دکتر رمضانی؛امروز یکی از تهدیدات اساسی جامعه ی ما خصوصاًنسل جوان و بانوان بیکاری است/مردم هر منطقه خود بهترین داور عملکردهای ما هستند/احتمال دارد در انتخابات آتی مجلس حضور یابم.

تعاون و همکاری در کارهای خیر و گریز از مشارکت در کارهای شر و بد، از تعالیم قرآن است. تعاونی‏ها، واحدهای کوچک اقتصادی اند که در تولید ملی، و کارآفرینی با افراد جامعه مشارکت می‏کنند. اصل ۴۴ قانون اساسی تعاون را یکی از بخش‏های سه گانه نظام اقتصادی معرفی می‏کند.

امام صادق علیه السلام: مسلمان برادر مسلمان است، به او ستم و خیانت نمی کند و خواری او را روا نمی دارد. بر مسلمانان کوشش در ایجاد پیوند و همکاری و تعاون برای جلب محبت یکدیگر لازم است.

مهمان پایگاه اطلاع رسانی صبح فومن بمناسبت هفته تعاون دکتر محمد علی رمضانی می باشد

محمد علی رمضانی از فرماندهان،جانشین سابق سپاه در نواحی استان های هرمزگان،همدان،مازندران و گیلان و مسوولیت های مختلفی در این نهاد داشته و در دیگر سوابق خود فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه ،دستیار ویژه و مدیر کل حوزه استاندار در استانداری گیلان ونیزدارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد تاریخ،دکترای تاریخ ایران اسلام،استاد دانشگاه در دانشگاههای آزاد و پیام نور را دارد.

IMG_0097

صبح فومن/ضمن تبریک هفته ی تعاون به شما، نظرتون در مورد ادغام وزارت خانه های تعاون و کار را بفرمایید و در حالت ادغام وضعیت تعاون کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

بنده هم صمیمانه محضر شما عزیزان مدافع تعاون و فرهنگ اصیل تعاون در ساحت رسانه ها، خصوصاً صبح فومن، این هفته ی بسیار مهم و ارزشمند را تبریک می گویم و جا دارد به همه ی تعاونگران عزیز در شرکت ها و اتحادیه ها و اتاق تعاون در جای جای کشور عزیزمان ایران بزرگ، خصوصاً عزیزان استان گیلان خسته نباشید و خداقوت عرض نمایم و از همه ی آن ها به سهم خود تشکر و تقدیر نمایم.

همچنین این هفته را که نماد تلاش ها و کوشش های فراوان آحاد کارکنان ادارات تعاون است را به آنها تبریک و تهنیت عرض کنم. در رابطه با سوالتان عرض می شود که بنده از همان ابتدا بشدت مخالف ادغام وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودم و سال ۱۳۹۰ طی بیانیه ای آن را بیان و ضمن ارسال به وزارتخانه ها و دولت و مجلس شورای اسلامی، در سطح مطبوعات و دیگر رسانه ها نیز مطرح شد. بطور خلاصه دیدگاهم این بوده و هست که تعاون یک فرهنگ و گرانیگاه تولید و ایجاد اشتغال است و وزارت کار (علیرغم نام با مسمایش که ایجاد کار و زمینه های اشتغال بوده، ولی در این زمینه ماموریتی برای خود قائل نبود) دارای کارکردی اداری بوده و بیشتر در خصوص تنظیم روابط کار بین کارگران و کارفرمایان ورود داشته است.

به نظرم اگر قرار بوده ادغامی صورت گیرد، می بایست در سطح وزارتخانه های تولیدی و تحت یک نام انجام می گرفت مثلا جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و تعاون. سپس با توجه به نوع شرکت ها که تعاونی و خصوصی بوده و نیز آحاد کارفرمایان و کارگران می توانست بعنوان بخشی از این وزارتخانه بزرگ و بخش اداری و تنظیم روابط آن محسوب گردد.

در این صورت هم کوچک سازی وزارتخانه ها انجام و هم سیاست ها با هم هماهنگ تر و هم سریعتر می توانستیم به عمق اقتصاد مقاومتی و معنای واقعی اصول ۱۴۳ و ۱۴۴ قانون اساسی دست یابیم. در این رابطه مطالب دیگری هم وجود دارد که به وقت دیگری موکول می گردد.

صبح فومن/با توجه به در نظر گرفتن سهم ۲۵% تعاون تا پایان برنامه ۵ ساله پنجم توسعه کشور، این هدف تحقق یافته یا اینکه چقدر پیشرفت داشته ایم؟

در رابطه با تحقق یا عدم تحقق سهم ۲۵ % اقتصاد تعاونی در کشور و بالطبع در استان، بنظر می رسد خود وزارتخانه تعاون،کار و رفاه اجتماعی می بایست آمار واقعی را معلوم و اعلام نماید ولی آنگونه که از ظواهر کار بر می آید بنظر نمی رسد حتی به سقف نزدیک به ده درصد آن رسیده باشیم و این می تواند فاجعه ای برای ساحت و عرصه تولید و اشتغال محسوب گردد، چرایی نرسیدن به سقف اعلام شده را باید در سیاست ها، حمایت و عدم حمایت ها، اعتقاد واقعی به نقش مردم در ساحت اقتصاد جامعه، بحران ها و تورم و اولویت بندی مسائل در نزد دولت های جمهوری اسلامی و … جستجو نموده و یافت.

صبح فومن/با توجه با تاکیدات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص تعاون آن طور که باید و شاید به بخش تعاون اهمیت داده می شود؟

به نظر بنده در دولت اول آقای دکتر احمدی نژاد و اوایل دولت دوم ایشان به مقوله تعاون توجه ویژه ای صورت گرفت. آمار و ارقام و اطلاعات و داشته های فنی و مالی و برنامه ای و ساختاری این مطلب را اثبات می نماید ولی در دوره ی اخیر بنا به دلایلی چند روند کند و حتی عقب گرد قابل مشاهده است ، دلایل و چراِئی آن باید توسط دست اندرکاران معلوم و پاسخ داده بشود ، بنظر می رسد گره زدن اقتصاد ملی کشور و بخش اساسی آن که از دریچه ی تعاون قابل دریافت بوده و خواهد بود به مسائل خاصی در روابط بین الملل نکته ای غلط بوده که بحران ها ، عدم نظارت ها ، عدم واقعیت ها و عدم تسریع در پیشرفت اقتصادی با اتکاء به نیروهای داخلی و توانمندی های مردم را ایجاد نموده و می نماید . بنظر می رسد نگاه به توانمندی های مردمی و تقویت تشکلهای ایجاد شده از قبل و ارتقا کمی و کیفی و سایر گونه های حمایتی می تواند کارساز و راهگشا باشد .

IMG_0095

صبح فومن/تعاون مقام و جایگاه بس ارجمند و بلندی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ، امام راحل ، مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی و شهدای عزیز همچون شهید بهشتی داشته است .

اقتضاء دارد تا عملا انقیاد و اطاعت خود از این وجود های مقدس و تابناک و ارجمند را اعلام و در مسیر ارتقاء آنان بکوشیم.

صبح فومن/وضعیت کنونی بخش تعاون در استان گیلان چگونه است ؟

اگر در خصوص وضعیت تعاون در استان عزیز و دلبندمان گیلان بگوییم شاید حمل بر بعضی مسائل شود ، بصورت کلی عرض کنم اگر به تشکلهای تعاونی ارج بنهیم ، اگر به تعاونگران بهاء داده و کوششهای آنها را تقویت کنیم،اگر به تشکلهای تعاونی بر مبنای آمایش سرزمینی توجه و چنانچه کمبودی وجود دارد سریعاٌ رفع کنیم ، مشکلات سرمایه ای و منابع مالی و مادی و معنوی آنها را برطرف کنیم ،روابط بین کار ، عوامل کار ، سرمایه ، برنامه ریزی ، عشق به تولید کار و تقویت فرهنگ کار جمعی را مورد اهتمام جدی قرار دهیم ، گلوگاههای فساد را در هم بکوبیم ، واحدهای معطل نداشته باشیم ، روابط فیمابین تولید ، اشتغال ، بانک و برنامه را به درستی چیدمان کنیم ، نظارت کارآمد و همه جانبه داشته باشیم ، کالاها و تولیدات ما ضمن تامین مصرف داخلی ، دارای سهم مناسب و قابل قبول در صادرات به سایر نقاط کشور ( داخلی ) و خارج کشور باشد ، آنوفت می توانیم بگوییم وضعیت ما در استان گیلان وضعیت قابل قبولی است و اگر اینها ( که اندکی از بسیار است ) وجود ندارند بدانیم که پاسخگوی نسل امروز و فردای مردمان کشور و استانمان باید باشیم

صبح فومن/ شما در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی در آستانه اشرفیه ، نفر دوم شدید ، آیا این دور تمایل برای حضور دارید ؟

فعلا در حال بررسی هستیم ودر موقع مقتضی و قانونی اعلام خواهیم کرد ، در عین حال خواسته های اقشار متعدد مردمی بیان آن است چنانچه احساس شود می توان کارهای برجسته و موثری برای مردم انجام داد حضور خواهیم داشت ، البته باید مراحل قانونی موضوع هم طی شود .

صبح فومن/ برنامه های شما برای بخش تعاون کشور پس از موفقیت در انتخابات مجلس چیست ؟

اگر خدای مهربان تفضل فرمایند ومردم عزیزمان در شهرستان آستانه اشرفیه با همه ی باشندگانش در بندر کیاشهر و مناطق و دهستانهای دستک و دهکا و دهسر و دهشال و کشل و کیسم و چهارده و شهر مقدس و قم گیلان یعنی آستانه اشرفیه ، قابل بدانند و وضعیت داخلی در مجلس شورای اسلامی اقتضاء کند ، کمیسیون امور اجتماعی که این مباحث در آن مورد رسیدگی است جایگاه بسیار خوبی خواهد بود .

با توجه به اهتمام ویژه ی مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی مبنی بر رفع موانع در امر مهم اشتغال ، باید بصورت اساسی و زیر بنایی به کارپرداخت امروز یکی از تهدیدات اساسی جامعه ی ما خصوصاً نسل جوان و بانوان،بیکاری است.اشتغال و تولید از دریچه ی اقتصاد مقاومتی در این مسیر نجات بخش خواهد بود.

لذا کمیسیون مزبور از نظر مباحث فنی و کارشناسی ، ارتباط با آحاد جامعه تولیدی و بهره گیری از نظرات اساتید و ساتیر گروههای مشورتی و ارتباط تنگاتنگ آن با تشکلها و صنوف و قانون برنامه توسعه ی پنج ساله ی ششم و افق چشم انداز بیست ساله ، دارای جایگاه بس مهم و ارجمندی خواهد بود .

همچنین فراکسیون تعاون کمک بسیار موثری در این رابطه خواهد بود و نیز با توجه به وجه قالب چهره کشاورزی استان و وجود زمینهای مزروعی و باغی و مراتع و جنگل و دریا کمیسیون کشاورزی نیز بایستی مورد اهتمام و عنایت باشد .

با توجه به اهمیت جایگاه گردشگری چه در بخش زیارتی و چه سیاحتی و چه توریسم سلامت در استان گیلان، چنانچه توفیق رفیق راه باشد با برنامه ریزی و بهره گیری از گروههای مردمی ، خصوصا جوانان که بی منت و توقع تلاش کرده و زحمت می کشند،می توان در فراکسیون گردشگری مجلس برنامه ریزی ها و اقدامات مفیدی را به منظور ارتقا این بخش در گیلان ارایه داد.

صبح فومن/برنامه های شما برای منطقه چیست و شعارتان برای مردم چی میتواند باشد ؟

بنظر می رسد پاسخ به این پرسش شما فعلا کمی زود باشد ، چنانچه حضور و شعارها و برنامه ها بخواهد اعلام شود قطعا مجددا مزاحمت خواهیم داشت ، ولی در یک جمله عرض می کنیم که اجرای اصول قانون اساسی و بهره گیری از ظرفیتهای بالای کشور و همکاری و مساعدت و اقدام در جهت ایجاد رفاه قابل قبول برای مردم و ایجاد توانمندی های مختلف اقتصادی وسیاسی و اجتماعی و فکری و فرهنگی و دینی برای آحاد مردم و حفظ عزت و کرامت مردم و ایجاد زمینه های لازم برای نقش آ فرینی آنان در همه ساحتها می تواند بخشی از برنامه ها باشد .

IMG_0098

صبح فومن/عملکرد نماینده ی فعلی شهرستان خود را چگونه ارزیابی می کنید ؟ بنظرتون کارهای اشتغال وعمرانی و علمی در آستانه در مقایسه با سایر شهرها رشد داشته است ؟

مانند سئوال قبلی اجازه دهید از پاسخ صریح و مستقیم خودداری کنم تا حب و بغض شخصی در آن مدخلیتی نیابند،مردم هر منطقه خود بهترین داور عملکردهای ما هستند ، اینکه چه وعده هایی دادیم که در توان ما نبوده و دروغهایی بیش نبودند ، اینکه مرز بین دخالت و نظارت را معلوم نکرده در هر موضوعی ورود کرده مسئولیتها و عواقب آنها را نپذیریم و مطلق العنان حرکت کنیم و ….. و متاسفانه مجلس هم نتوانسته یا نخواسته چارجوب و قلمرو نظارت را تبیین و باز تعریف کند ، به هر جهت اینها دغدغه های همگان بوده و هست ، امید که بکوشیم تا مقدمات و مسیرهای ایفای نقش نوکری مردم بی ریا و خالصانه و بدور از تکبر و طاغوتی گری و مشحون از صفا و یکرنگی و الهام گیری از مکتب اسلام و آموزه های دینی ناب باشد ان شاءالله. به خدا توکل می کنیم و از او استمداد می جوییم و از شر شیطان رجیم به خدای رحمان و رحیم پناه می بریم .ممنون و متشکر ، موفق باشید .

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :