به گزارش صبح فومن چهارمین جشنواره ملی نگاهی به طنز معاصر (طنز پهلو) بزرگداشت هنرمند طنز پرداز فومنی کیومرث صابری فومنی معروف به گل آقا عصر پنج شنبه در سالن شهدای خدمتگزار اداره ارشاد اسلامی شهرستان فومن برگزار شد.

مرحوم صابری موسس مجله طنز گل آقا بود که اولین شماره این نشریه در آبان ماه ۱۳۶۹ منتشر و و فعالیت آن تا سال ۱۳۸۱ ادامه یافت.هر ساله در بزرگداشت این هنرمند مراسمی به میزبانی شهرستان فومن با حضور هنرمندان کشوری و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار می شود.

یوسف نیک انجام دبیر برگزاری جشنواره ملی طنز از برگزاری اختتامیه چهارمین دوره بررسی طنز معاصر خبر داد و از مسوولین اجرایی شهرستان و هنرمندانی که در برگزاری این مراسم همکاری نموده اند تقدیر و تشکر بجا اورد.

رئیس اداره ارشاد شهرستان فومن با بیان اینکه بعلت شیوع بیماری کرونا مراسم طنز پهلو چهار با رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور حداقلی مهمانان برگزار گردید، گفت: هزار و بیست سه اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ۴۹۳ اثر در بخش طنز و ۳۶۴ اثر در بخش نثر طنز و تعداو ۱۶۴ اثر داستان طنز به بخش داوری ارسال گردید که ۱۴نفر از این هنرمندان حائز رتبه برتر شدند.

فرماندار فومن نیز ضمن تشکر از اهتمام و جدیدیت اداره ارشاد این شهرستان که با همه محدودیت ها توانست این مراسم را برگزار کند، افزود: اگر شیوع بیماری کرونا نبود طنز پهلو چهار با استقبال بیشتری مورد توجه قرار میگرفت.

محسنی با اشاره به ظرفیت های مادی و طبیعی شهرستان فومن که با مناظر بکر و آثار باستانی جلوه گاه فرهنگ و تمدن مردم گیلان است، گفت: جان فشانی های مردم این خطه در دوران مشروعیت، نهضت جنگل و شکل گیری انقلاب اسلامی برای تاریخ این کشور ماندگار است.

محمد رضا محسنی با تاکید بر اینکه شخصیت های هنری این شهرستان همچون شیون فومنی، کیومرث صابری ثروت های فرهنگی بی بدیل تاریخ هستند، افزود؛ آیت اله بهجت نیز شخصیت معنوی و عالم پر آوازه است که جنبه ویژه ای در عرصه فرهنگ به این شهرستان بخشیده است.

فرماندار فومن کیومرث صابری را نمونه فاخر طنز در ایران دانست که با زبانی طنزگونه مشکلات اجتماعی را بازگو می کرد و در ادامه افزود: که برگزاری چنین مراسماتی سبب انتقال مفاهیم و تاریخ هنر این شهرستان به نسل های اینده می شود.

رضا رفیع مجری طنزپرداز با اشاره به فعالیت چندین ساله خود در حوزه طنز، اظهار کرد: کیومرث صابری فومنی شخصیتی جریان ساز در بخش هنری طنز بود که غیر قابل انکار است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی فعالیت های کیومرث صابری معروف به “گل آقا” را تا سال ۸۱ دنبال کرده است، گفت: گل اقا سوژهای اجتماعی را در طنز کوتا بسیار روان و نکته سنج برای مردم بازگو میکرد.

مهران رجبی از بازیگران پیشکسوت عرصه هنر کشور ضمن ابراز خوشحالی از حضور در زادگاه مرحوم کیومرث صابری اظهار کرد: در دهه های گذشته روزنامه اطلاعات را به جهت طنز های گل اقا دنبال میکرد.

وی زبان طنز کیومرث صابری را بسیار شیوا دانست و افزود : نقد های اجتماعی موجود در ادبیات گل اقا علت ماندگاری و محبوبیت این هنرمند فومنی است.

در پایان از ۱۴ اثر برگزیده با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد و تعدادی از از برگزیدگان به ارائه اشعار طنز خود پرداختند/ندا یکتاپرست

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :