نامه سرگشاده به وکیل جدید

علی علیزاده ازبری/جناب آقای بهروزی فر، بابت انتخاب شما بعنوان نماینده مردم شهرستانهای فومن و شفت در مجلس یازدهم که حاصل انتخابات ۳۰ اسفند ماه ۹۹ در شهرستانهای فومن و شفت شما بود عرض تبریک و آرزوی توفیق دارم ، جناب وکیل، علیرغم کاهش معنا دار مشارکت رای دهندگان دوره یازدهم در سطح کشور و همچنین حوزه انتخابیه شما، با توجه  به ۴۷۸۵۱ رای که کسب نمودید دومین وکیل از نظر تعداد آراء در استان گیلان می باشید که باز هم قابل توجه می باشد.مشارکت و رقابت شدید در بین رای گیرندگان و رای دهندگان این دو شهرستان همیشه میزان مشارکت را بالا برده که این بالا بودن آراء مسئولیت  وکلا را سنگین تر می نماید و نیز توجه بیشتر حاکمیت را می طلبد که این موضوع اغلب مورد غفلت بوده است.

جناب وکیل ،روزی به دوست جوان و تحصیل کرده ای که دهیار یکی از روستاهای فومن شده بود توصیه کردم که در روستای خود دنبال کارهای بزرگ باشد و پیشنهادهایی هم برایش داشتم در پاسخ گفت در این روستا از بس کارهای کوچک نکرده وجود دارد فرصت انجام کارهای بزرگ را از ما گرفته است.

در واقع آن دهیار جوان درست می گفت. حوزه انتخابیه شما هم اینگونه هست.البته این به این معنی نیست که در این حوزه کار نشده است همچین ادعایی می تواند بی انصافی تلقی گردد. وکلای قبلی به اندازه توان خود و با توجه به شرایط زمانی تلاش خود را کرده ،کارهای خرد و کلان زیادی نیز انجام داده اند.اما خیلی وقت ها گرفتار کارهای کوچک و حاشیه ای شده و از اقدامات بزرگ وامانده اند. چه بسا اگر دنبال کارهای بزرگ بودند امروز ما شاهد مشکلات کمتری در حوزه های مختلف این دو شهرستان بودیم .بعنوان مثال  توجه به کشاورزی می توانست مشکلات بزرگ این بخش را کمتر نماید و از مهاجرت روستازادگان به شهرها جلوگیری کند.یا داستان غم انگیز  چای، نمایندگان مردم  نباید اجازه می داند صنعت پررونق چای در دهه شصت و هفتاد به این وضع اسفناک بیافتد.یا شهرکهای صنعتی که با سرمایه گذاری های کلان طراحی و ساخته شدند و دربهای کارگاههای آن به دلایل مختلف تخته شده است .باز نبود برنامه ریزی های بلند مدت برای توسعه یا حتی ناقص بودن طرح های هادی روستایی و …را می توان عنوان نمود.

جناب وکیل ،حال که مردم این سامان ردای وکالت و جانشینی خود در مجلس شورای اسلامی را بر تن شما مناسب دیده اند انتظار میرود بهتر و قوی تر از پیشینیان خود عمل نمائید که در غیر این صورت بدهکار رای دهندگان و وجدان خود خواهید بود.چرا که فرصت ها به سرعت از دست خواهد رفت .

این نوشته نه به قصد ارائه طریق و نه از سر نصیحت نوشته شده است بلکه تشخیص اولویت ها از نگاه نویسنده هست که  شاید راهگشا وکمک کننده باشد.بنابراین با توجه به اوضاع قبلی و فعلی حوزه انتخابیه شما مطالبی را به خدمت عرضه می دارم که به نظر می رسد برنامه ریزی مدون و سرمایه گذاری روی آنها در سالی که مسمی به رونق تولید شده است  می تواند راهگشای افزایش تولید بوده و  این برنامه استراتژیک مقام معظم رهبری را محقق نماید.

ابریشم و ظرفیت رها شده:

از جمله مواردی که در ایام انتخابات در  برنامه های شما  اعلام شده بود اشاره به  احیای صنعت  نوغان بود. چه دردناک است وقتی حدود هزار هکتار توتستان مهندسی شده به همراه تجهیزات و کارگاههای پرورش کرم ابریشم در مزرعه پرند فومن به حال خود رها شده اند . این چه معنی می دهد؟ مسئولان این حوزه برای پدرانی که سالها رنج کشیده و کار کردند تا آنجا ساخته بشود و برای پسرانی که با تعطیلی آنجا فرصت داشتن شغل از آنها گرفته شده است چه پاسخی دارند؟من ندیدم نمایندگان ادوار کوچکترین توجهی به این ظرفیت رها شده داشته باشند . احیای صنعت ابریشم علاوه بر اینکه  پاسداشت سنت نیک نیاکانمان هست احیای صدها شغل برای خیل جوانان بیکار منطقه خواهدبود .چقدر رنج آور هست به تماشای افول و شکست صنعتی نشستن که بیش از هزار سال در این سامان ریشه دارد و همیشه دستگیر روستائیان ما در شرایط سخت مالی بوده است (رجوع شود به مقاله روزی روزگاری نوغان ) لطفاً همانگونه که وعده داده بودید کمر همت به احیای این صنعت ببندید که زیرساخت های آن در منطقه فراهم است.

۲-سد لاسک و اقدامات انجام شده و نشده

خیلی مهم نیست که گروهی مخالف یا موافق ساخت سد باشند .گرچه دلایل  مخالفان و یا موافقان طرح باید بدور از اغراض سیاسی و جناحی مورد توجه قرار گیرد .اما آنچه که در حال حاضرضروری می نماید و باید روشن بشود چرایی محروم کردن حدود ۵۰۰ خانوار از خدمات لازم برای زندگی خصوصاً گاز است؟ سدی که فقط دریافت موافقت آن حدود دو دهه طول کشیده است ساخت آن چند سال طول خواهدکشید؟ چرا سالها ساکنان منطقه را به بهانه ی ساخت سد از نعمت گاز و خدمات دیگرمحروم کرده اند؟ مگر گازرسانی سه یا چهار  روستا چقدر هزینه لازم داشت یا دارد؟ به نظر من چند میلیارد را فدای مردم منطقه محروم لاسک ک

ردن اصلا راه دوری نمی رود پس بهتر است تمام مساعی خود را صرف این موضوع نمایید که در اسرع وقت ساکنان منطقه از نعمت گاز بهرمند شوند چه سد ساخته بشود چه نشود.

۳-پل ورودی شهر

گرچه تغییر ترکیب آن غول  بدقواره کار بزرگی بود که آقای افتخاری وکیل قبلی، به خوبی از عهده آن برآمد که اینجانب بواقع معتقدم در آن شرایط و تا این جای کار اتفاقی که  ممکن و خوب بود  رخ داده است. تصمیم به تغییر و اصلاح پل کار بزرگ و طاقت فرسایی بود که با پیگیرهای مجدانه وکیل قبلی که متاثر از درخواست قاطبه مردم منطقه بود مرحله اول آن محقق شده است. اما پیگیری ساخت و تکمیل پل با نقشه های مورد تایید و ساختمانی که نوعی امتیاز برای شهر بحساب آید نه آئینه ی دق، مورد انتظار می باشد .

۴-گردشگری و توسعه پایدار

موضوع مهم بعدی بحث گردشگری و تاثیر آن بر منطقه است .رونق و توسعه گردشگری مانند هر صنعت دیگر بر پارامترهای مختلف اثر مثبت و منفی خواهد داشت .اثرات منفی و آسیب های آن می تواند تغییر بی رویه کاربری زمین های کشاورزی و باغی، تعرض به حریم منابع طبیعی ، جنگل ها و رودخانه ها ،آلودگی آب و خاک ونیز تاثیرات فرهنگی آن باشد. در این بخش لازم است توسعه با توجه بر اصول و قواعد توسعه پایدار صورت گیرد.خیلی ساده و روان اگر بخواهیم به تعریف توسعه پایدار اشاره نمائیم این است که ما که فعلاً ساکن زمین هستیم حق داریم که از مواهب طبیعی بهره برداری بکنیم اما به همین نسبت این حق برای آیندگان نیز محفوظ است بنابراین ما نباید برای توسعه صنعت یا هر مقوله دیگری تمام منابع را مصرف نمائیم.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :