آبشار خاطره ها در ماسوله متلاشی شد

⚫رضوان عسکرپور ماسوله

شنبه یکم آذر ۱۳۹۹ در ماسوله،سنگ بر روی سنگ بند نشد و آبشار زیبا و از آثار طبیعی و گردشگری این شهر متلاشی شد

آن قدر تحمل داشت که بتواند مانند یک جوان قوی هیکل، ایستاده و زیبا باشد،آن قدر جسور و پرمدعا که همه را به پای خود فرا بخواند تا تصاویری زیبا از او بگیرند،آنقدر قوی که سیلهای بسیاری را از سر گذرانده و در جدال با سنگ و گل و لای هایی که نبرد با آنها را به پیروزی ختم کرده بود.

او خاطره خاطرات نوجوانی و جوانی بسیاری از ماسوله ای ها بوده، در لحظاتی که دلها گرفته و غمگین میشد و یا لحظه هایی که به تنهایی سپری میشد در کنار آبشار بودن تسکین دهنده قلبها میشد و بسیاری از هم استانی ها و هم وطنان ما که برای لحظه ای در کنار آبشار قرار گرفته اند و خاطراتی را به ثبت رسانده اند.

از طرفی او یکی از جاذبه های گردشگری محسوب میشد و اولین پاسخ به سوال گردشگران آدرس آبشار ماسوله بود.

اما این اثر طبیعی سالها قدرت نمایی کرد و درخشید اما گذر زمان او را به پیر مردی گوژپشت تبدیل کرد.سیل آبهای هرساله و بارانهای متمادی، اطراف سنگهای بزرگ آبشار را خالی کرده و به مرور باعث آب شستگی شده بودند و باعث لغزش آبشار ماسوله که مردم ماسوله از برای آن بسیار ناراحت و غمگین هستند و کسانی را شاهد بودم که وقتی خبر آن را شنیدند اشک در چشمانشان جاری شد.

هر چند که این حادثه برای چند سال اخیر نبوده و این آب شستگی در هر سال اتفاق افتاده که باید جلوی آن گرفته میشد.حال که این اتفاق افتاده باید سریعتر دنبال راه چاره بود و این اثر طبیعی را در همان جایی که فعلا  سنگها ایستاده اند، مستحکم و سنگهای آن را تثبیت کرد.

شهرداری و شورای شهر ماسوله در دوره فعلی طرحی داشته که به مرحله اجرا نرسیده و هم اکنون شهرداری ماسوله با توجه به شرایط اقتصادی و مشکل درآمدی که تقریبا یک سال با آن درگیر بوده نمی تواند آنچنان اقدامی را برای تثبیت سنگها انجام دهد.

⭕ به پیشنهاد برخی از همشهریان :که این پروژه را با کمک خیرانه و مردمی به انجام برسانید.بر همین اساس شهرداری ماسوله از نظر استاد کاران ماسوله ای و کارشناسان دانشگاهی بهره برد و در نظر دارد جلسه ای بر این اساس با پیشگامان این موضوع داشته باشد تا هر چه سریعتر این کار آغاز گردد.

🔴 هر چند عده ای ،نجات آبشار و تثبیت آن را توسط کمپین خییران ماسوله و کسانی که از دست اندر کاران بازار تجاری تهران هستند آزمونی دانسته اند که نتیجه آن را باید در آینده دید.

شاید جای بزرگی چون سید طاهر روحانی در زمان حال خالی باشد.سید طاهر روحانی که از خود اثر ماندگاری بر جای گذاشت (بهداری سه طبقه ماسوله) و پس از آن کسی از تجار و بزرگان ماسوله نتوانسته اند این چنین قدمهایی را بردارند.حال باید دید که چه قدمهایی برای نجات آبشار برداشته خواهد شد.

آیا نسل بعد یا ۱۴۰۰ به بعد آبشار ماسوله را خواهد دید؟

⚫عضو شورای اسلامی شهر تاریخی ماسوله

این خبر را به اشتراک بگذارید :