افت ۷۵ درصدی درآمد مراکز گردشگری در استان گیلان/ لزوم حمایت سازمان تامین اجتماعی

نعمتی مدیرعامل شرکت تلکابین احرار گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تاثیر کرونا بر فعالیت‌های گردشگری اظهار داشت: از ۲ اسفند ۹۸ تا ۴ خرداد فعالیتی نداشتیم و به دلیل کرونا تعطیل بودیم در حالی که سال‌های قبل جمعیت به حدی به تله‌کابین می‌آمدند که پارکینگ پاسخگو نبود و سال ۹۸ بیشترین مسافر را نسبت به سال‌های گذشته داشتیم و بخش زیادی از مسافران از کشورهای عربی همچون عمان، عراق، کویت و قطر می‌آمدند ولی امسال تعداد مسافران ۲۵ درصد مسافران سال گذشته نیز نیست. سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار نفر به این تلکابین آمدند که حدود ۳۰۰ هزار نفر از آن استفاده کردند اما امسال این رقم بسیار کم بود.

وی با اشاره به اینکه ۳۴ نفر در این تلکابین مشغول به کار هستند، ادامه داد: ما هیچ تعدیل نیرویی نداشتیم و حقوق و مزایای همه پرسنل کامل پرداخت شد. درحالیکه هیچ وابستگی به دولت نداریم و از بیمه بیکاری نیز استفاده نکردیم.

نعمتی با اشاره به تحریم‌ها گفت: دستگاه‌هایی که در این تله‌کابین استفاده شده آخرین دستگاه‌های روز است که از کشور اتریش خریداری شده است اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها برخی از قطعات آن را نمی‌توانیم وارد کنیم و مجبوریم به صورت غیرمستقیم خریداری کنیم و این شرکت به صورت مستقیم پشتیبانی خود را انجام نمی‌دهد و حتی ما از طریق سفارت نیز مسئله را پیگیری کردیم. البته ما در سرویس‌های دوره‌ای از سرویس‌کاران کشور مبدأ استفاده می‌کنیم.

وی افزود: از سال ۸۴ که این تله‌کابین راه‌اندای شده تا به امروز خوشبختانه هیچ حادثه‌ای رخ نداده است و فقط ما در مواقعی که باد تندی بوزد و یا رعد و برق حادث شود، مسافرگیری نمی‌کنیم.

مدیرعامل شرکت تله‌کابین احرار گیلان در ادامه بیان کرد: ما روزانه می‌توانیم حدوداً به ۶۰۰۰ نفر سرویس بدهیم و ۳۴ کابین را می‌توانیم به مسافران اختصاص بدهیم اما امسال به دلیل کاهش مسافران، تعداد کابین‌ها به ۱۵ کابین کاهش پیدا کرده است. مثلا سال گذشته در این زمان ۲۰۰۰ ورودی داشتیم، این تعداد امسال در زمان مشابه به ۳۵۰ نفر رسیده است و ۱۵ درصد سال گذشته هم نیست.

نعمتی افزود: سال گذشته از اول عید تا امروز ورودی پارکینگ ما حدود ۱۰۰ هزار خودرو بود در حالی که امسال تا امروز به حدود ۲۵ هزار خودرو رسیده است و بیشتر پنجشنبه و جمعه‌ها فقط اهالی خود گیلان از این تله‌کابین استفاده می‌کنند و به هیچ عنوان درآمدها هزینه‌های ما را پوشش نمی‌دهد.

وی ادامه داد: دولت به ما اعلام کرد که تسهیلاتی همچون امهال حق بیمه کارگران را می‌دهد اما نه تنها این مسئله برای ما اجرایی نشد بلکه بعد از سه ماه جریمه دیرکرد نیز برای ما اعمال شد درحالیکه ما هیچکدام از کارگرانمان را بیکار نکردیم و آنها را برای دریافت بیمه بیکاری به تامین اجتماعی نیز معرفی نکردیم حال آنکه می‌توانستیم با آنها قرارداد شش ماهه ببندیم و بعد از مهر ماه آنها را تعدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت تله‌کابین احرار گیلان در ادامه اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی باید حمایت و نگاه ویژه‌ای به شرکت‌ها و سازمان‌هایی داشته باشد که نیروهای خود را تعدیل نکردند و کارگران خود را به تامین اجتماعی برای بیمه بیکاری معرفی نکردند.

نعمتی افزود: این مشکل برای بسیاری از هتل‌ها نیز وجود دارد و برخی از آنها حدود ۱۰۰ نفر نیرو دارند درحالیکه از ۱۲۸ اتاق، ۲۸ اتاق آن نیز تکمیل نشده بود و دولت باید به اینگونه کسب و کارها که صادقانه با تامین اجتماعی کار کردند تخفیف بدهد مثلا حق کارفرما را تا یک سال دریافت نکند.

وی با اشاره به اجرای پروتکل‌های بهداشتی در تله‌کابین احرار گفت: هر روز تمامی کابین‌ها با مواد ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی می‌شوند و در حالی که هر کابین ظرفیت شش نفر را دارد، ما در هر کابین فقط دو نفر را سوار می‌کنیم حتی اگر خانواده باشند آنها را مجبور نمی‌کنیم تا در یک کابین بنشینند.

مدیرعامل شرکت تله‌کابین احرار گیلان در ادامه بیان کرد: برای همه اردوهای دانش‌آموزی ۵۰ درصد تخفیف قائل می‌شویم و برای خانواده شهدا، نیروهای نظامی و انتظامی، آزادگان و جانبازان ۳۰ درصد تخفیف قائل می‌شویم و برای بچه‌های دو تا هفت سال نصف قیمت محسوب می‌شود و به زنان محجبه نیز بلیت نصف قیمت ارائه می‌کنیم.

نعمتی با بیان این مطلب که ما به رعایت شئونات اسلامی بسیار تاکید داریم، ادامه داد: ما همچنین بر فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک توسط مسافران و مشتریان تاکید داریم. این تله‌کابین از ۱۲ ظهر تا ساعت ۲۰ فعالیت می‌کند.

22

21

این خبر را به اشتراک بگذارید :