مرکز استان و شهرستانها ، برگزاری مسابقات ورزشی مختلف و دیدار با خانواده های شهدای مبارزه با مواد مخدر (۳۷۰۰ شهید)خواهیم داشت. این برنامه ها از اول تیر تا دهم انجام خواهد شد. تجلیل از فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر – نشست خبری فعالان این عرصه – برگذاری همایش برای بهبود یافتگان با حضور ۵۰۰ نفر از درمان شدگان پاک از این برنامه ها می باشد.سخنرانی در نماز جمعه در باره این موضوع و تقدیر و تشکری دیگر از فعالان در بعد از ماه مبارک رمضان هم انجام می شود.

پیشگیری از اعتیاد ؛ هم یاری و فعالیت مطبوعات و خبرنگاران؛ تلاش در مبارزه فیزیکی و نابودی باندها و مناطق آلوده ؛ تلاش علمی موثر و کمپ های ترک اعتیاد ؛ ایجاد کار و انگیزه زندگی و نگاه نو و سالم به افراد بازگشته از اعتیاد و دیگر موارد از این دست می تواند به مبارزه هماهنگ و علمی و اصولی با بلیه اعتیاد باشد.

این نشست با پرسش و پاسخ خبرنگاران با آقای علی اکبر پوراوزان و قول همیاری در عرصه نوشتارهای اجتماعی برای این آسیبب بسیار جدی استان خاتمه یافت.

در پایان لازم می دانم بنویسم که واژه مبارزه با مواد مخدربرای نگارنده چندان مانوس نیست. شاید من اشتباه می کنم. اما با مواد و یا چیز و یا شئی مبارزه نمی کنند بلکه بطور معمول با عاملین و فاعلین و توزیع کننده و وارد کننده و غیره مبارزه می کنند . شاید این اصطلاح یا واژه و عبارت باید تغییر پیدا کند و شاید هم نه.   دیگر اینکه باید هدف را به ورود این محموله ها که تن تن تن اندازه وزن و حجم ورودی ان از مرزها است باید مورد توجه باشد وگرنه تو بدو من بگیر و قرص و دوا دارو و شربت و ترک و پاکسازی و دوباره بیکاری ؛ جنگ واعصاب و استرس و ناراحتی و باز هم بنا به آمار دوباره رو آوردن فرد ترک کرده آیا روند صحیح دارد؟ اگر کار، مسئولیت، استراحت ، شادمانی ،وسایل ورزش سلامت جسم، و روان ، فراوان و ارزان و احترام به سرگرمی و شادی و مهربانی و همگرایی جمعی باشد؛ هیچ تمایل و وقتی برای وابستگی نمی ماند.که بعد از چند هفته جزعذاب و درد برای معتاد چیزی ندارد و فقط عادت و ترس می ماند. ما جامعه شناسان و روانشناسان و محققین علاقه مند را به ورود درچنین بحثی دعوت می کنیم تا به سهم خود در این عرصه اندکی یاری رسانده باشیم. اینکه بلاخره چه باید کرد.

تا کابوس اعتیاد از خانواده های استان ما خارج شود. انشالله.

    کوروش مهیار گفتگو در اداره کل فرهنگ وارشاد گیلان

 با سپاس از مدیریت محترم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان آقای دکتر فاضلی که فرصت این نشست را فراهم ساختند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :