‍ بسیج از سلامت تا سازندگی 

دکتر کامبیز رودخانه ای مسئول مرکز بهداشت و درمان لات لِل

در طرح بسیج شهید رهنمون باتفاق همکارانم در خدمت مردم محروم روستا هستیم.طرحی که مسئولیت آن را بعهده گرفتیم و هم اکنون در حال انجام آن هستیم،بدینگونه است که ماهانه موظفیم برای جمعیت تحت پوشش خودمان ویزیت رایگان، دادن داروی رایگان ،مشاورات پزشکی شامل : مشاوره مامایی،بهداشت روان و….انجام دهیم.علاوه بر این ماهیانه یک بار و گاها بیشتر طرح غربالگری داریم.

امسال طرح غربالگری ویژه سرطان کلون را اجرا کردیم و آموزش آن را بطور رایگان انجام دادیم.که هر کدام شان احیانا دچار خونریزی های دستگاه گوارش هستند،یا مشکلاتی شامل یبوست دارند به ما رجوع کنند تا با توصیه نامه و فرمی که بسیج جامعه پزشکی در اختیارمان قرار داده،آنها را به بیمارستان ارجاع دهیم تا در بیمارستان بطور رایگان مورد درمان قرار گیرند،اگر دچار بیماری کلون یا هر نوع بیماری دیگر هستند،از سرطان گرفته یا پولیپ ها،سریع تر تشخیص داده و در درمان آن تسریع انجام شود.

در ویزیت های ماهانه بطور متوسط حدود ۲۰ الی ۳۰ 

بیمار مراجعه کننده داریم.اغلب بیماران بدلیل عدم دسترسی به دارو،یا مسیر طولانی،یا به هر عللی که در تهیه دارو عاجزند،به ما رجوع می کنند داروهایی که همراه می بریم بطور کاملا رایگان در اختیارشان قرار می دهیم.خوشبختانه نگاه مردم به این مساله نگاه مثبت و ارزشمندی است و رضایت مردم،رضایت ماست.

بنده در انجام این ویزیت های رایگان احساس لذت و خوشایندی دارم،زیرا معتقدم خدمت به مردم محروم رضایت خدا را در بر دارد و موجب خرسندی انسان است.

افتخار می کنم که چنین موهبتی نصیب من گشته است.

در ایام شروع کرونا حدود سه الی چهار ماه در اجرای این طرح ،توقف داشتیم و برای ما مقدور نبود به مردم روستا سرکشی کنیم ،اما از انجام کار در مرکز بهداشت برای خدمت به مردم کوتاهی نکردیم.اکثر مراجعه کنندگان در آن ایام ،سالمندان بودند در این ایام طرح را متوقف نکردیم و در داخل مرکز بهداشت به ادامه آن پرداختیم.

پس از گذشت چند مدت ،مجددا طرح روستا گردی را آغاز و از جامعه پزشکی خواستار امکانات شامل : ماسک ، وسائل ضدعفونی کننده و… که ممکن بود روستائیان جهت تهیه آن دچار مشکل شوند، شدیم.

هنگام سرکشی به روستا به جهت ویزیت و درمان لوازم بهداشتی مورد نظر را بهمراه برده و در مکان های مشخصی چون مساجد یا خانه شورا لوازم را در اختیار مردم قرار می دادیم.

به امید آنکه ویزیت های رایگان بطور مستمر انجام پذیرد که اینگونه شد.

در ماه اخیر ۴ ویزیت رفتیم.

خاطره ای در این زمینه به یاد دارم.

هر بار روستایی که مدنظر بود،قبل از ورود با مسئولان روستایی هماهنگ میکردیم.تا مردم را مطلع کنند.آنها نیز قبل از رسیدن ما،مسجد را مهیا کرده،بخاری را روشن و مردم از ما استقبال می کردند.

طبق روال به روستای مورد نظر رسیدیم و قرارمان مسجد محل بود. آن روز نه مسجد گرم بود و نه از مردم خبری بود که تعجب ما برانگیخته شد.

در مسجد باز بود،وارد شدیم،اندکی صبر کردیم.سپس به بیرون رفتیم.عابری را دیدیم و از وی علت را جویا شدیم.ایشان حرف جالبی زدند،گفتند : بالامحله ای ها با پائین محله ای ها دارای اختلاف چندین ساله هستند ،هر وقت وارد این مسجد شوند با هم درگیر می شوند و موجب مشاجره شان می شود.به همین علت هیچ کدام نیامدند

پرسیدم حالا تکلیف ما چیست ؟ 

گفت : شما تشریف بیاورید منزل ما تا یک راه حلی پیدا کنیم.

ما هم همراه وی عازم منزلش شدیم.

کم کم سر و کله مردم پیدا شد و یکی یکی برای ویزیت مراجعه کردند.جالب اینجا بود که از هر دو محل می آمدند و الحمدالله سبب خیر شدیم ،زیرا آنروز همه ی ان افرادی که با هم درگیر بودند در منزل آن شخص که عضو شورای محل بود، در حضور ما با هم آشتی کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :