نخستین هماورد دوسالانه عشق و عرفان با شعر بسیج در فومن

صبح فومن – کوروش مهیار – الهام مقدس واژه های ناب و درونی که پیام روح را از زبان و قلم شاعر ی با احساس جاری می کند. با عرق ریزان روح هر شاعر منظومه های صادقانه و صاف حتا به نثر آشکار می شود. آرامش درونی و شاهکارهای خلوت انسانی را غلیان می کند. باید که عموم هم از شنونده گان و شریک لذت روحانی شاعران شوند . چه بهتر که در همایش هایی ظفر مند با نیوش کردن و تفسیر و نقد آنها را از اساتید و میزان درجه و اصالت نبوغ را فهم کردن باشد که این در برگزاری نخستین دوسالانه شعر بسیج  به میزبانی شهر فرهیخته فومن صورت گرفت.

آری به راستی که شعر و اندیشه و فرآورده ذهنی انسانی درکنار کنکاش درونی فرد اما باید برای جمهور مردم و در خدمت به عموم جامعه و اثر گذار باشد و در فرجام خویش با تقدیم آن به میان مردم باز گردد . وگرنه بعنوان یک هنری فقط برای هنر بی هیچ کار کرد واثری در زندگی و جامعه آواهایی فردی و و بی هدف یا به ناله سرایی و یا هیاهووار و خشماگین در دل گذر زمان وتاریخ گم خواهد شد. پس بر این اساس :

هماوردی از شاعران ؛ این پیام آوران دنیای مرموز خلوتگاه راستین ادبیات ناب در جمعی روشن اندیش فومن گرد آمده و اولین همایش جشنواره شعر بسیج با دوره ای دوساله را افتتاح نمودند. این مهم پر برکت به واسطه مسئولیت فر گشت انجمن شریف و مردمی آقای رسول شریفی؛ در برج زیبا ی سه اشکوبه ای اداره ارشاد فومن انجام یافت. منصفانه باید اذعان نمود که اداره ارشاد فومن اخیرن از فر گشتی جوان به نام آقای …. برخوردار گردیده که به اظهار همکا ران و مراجعین و اعضا و جمهور مردم علاقه مند به فوق برنامه های شهری ؛ ایشان از شور و علاقه و ازآن مهمتر فعال و عمل گرایی زیبنده و گسترده ای از ایشان مشاهده می شود.امید که این فایدت و فرصت از مردم شهر با انتقال ایشان گرفته نشود و خودایشان هم خسته و یا با عدم همکاری و یا کم کاری و کمبود ومشکلات این روند خوش صواب را ترک ننمایند.

باری این نخستین همایش مبتکرانه شعر بسیج دوسالانه عصر روز یکشنبه در پیشگاه مردم علاقه مند که در نخستین تجربه شاید با تبلیغ خرد به سالن خدمتگزار ادراه فرهنگ ارشاد اسلامی حضور یافتند اجرا گردید. نیک قابل درک است که هر آوردگاهی در هر عرصه ای در توالی و تعدد و تکرار و گذر زمان تکامل و تکمیل یافته و اوج می یابد. به پیش بینی پیش کسوتان دنیای فراخ ادبیات شعر ؛ می توان اینده خوبی و باخروجی های گراسنگ از استعدادهای منطقه را در شهر فرهنگ پو با اساتید خوش اشتهار حال و کهن فومن پیش بینی نمود.    

Picture 024

  

شناسایی استعدادهای درخشان در هنر شعر و شاعری ؛ و ارتقا بخشیدن به شعر متعهد در فضای رقابتی سالم ؛بهره گیری از توانمندی های عرصه شاعری در فعالیت های مختلف بسیج، را  آقای رسول شریفی از اهداف والای برگزاری این جشنواره نوظهور عنوان کرد.

این مسئول و فر گشت فعال انجمن ؛  خاضعانه به  تقدیر از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  در  برپایی  این  جشنواره  و تحرک و شتاب بسیاری از کارهای نیک دیگری چون این را در مدت کوتاه پرداختند. در باب این کارگاه های چهارگانه جشنواره شعر با ساختاری چهارگانه را با نام ۱- کارگاه شعر عاشقانه و عارفانه، ۲- کارگاه شعر کودک و نوجوان، ۳- کارگاه شعر آئینی و ۴- کارگاه شعر انقلاب خواندند.

اقای شریفی تصریح کرد: فصل اول کارگاه شعر عاشقانه و عارفانه با محوریت اخلاقی، حقیقت و زیبایی در شعر عاشقانه، نجابت کلام در شعر عاشقانه، وجود صحت کلام و راز و نیازهای شعر عاشقانه است از سوی  بسیج هنرمندان  با همکاری  اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی  فومن  انجام گرفت. مراسم طبق روال طبیعی خود تجربه نخست خویش را گذراند. چهارتن از شاعران استان گیلان همچون آقایان امیر نقدی و آرش پور علیزاده و بهروز ایرانی و بانو فاطمه مهدی پور دلگویه های شعر ی خود را برای حاضرین قرائت نمودند. تفسیر و نقد تکنیکال و فرم محتوا اشعار از جنبه کرتیک و فونتیک به گُرده آقای محدثی خراسانی بود که برای علاقه مندان تشریح نمودند.

امافصل های دیگر این جشنواره شامل ادبیات کودک و نوجوان، اشعار آئینی و عاشورایی و کارگاه شعر انقلاب در شهرهای لاهیجان صومعه سرا ، لنگرود   برگزار  خواهد  شد.

Picture 044

فرجام نهایی ؛ اختتامیه یا به اصطلاح فینال و رتبه بندی شرکت کنندگان محترم در ماه بهمن امسال در  هر  چهار کارگاه نامبرده شده به صورت استانی، در شهرستان فومن به فرجام می رسد.

امیر نقدی، آرش پورعلیزاده، بهروز ایرانی و فاطمه مهدی پور از جمله شاعران استان هستند که اشعارشان را در این مراسم برای حاضرین قرائت کردند و استاد محدثی خراسانی اشعار قرائت شده را مورد نقدو بررسی قرار داد. به نظر نگارنده ؛ بر اساس یک عرف نانوشته وتجربی البته زیبنده بود تا به رسم میزبانی شهر فومن شاعر و یا شاعرانی از هر دو جنس افتخارن قطعاتی را تقدیم مجلس می نمودند. البته این امری سلیقه ای و میلی است که البته شایسته و جایگاه خود را دارد و می تواند در آینده عملی شود. در کنار برگزاری همایش

 نمایشگاهی از آثار  خوشنویسی، و شعرخوانی سنتی انوش ناریابی و مهرپویا بهمراه اجرای موسیقی تالشی هم به تنوع و ابتکار و زیبایی این جشنواره افزود .

IMG_1088

در پایان به اینجا سهم خویش نه در قاموس خبرنگار و نگارش خبر بل وظیفه ای که فرای آن ایجاب می کند که برای خوانندگان ارجمند بخصوص جوانان یادآور گردم که تمامی همایش هاو هماوردها و کنفرانس و حتا مسابقه و سنجش که ارائه هر اثر دبی علمی هنری و فنی و تاریخی و غیره که بر گزار می شود بلحاظ ارائه نظریه های بسیار خوب و والا و پرفشنال اساتید حاضر در ان بسیار بسیار در بالا بردن دانش عمومی ان برای هر شرکت کننده باید شرکت کرد و به سادگی و فشرده در حد لازم و سریع معلومات کسب کرده ولذت برد. تمامی این گونه هماوردها وهمایش هااثر بخشی و آموزش و فایدت فوری بسیار دارد. لذا باید خود و نیسل نو و همگان عادت به رفتن و شرکت جهت نیوش و دیدار و کسب آگاهی حتا فشرده عادت نموده و این توصیه علمی و جواب داده و مورد تایید کارشناسان خبره را بکار بست. پیشرفت همه سویه هر جامعه در هوشمندی و فرهنگ بالای افراد ان است که کسب آموزش و انتقال تجارب از اولویت های ان است. لذا در انتخاب های تاریخی و زندگی انسانی روزانه و لذت از سعادت جمعی می توان کمتر از کشورهای توسعه یافته دارای فرهنگ غنی نبود. سخت است اما تجربه جهانی نشان داده که شدنی است.

کوروش مهیار- خبرنگار رسانه

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :