صندوق شفت هنوز نیامده است!

شفت با همه ظرفیت های خود و پیشینه طولانی هنوز در قواره یک شهر رشد یافته ظاهر نشده است. گرچه با تبدیل شفت به شهرستان درسال ۱۳۷۴ با مساعی مرحوم محمد رضا شفیعی  نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی قدم بزرگی در راه توسعه شفت برداشته شد اما این تغییر بزرگ تاثیر بزرگی در راه توسعه آن نداشته تا جایی که شفت امروز بعنوان یکی از محروم ترین شهرستان استان معرفی می گردد.

در واقع یکی از دلایل این محرومیت بحث مجلس شورای اسلامی  و اشتراک نمایندگی شفت و فومن است که  هم به ضرر فومن بوده و هم باعث دور ماندن شفت از کاروان توسعه شده است. گرچه خود فومن هم چندان توسعه یافته نیست بلکه در قیاس با شفت مقداری جلو تر قرار دارد.

در این مقال قصد وارسی دقیق و علمی علل محرومیت و رشد نیافتگی شفت وجود ندارد بلکه مقصود تاثیر گذاری مردمان پرتلاش اما محروم مانده آن خطه در انتخاب نماینده دو شهرستان است این تاثیر گذاری آنقدر مهم و مشهود بوده است که در فومن به صورت یک ضرب المثل در آمده است(هنوز شفت صندوق نامو!) این یعنی برای مشخص شدن نماینده باید منتظر نتیجه شمارش آراء شفت ماند .در دهه های شصت و هفتاد یکپارچگی بیشتری در نتایج انتخابات شفت قابل مشاهده بود معمولاً هم شهید افتخاری و مرحوم شفیعی اقبال بیشتری در آن منطقه داشتند که آن یکپارچکی نسبی در ادوار بعدی مشاهده نشد.

نکته لازم به ذکر اینکه تاکنون هیچ کدام از اهالی شفت نتوانسته اند بر صندلی مجلس شورای اسلامی تکیه بزند.می توان گفت کمتر بودن تعداد رای دهندگان شفتی نسبت به فومن و عدم اقبال فومنی ها به کاندیداهای شفتی و شاید هم نداشتن کاندیدای کاریزماتیک امکان رقابت را از آنها گرفته است.

اما برای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی تعداد بیشتری از چهره های شاخص شفت قصد پوشیدن قبای نمایندگی بر تن کرده و از مدتها قبل فعالیت انتخاباتی را نیز شروع کرده اند .چهره های شناخته شده و توانمندی که در واقع چیزی از نمایندگان قبلی کم ندارند .سیدتقی موسویان که در دوره دهم با کسب حدود ۱۱ هزار رای تاکنون بیشترین آراء را داشته است. حبیب الله اشرافی هم یکی از پر اقبال ترین شفتی ها در ادوار گذشته بوده است. سید کریم معصومی که با تحرکات انتخاباتی و موجی که ایجاد کرده در حال حاضر تبدیل به یکی از مطرح ترین آنها شده است. عباس رجب پور که خیلی ها از سواد و توانایی های وی سخن می گویند و نیز عباس محب خواه که چهره شناخته شده و فعال در هر دوشهرستان است را می توان از کاندیداهای شاخص از شهرستان شفت دانست.

همچنین در لیست ثبت نام کنندگان نهایی اسامی افرادی چون رسول پاکزاد بدابی،ناصر اشرافی، سردار دولت پور درودخانی،حبیب دانشور کلوانی، رضوان قاسمی ذوالپیرانی،عبدالوهاب غریبی لاسکی،غفار قربانی چناری ،حجت مداحی شاهخالی دیده می شوند که آمده اند تا بخت خود بیازمایند.

در واقع هنوز هم فومنی ها باید منتظر نتایج صندوق های رای شفتی ها بمانند چرا که معمولاً نتایج نهایی انتخابات از آنجا مشخص می شود اما شاید شفتی ها این دوره بتوانند تاثیر گذاری خود را تا جایی بالا ببرند که نام یک شفتی از آن صندوق ها بدرخشد و ماه مجلس شورای اسلامی بشود.

علی علیزاده ازبری-روزنامه نگار

این خبر را به اشتراک بگذارید :