“توسعه فومن و شفت در سایه وحدت و همگرایی “

ضرورت های حمایت و همراهی مردم و همه طیف های سیاسی با منتخب اخلاقمدار فومن و شفت؛ حاج خلیل بهروزی فر

به قلم ؛ حسن اسدنیا

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران ، نشان دهنده آگاهی و شعور سیاسی ملت است و مردم با اراده ای راستین ؛ عزم ملی ، اتحاد و یکپارچگی خود را به نمایش می گذارند. این انتخابات در بُعد داخلی ، حق حاکمیت مردم در سرنوشت خود را تداعی می کند و در بعد بین الملل ، نمایانگر شوکت سیاسی آنهاست. میزان و ترازوی انتخابات ، رأی مردم است و پس از انتخابات همه باید در یک دایره متحد ، برای تحقق اهداف و برنامه های توسعه همگام و همراه شوند.

انتخابات در شهرستانهای کوچک ؛ به مانند فومن و شفت ؛ با وجود همه جذابیت ها و حساسیت ها ، با چالش های پسا انتخاباتی مواجه است. طوری که گروههای سیاسی ، پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتیجه ، کشمکش های سیاسی و جناحی را در طول چهار سال نمایندگی دنبال می کنند ، که متاسفانه جز عقب افتادگی برنامه ها و ایجاد چالش های سیاسی مضر و بیهوده ، که صد البته به ضرر دو شهرستان نیز بوده ، ثمره و فایده ی دیگری ندارد. اصول مدنی و اخلاق ایجاب می کند پس از انتخابات ، ضمن پذیرش آرای اکثریت ، تمامی اختلافات سیاسی و جناحی را کنار بگذاریم تا مجموعه جدید و ” نماینده منتخب ” ، مانیفست سیاسی و برنامه های خود را در جهت توسعه و رفع نسبی مشکلات حوزه انتخابیه ، تبیین و اجرایی کند. و در تحقق این مهم با حداکثر توان همراه و همگامش باشیم.

در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، حاج خلیل بهروزی فر از حوزه فومن و شفت به مجلس راه پیدا کرد. با احترام به همه سلیقه ها و کاندیداها و مشارکت همه مردم ، گام دوم باید همراهی آحاد مردم با منتخب و نماینده جدید باشد. برای فردای بهتر ، برای رفع مشکلات ، برای آینده فرزندان مان ، برای عمران و سازندگی ، برای اشتغال و برای توسعه ؛ همه مردم ، همه گروه های سیاسی ، همه سلیقه ها و حتی کسانی که در انتخابات به فرد دیگری رای داده اند ، باید نماینده جدید را حمایت کنند. باید به نماینده جدید ، فرصت کافی داده شود تا در سایه آرامش سیاسی و همگرایی عمومی، طرح ها و برنامه های خود را در جهت اعتلای اهداف توسعه اجرایی نمایند.

یکی از آسیب های حوزه انتخابیه فومن و شفت ، انتخابات زودهنگام است. در حالی که بحث ها و موضع گیری های انتخاباتی می بایست در سال آخر نمایندگی مجلس شکل بگیرد. اما گاهاً می بینیم از فردای انتخابات ، دوباره سازها کوک می شود.

وقتی ظرفیت تحمل و تفاهم با مخالف خود را داشته باشیم ، وقتی اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم ، وقتی بتوانیم برای روشن نمودن چراغ توسعه و تحول در دو شهرستان ، همیار و هم پیمان با هم باشیم ؛ می توانیم بر مشکلات ساختاری موجود در دو شهرستان غلبه کنیم. پس ضرورتاً برای رفاه و آسایش بیشتر و رفع معضلات موجود و تحول نسبی در زمینه عمران و سازندگی و حتی تداوم راه و برنامه هایی که نمایندگان پیشین آغاز کرده اند ؛ ملزم به حمایت و همراهی همگانی با منتخب مردم ، حاج خلیل بهروزی فر ، هستیم. یقیناً همه تشکل ها و گروه ها ، رسانه ها و جراید ، صاحبنظران و فعالان سیاسی و دلسوختگان منطقه به سطح بالایی از شعور سیاسی رسیده اند که بتوانند با گذر از شور و احساس و طرد کینه جویی ، در سایه عقلانیت ؛ و در جهت بهبود شرایط اقتصادی و عمرانی منطقه ، منتخب جدید را همراهی کنند.

منتخب مردم شریف فومن و شفت ، جناب حاج خلیل بهروزی فر ، با بهره مندی از چند دهه تجربه مدیریتی در امور اجرایی ، انگیزه بالایی برای خدمت به مردم دارد. در پاک دستی و اخلاق مداری حاج خلیل بهروزی فر شکی نیست و به اخلاق مداری شهره است. وی با عزمی انقلابی ، دست یاری به سوی همه دراز نموده تا با وحدت و هم افزایی ، بر مشکلات فائق آید تا کارهای خوبی در سطح دو شهرستان انجام بگیرد.

وحدت سیاسی در دو شهرستان ، با وجود یک چهره اخلاق مداری که بر ضرورت تلازم اخلاق فردی و اخلاق سیاسی تأکید دارد ، شدنی و قابل تحقق است. برای اصلاح امور و توانمندسازی حوزه های مختلف ، بیش از پیش به وحدت سیاسی در سطح دو شهرستان نیاز داریم. همانگونه که بنیانگذار انقلاب حضرت امام خمینی (ره) فرمودند ؛ « وحدت عامل قدرت و تفرقه موجب سستی است.» لذا برای آنکه بتوانیم بر دردها و رنج ها چیره شویم ؛ به همگرایی و وحدت نیاز داریم. مشکلات دو شهرستان بسیار زیاد است ، برای مقابله با مشکلات ، باید وحدت و همدلی را شعار خود سازیم و یکپارچه از نماینده جدید حمایت کنیم. حداقل در یک زمان مفید ، جناح بازی و دلبستگی به این جناح و آن فرد را کنار بگذاریم و اگر اختلافات جزئی با یکدیگر داریم در دلمان محفوظ نگه داشته و برای تغییر و تحول ، همگام شویم.

متاسفانه اختلافات سیاسی داخلی در سطح دو شهرستان ، در ادوار مختلف ، موجب عقب ماندگی شده است و حتی نمایندگان گذشته نیز در اجرای برنامه ها و اهداف خود از اختلافات و کشمکش های سیاسی آسیب دیده اند. ما مشکلات زیادی در فومن و شفت داریم که در ادامه به بخشی از آن ، مختصراً اشاره خواهد شد اما بدانیم که لازمه حل مشکلات ، وحدت و هم افزایی است. وحدت باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود تا بتوانیم در کنار هم ، برای ساختن تلاش کنیم. به مانند تمثیل زیبای مولانا که سروده اند : در نظر گه ، گفتشان شد مختلف / آن یکی دالش لقب داد ، این الف / در کفِ هر کس اگر شمعی بُدی / اختلاف از گفتشان بیرون شدی.

در فومن و شفت ، ما هنوز در گام اول ، یعنی عمران و سازندگی ، با مشکلات عدیده ای مواجه ایم. عدم توسعه عمرانی روستاها و در کنار آن بیکاری ، سبب شده که فومن و شفت ، بیشترین مهاجر را به شهرهای صنعتی خارج استان داشته باشد. ما هنوز در منطقه آلیان فومن و سیاهمزگی شفت با کمبود خدمات عمومی و رفاهی مواجه ایم. یعنی جاده و تلفن!! هنوز منطقه امامزاده ابراهیم شفت دارای ۱۳ روستای بدون گاز است! مناطق گردشگری فومن و شفت ، حتی یک راه خاکی یا آسفالته مناسب جهت دسترسی به ییلاقات ندارند. در حوزه گردشگری با وجود پتانسیل های شگرف ، درآمدها و اشتغال زایی پایین و فرصت ها همچنان از دست می روند.

فومن و شفت به تبع استان از مشکلات ساختاری رنج می برند ، چون ما در گیلان سرسبز با دو مشکل بزرگ ، یعنی عدم ثبات مدیریتی و نامشخص بودن پارادایم اقتصادی مواجه ایم. گیلان محل آزمایش مدیران و حتی توانمند سازی مدیران و سپس صدور آنها به سایر استانهاست. تغییرات مدیریتی در سطح استان بسیار زیاد است. پاردایم اقتصادی مشخصی نداریم یعنی معلوم نیست استان گیلان باید با تکیه بر چه بخشی ، متحول شود. بخش گردشگری؟ بخش کشاورزی؟؟ یا بخش صنعت؟؟؟ بر کدامین بخش باید تمرکز و سرمایه گذاری اساسی انجام شود تا استان متحول گردد و به تبع آن شهرستانها جانی دوباره بگیرند. موضوع مهمی که نمایندگان جدید استان در مجلس می بایست آن را بررسی و تصمیم سازی کنند تا برای همیشه شاهد پایان آشفتگی ساختاری حاکم بر استان باشیم.

نباید در استانی که بیشترین توانمندی و ظرفیت را در سه بخش گردشگری ، کشاورزی و صنعت دارد ، شاهد رکود اقتصادی و بیکاری و مهاجرت های بی رویه جوانان باشیم. با وجود چنین مشکلاتی که در بیانش می تواند کتابها نوشت و خطبه ها خواند ؛ بهترین راه در مسیر توسعه ، همگرایی و هم افزایی است. پس بیاییم منتخب خودمان را حمایت کنیم. علاوه بر حمایت ، مطالبه گر باشیم تا گام های ارزنده ای برای منطقه برداشته شود. دست یکدیگر را / بفشاریم به مهر / جام دل هامان را مالامال از یاری ، غمخواری / بسپاریم به هم . 

(پایان)

این خبر را به اشتراک بگذارید :