قابل توجه استاندار و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان ؛

چرا اقدام عملی برای نگهداری،ترمیم و تعمیر کانال های آب مشاهده نمی شود؟

با اینکه چند سالی است لایروبی و ترمیم برخی از آب بندان ها و رودخانه های گیلان آغاز شده ولی هدر رفت آب کشاورزی و موضوعات اینچنینی در استان همچنان وجود دارد.جا دارد به لحاظ اهمیت موضوع ،استاندار گیلان و مدیر عامل آب منطقه ای گیلان تدابیر بیشتر و بهتری بیندیشند.

لذا خدمت آقای دکتر عباسی به عنوان مرکز ثقل مدیریت استان معروض میدارد که طرح عظیم کانال آبیاری فومنات که در دهه ۴۰ با طراحی و ساخت سد های منجیل ، تاریک و  طراحی و ساخت تونل عظیم و قابل تحسین تاریک که به طول ۱۷ کیلومتر از عمق کوههای منطقه عبور کرده و پس از پایان تونل در منطقه چوبر شفت  با مهندسی دقیق و علمی  به وسیله شبکه وسیع و گسترده کانال های اصلی و فرعی ، زه کشی ها و انشعابات فراوان آب سفید رود را جهت انتقال به مزارع غرب گیلان من جمله شهرستانهای شفت،رشت،فومن،صومعه سرا،ماسال و قسمت هایی از هشتپر می رساند. 

آقای عباسی ، این پروژه و آبی که به شالیزارهای غرب گیلان انتقال می دهد بیش از نیم قرن  با زندگی کشاورزان منطقه گره خورده و کشت برنج را وابسته به خود کرده است. مصداق اهمیت  موضوع را می توان در نگرانی مسئولان استان از ذخیره کم آب سد منجیل در سال زراعی جاری مشاهده نمود . باز کردن آب سد حدود دو هفته دیرتر از زمان معمول و حضور جنابعالی جهت گشودن دریچه های سد نیز نشان از اهمیت موضوع و مدیریت آب جهت عبور از بحران کم آبی در سال جاری دارد.

اگرچه با توجه به اهمیت سد منجیل و کانالهای انتقال آب به مزارع باید با نگاه استراتژیک نگران مسائل کلانی چون کاهش میانگین بارندگی ،احداث سد در مسیر رودخانه قزل اوزن استان زنجان ،طرح موضوع انتقال آب سد منجیل جهت تامین آب شرب تهران ،مسئله رسوب مخزن سد و… بود اما مقصود از نگارش این نامه ،انتقال نگرانی مردم از کم توجهی یا حتی بی توجهی سازمان آب منطقه ای گیلان به امر مهم حفظ و نگهداری کانال است.از جمله مواردی که با این ادعا می توان ذکر کرد تخلیه انواع زباله و نخاله در کانال، خصوصاً وقتی از داخل شهر یا روستای بزرگی می گذرد ،فرسوده شدن دریچه ها و نرده های فلزی ،ترکیدگی کانالهای بتونی در اثر فرسودگی یا ضربات مختلف وارده به آنها. لایروبی نشدن سالیانه کانال های بزرگ و کوچک که مصادیق آن به عینه قابل رویت بوده و حتی می توان روییدن درخت داخل کانال بتنی مثال آورد .درخت کاری در نزدیکی کانالهای بتونی بدون در نظر گرفتن فاصله مناسب،تصرف حاشیه قانونی کانال و تبدیل آنها به مزرعه یا باغ و آلودگی شدید آب شرب کشاورزی در اثر تخلیه و تجمع زباله و فاضلاب داخل کانال است.

خلاصه اینکه، از شواهد پیداست که نگهداری از این ظرفیت بزرگ در اولویت دستگاههای مرتبط نیست چرا که همه چیز به حال خود رها شده است . بجزء در دوره کوتاه تامین آب در فصل زراعی  که تکاپو در بین مسئولان سازمان آب منطقه ای قابل رویت است هیچ اقدام عملی جهت نگهداری ،ترمیم یا تعمیر کانال ها مشاهد نمیشود.

فلذا از حضرتعالی درخواست می گردد جهت جلوگیری از تخریب و آسیب های بیشتر و حفظ این ظرفیت بزرگ دستور اقدامات لازم جهت تامین هزینه ها و مدیریت آینده نگرانه کانال صادر فرمایید. 

علی علیزاده ازبری

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :