بوئین،سسنگان،شاخرزمرز

علی علیزاده ازبری/روستایی در فاصله میانی مسیر شهر فومن  به شفت و گیلک هایی سخت کوش و عمدتاً کشاورز برنج کار که ساکن این روستا هستند .

گرچه این روستا در نقشه ها و تقسیمات کشوری بوئین معرفی شده است اما آنجا را سسنگان،(که وجه تسمیه آن بر ما مشخص نیست)و انتهای روستا به طرف شفت را شاخرز مرز هم می گویند.

شاخرز اسم رودخانه ای کوچک  هست که مرز روستا و پیرمومن سرا در سمت شرق  را شکل می دهد همانطور که  رودخانه قلعه رودخان مرز غربی روستا با روستاهای دیگر را شکل داده است. دقیقا از سمت جنوبی جاده در بازار بوئین ،روستای راسته کنار شروع میشود.

وجود  بقعه درویش محبعلی از دیرباز بر اهمیت روستا افزوده است .مزار مردی که از قدیم مورد احترام و زیارت اهالی بوئین و روستاهای اطراف بوده است.خصوصاً برگزاری مراسم پر شور و حرارت دهه اول محرم در بقعه درویش محبعلی از قدیم زبانزد بوده است.همچنین مزار شهید ابراهیم جعفری اولین معلم شهید استان گیلان در جریان انقلاب اسلامی نیز هرساله باعث تجمع اهالی استان در سالگرد شهادتش میشود.

روستای بوئین با توجه به موقعیت جغرافیایی،زمین هایی حاصلخیز،عبور رودخانه بزرگ قلعه رودخان از کنار آن، ظرفیت مذهبی(با داشتن یک بقعه و سه مسجد)، پیشینه تاریخی، ساکنانی فعال و پرتلاش و همچنین نیروهای خوبی که البته بیشتر خارج از روستا زندگی میکنند، نزدیکی به دو شهر فومن و شفت و نیز قرار داشتن بر سرراه فومن و شفت ظرفیت تبدیل شدن به یک روستای پیشرو را دارد اما بوئین چندان پیشرو نشان نمی دهد و این را می توان از ظاهر روستا پی برد.

به نظر می رسد برای رونق و شادابی بیشتر روستا باید علاوه بر استفاده از ظرفیت های موجود به ایجاد ظرفیت های جدید اقدام نمود بعنوان مثال شاید تبدیل استخر طبیعی روستا به یک استخر صنعتی همراه با بهره برداری چند منظوره(پرورش ماهی و اردک و غاز و بهره برداری گردشگری) بتواند موقعیت روستا را بهبود بخشیده و از رکود قابل مشاهده در آن بکاهد.همچنین ساماندهی محوطه بازار بوئین ، جدول گذاری و بلوار بندی می تواند کمک شایانی در نمایاندن ظرفیت ها و زیبایی ها ی آن باشد.

در ادامه ضمن مصاحبه با خانم ندا یکتا پرست دهیار جوان و تحصیلکرده مقطع کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی، با  برنامه ریزی ها و کارهای انجام شده در روستا بیشتر آشنا می شویم.

– لطفاً برای رونق و آبادانی بیشتر روستا چه عملکردی داشته  و چه برنامه هایی در دست اقدام دارید؟

با سلام و ادای احترام ،خدمت همولایتی های عزیز و خون گرم بوئین عرض کنم که از سال ۱۳۹۷ که بنده با اعتماد اعضای محترم شورای اسلامی روستای … هکتاری بوئین  افتخار خدمت به مردم خوب این روستا با ۸۰۰ نفر جمعیت که در ۳۰۰ خانوار در حال زندگی هستند را پیدا کردم تمام تلاش خود را صرف این کردم که با همراهی اعضای محترم شورا و استفاده از ظرفیت های روستا ضمن برنامه ریزی مناسب تا حد امکان کمبودها و مشکلات روستا را برطرف نموده و بر ظرفیت های آن بیافزایم.

در راه انجام این مهم ما با کمک شورا و اهالی و کمک دستگاههای دولتی اقدام به تعویض تابلوهای ورودی روستا نموده و روشنائی معابر، تابلوهای خیابانها و کوچه های روستا را تعویض و نوسازی نمودیم.

همچنین با شن ریزی معابر و زیر سازی خیابان….. مقدمات آسفالت آن را فراهم نموده ،رمپ ورود و خروج در چهار راه محجوب دوست به طرف ازبر همراه با روشنائی انجام گرفت.همچنین لازم بذکر است که از جمله فعالیت های انجام شده جهت مدیریت بهتر اوقات فراغت جوانان، زمین ورزشی روستا بود که تسطیح شده و در اختیار آنان قرار گرفته است.

در زمینه های اجتماعی نیز توزیع سبد کالا،ساماندهی و پیگیری امور اجتماعی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در دستور کار بوده و انجام شده است.

– به نظر میرسد بازار بوئین با توجه به تعداد مغازه ها، قرار گرفتن برسرراه اصلی فومن به شفت و پرتردد بودن نیاز به ساماندهی دارد آیا برنامه ای برای این کار وجود دارد؟

برای زیبا سازی ،بلوار بندی و جدول گذاری محوطه بازار برنامه ریزی انجام شده که با مساعدت اهالی، بخشداری مرکزی فومن و بنیاد مسکن تلاش داریم این مهم بزودی محقق گردد.در این راه علاوه بر تامین هزینه همکاری مالکان نیز باید باشد تا کارها سریعتر انجام شود.

– آیا بین شما بعنوان دهیار و اعضای شورای اسلامی روستا تعامل لازم وجود دارد؟

ببینید تعامل به معنای هماهنگی صددرصدی نیست قطعا ممکن است بین افراد یک گروه اختلاف نظر یا سلیقه وجود داشته باشد اما نهایتاً باید جهت انجام کارها هماهنگی و تعامل ایجاد بشود . اعضای محترم شورای اسلامی روستای بوئین با واقف بودن به مسئولیتی که برعهده گرفته اند همکاری و همراهی خوبی با دهیاری داشته اند و اگر کاری انجام گرفته  قطعا حاصل این همراهی و همدلی بوده که جا دارد در اینجا از اعضای محترم و پرتلاش شورای اسلامی بوئین تشکر و قدردانی کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید :