انتخابات و قدرت پیاده نظام 

علی علیزاده ازبری/گرچه پروسه انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی با بیم و ھراس کرونا ھمراه بود و این بیم و ھراس درست دوم اسفند ماه سرباز کرد و روز انتخابات در سایھ انفجار اخبار کرونا سخت و دلھره آورگذشت .اما به ھر جھت انتخابات ھمیشه تاثیر خود را بر اجتماع خواھد گذاشت و این انتخابات نیز بی تاثیر نبوده و مطابق روال دوره ھای قبل رای دھندگان تنوع طلب در حوزه انتخابی فومن و شفت این بار نیز وکیل تازه را بر وکلای تکراری ترجیح دادند.گرچه نباید از تاثیر رد صلاحیت حاج مھدی افتخاری وکیل فعلی بر نتایج انتخابات دوم اسفند در فومن و شفت گذشت.  

چند روز قبل از انتخابات دوم اسفند ۹۸ دوستی سوال کرد نتیجھ انتخابات را چگونه ارزیابی میکنی؟ عرض کردم ظاھراً ژنرالھای انتخابات(ھمانھایی کھ ظریفی آنان را وکیل سازان نامیده است) در اردوگاه آقای عاشوری ھستند. اما پیاده نظام در ستاد آقای بھروزی فر صف کشیده اند که این را کاملاً می توان لمس کرد اما نتیجه اینکه تجربه ما از انتخابات گذشته گواھی می دھد کھ معمولاً این پیاده نظام ھستند که تعیین کننده ھستند.  

در صفحه شطرنج گرچه وزیر و ژنرالھای قدرتمند اطراف آن در ردیف اول و اطراف پادشاه به قدرت و امتیازات خود می نازند و بموقع و محکم ھم عمل میکنند اما فیل و وزیر و اسب و قلعه ی قدرتمند ھیچگاه نمی توانند از قدرت خود فراتر بروند و با خروج پادشاه از صفحه شطرنج دیگر ھیچ نیستند اما پیاده ھا که استوار و مردانه پیشاپیش پادشاه به خط شده اند می توانند تا اوج بروند و از یک پیاده معمولی و بی ستاره تبدیل به یک وزیر مقتدر بشوند و آنگاه به حمایت مقتدرانه از پادشاه بپردازند. 

در انتخابات ایران تا آنجا که حافظھ ی ما گواھی میدھد در اغلب دوره ھا پیاده ھا تاثیر گذارتر بوده اند. خصوصاً دوره ھایی که مشارکت بالا بوده است .پیاده ھا ھرگاه اراده نموده اند کارستان کرده اند. شاید اولین شاھد مثال این ادعا انتخابات دوم خرداد ۷۶ باشد .اولین انتخابات تمام رقابتی ریاست جمھوری که در ایران شکل گرفت مشارکت را به طور چشمگیری بالا برد و پیاده ھا قدرت خود را به رخ کشیدند و این ماجرا بعدھا بعنوان مثال در انتخابات ریاست جمھوری سال ۸۴ ھم تکرار شد.  

به نظر می رسد وکیلی که با قدرت پیاده نظام وکیل بشود ادامه کار و دوران وکالت بھتری خواھد داشت.

 در انتخابات اخیر فومن و شفت تحلیل صاحب این قلم در شبھای شلوغ و ھیاھوی انتخابات این بود کھ در ستاد آقای عاشوری ژنرالھا و در آقای ستاد بھروزری فر پیاده نظام فراوان به چشم می خورند بنابراین می شد حدس زد نتیجه چه خواھد بود .پیاده ھا از نخبگان سیاسی پیشی خواھند گرفت و این امر نیز محقق شد.البته محکم وپر سر و صدا  

ھم اتفاق افتاد. فاصله حدود ۲۰ ھزاری بھروزی فر از رقیب کھنه کار انتخاباتی چون عاشوری کارستانی بود که ھمین پیاده نظام محقق کردند .حال بر وکیل منتخب است که پیاده ھا را قدر بدارد و بر صدر بنشاند البته اگر آن  

ژنرالھا«یاران شنبه»(رجوع شود به مقاله وکیل جدید و یاران شنبه)مانع نشوند و جایگاه و حقوق پیاده ھا را  تصاحب نکنند!

این خبر را به اشتراک بگذارید :