يوسف نيرويي:سخني با فرماندار فومن

ax

در واپسین روزهای سال گذشته وپس از کش وقوس های فراوان ,نوبت به تغیرسکان مدیریت فرمانداری فومن رسید,آقای اسماعیل قربانزاده که پس از انتخابات مجلس نهم به عنوان فرماندار معرفی شده بود,پس از دو سال واندی قبول مسئولیت در این جایگاه,آهنگ خداحافظی را خواند وبا درخواست های مکرر بعضی از فعالان سیاسی علی الخصوص بعضی از اعضای ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی در شهرستان فومن زمزمه ی تغییر فرماندار به واقعیت نزدیکتر شد.

سرانجام طی حکمی از وزارت کشور,آقای میر شمس مومنی زاده که سابقه ی مدیریتی به عنوان شهردار املش,بخشدار مرکزی ومعاونت فرمانداری صومعه سرا,معاونت فرمانداری رضوانشهر ورئیس گروه اجتماعی وفرهنگی حوزه معاونت سیاسی استانداری گیلان را درکارنامه خود دارد به سمت فرمانداری شهرستان فومن منصوب شد.

امید است فرماندار جدید فومن,با علم به موقعیت وپتانسیل های بالقوه شهرستان بتواند منشا توسعه ، پیشرفت وآبادانی منطقه شده و مسایل ومشکلات وموانع پیش روی توسعه شهرستان را آسیب شناسی نموده وبا ارایه راه حل هایی بتواند فومنات را که روزگاری مرکز فرماندهی بیه پس بوده است را به جایگاه واقعی خود برساند.

 اما سخنی چند با فرماندار محترم؛

جناب آقای فرماندار,همان گونه که مستحضر هستید,فومن زادگاه بزرگانی همچون حضرت آیت اله بهجت(ره),که از عارفان وعالمان بزرگ جهان اسلام ومایه ی فخر ومباهات شیعیان جهان  بوده که نام وآوازه ی این بزرگ مرد عرصه عرفان وفقه شهرت ویژه ای داشته ودارد.

فومن همچنین ,خاستگاه بزرگان عرصه فرهنگ وادب,همچون کیومرث صابری وشیون فومنی است که صابری از مفاخر فرهنگی در سطح ملی وشیون شاعری بنام و پراحساس در زمینه ی اشعار محلی و فولکلور ازشالیزارهای گیلان بوده که آثار با ارزش این دو ستاره پر افتخارفرهنگ وادب کشور زبانزد خاص وعام می باشد.

فومن دارای پتانسیل های بالقوه ای در زمینه های صنعت گردشگری وتوریست میباشد که با نگاه جدید وجدی تروبابهره گیری از کارشناسان اهل فن میتوان باتقویت این بخش,تحولی شگرف در اقتصاد و اشتغال منطقه ایجاد نمود,ماسوله وقلعه رودخان دو اثربی نظیرتاریخی و دارای شهرت جهانی میباشند .توجه بیشتر به زیر ساخت های لازم جهت جذب توریست در تمام فصول سال وایجاد بسترهای مورد نیاز اعم از احداث کمپ های استراحت مسافران, پیگیری احداث پارکینگ ماسوله,ایجاد مجتمع های مجهز تفریحی وتوریستی ورفع موانع وکاستی ها وتقویت نقاط قوت از اولویت بخش گردشگری میباشد.

جناب فرماندار

متاسفانه در ایام تابستان و با ورود گردشگران از اقصی نقاط کشور وحتی جهان به سبب نبود یک کمپ اسکان موقت نیمه مجهز در یک فضای امن وبا حداقل امکانات رفاهی,هر ساله شاهد برپایی چادر واسکان هموطنانمان اطراف پیاده رو ها یادر جوار خیابانهای اصلی شهر,علی الخصوص پیاده رو ارتباطی کمربندی شهیدشکوری میباشیم که این مساله چهره شهر راغیر متعارف وناموزون کرده است.

بسیاری از شهرهای توریستی,با اختصاص مکانی با حداقل امکانات رفاهی(سرویس بهداشتی,محوطه بازی کودکان و….) در کمال امنیت وآرامش این امکانات رابرای گردشگران فراهم نموده اند که با پرداخت اندک هزینه اسکان موقت داشته باشند و دراین میان در سطح فومن هیچ اقدام عملی تا کنون در این زمینه انجام نشده است وشاهد برپایی چادر در جوار پیاده روها,جلوی درب مساجد وموارد اینچنینی بوده ایم که این مساله زیبنده یکی از قطب های گردشگری کشور نمی باشد وتوجه  بیشتر جنابعالی ومسئولین ذیربط را میطلبد.

آقای فرماندار

یکی از مسائل و مشکلات پیش رو کشور و استان علی الخصوص شهرستان فومن بحث اشتغال جوانان ومعضل بیکاری تحصیلکرده گان این دیار تاریخی  و فرهنگی میباشد.

طبق آخرین آمار وارقام ارائه شده  دوشهرستان فومن وشفت در این زمینه در جایگاه مناسبی قرارنگرفته اند.

همانگونه که مستحضرید کمک به واحد های صنعتی برای توسعه وحفظ اشتغال از اولویت های اصلی میباشد.

این مهم را میتوان در ضعیف شدن صنایع کوچک ویا تعطیلی و غیر فعال شدن بخشی ازصنایع فعال موجود در منطقه یافت.

در اواخرسال ۸۶ شهرک صنعتی شماره دو واقع در روستای گوشلوندان در زمینی باوسعت ۸ هکتار افتتاح شد و چندین سال است که خبری از فعالیت و حضور سرمایه گذاران بخش صنعت در آن نیست. میتوان بابررسی موانع وآسیب شناسی وباپیگیری مسائل مربوطه ودعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی وفراهم آوردن فاکتورهای لازم,این پتانسیل بالقوه بخش خصوصی فومنات را فعال و پویا نمود وگامی بلند در زمینه اشتغال جوانان فومنی برداشت.

در سالیان اخیر شاهد بوده ایم,جوانان جویای کارمنطقه جهت اشتغال درکارخانجات وصنایع,به شهرهای دور دست ویا حتی استانهای دیگر عزیمت کرده اند وبا حد اقل حقوق کارگری,از کانون گرم خانواده و شهر ودیار خود دور بوده وسختی ها ومشکلات فراوانی رامتحمل شده اند.

وضعیت شهرک صنعتی سردارجنگل نیز با توجه به وجود برخی موانع و مشکلات در سالیان اخیر,شرایط مناسبی را نداشته است.در پاره ای از موارد شاهد نیمه فعال وغیرفعال شدن بعضی از شرکتهای موجود در این منطقه بوده ایم که بررسی معضلات این بخش نیز از اولویت های اشتغال منطقه می باشد.

 از جنابعالی به عنوان عالی ترین مقام دولتی در سطح شهرستان انتظار می رود که پیگیری مجدانه در مورد اتمام پروژه بزرگ کارخانه فولاد فومن داشته باشید.این پروزه اقتصادی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال انجام است ونقش مهمی در اشتغالزایی جوانان دارد.

این صنعت مهم برای مردم منطقه از جهات بسیاری حائز اهمیت بوده ومیتواند نقش ویژه ای در رفع بیکاری جوانان داشته وبه اذعان کارشناسان ظرفیت اشتغالزایی حدود  ۸۵۰نفر را دارد.

از جنابعالی انتظار میرود با بررسی موشکافانه,توجه ویژه ای به جذب نیروهای بومی در این زمینه داشته باشید وبا نگاه ویژه به این مساله اندکی از آلام پدران ومادران مومن و زحمتکش بومی که سالهاست منتظر فراهم شدن شرایطی جهت اشتغال فرزندان خود بوده اند را التیام بخشید.

آقای فرماندار

در سالیان اخیر تعدادی پروژه عمرانی در سطح شهرستان شروع شده که متاسفانه تا کنون پس از گذشت سالها به بهره برداری نرسیده وبه دلایل مختلف اعم از عدم تخصیص اعتبار لازم,ضعف پیمانکاران مربوطه ودلایل مشابه نیمه کاره رها شده است.

پروژه مسکن مهر بدلایل عدیده پیشرفت فیزیکی چشمگیری نداشته وحتی در بازدیدی که استاندار محترم از پروژه مذکور داشته,دستور تشکیل کارگروهی برای پیگیری ورفع مشکلات را داده است,مدیر کل راه و شهرسازی گیلان اصلی ترین  مشکل مسکن مهرفومن رامساله آورده مالی متقاضیان عنوان کرده وآنرا عامل اصلی طولانی شدن کار دانسته, بهر حال حل معضلات این طرح بزرگ ملی ,تلاش وپیگیری جنابعالی ومسئولین محترم را می طلبد.

پل ورودی شهر که بیش از یک دهه درحال ساخت است هنوزبه اتمام وبهره برداری نرسیده است.و این درحالیست که نماینده محترم شهرستان در سی ام خرداد ماه سال گذشته با اشاره به مسکوت ماندن پروژه احداث پل ورودی فومن ,خبر از تخصیص اعتبار هفت میلیارد تومانی جهت ادامه روند پروژه وتکمیل شدن روگذر وزیر گذرداده بود.

و طبق اطلاعات موجود در بازدید معاون وزیر راه وشهر سازی در سال گذشته مقرر شد۲۵درصد از اعتبارات پرداخت شودوبه پیمانکار دستور دادند در هر شرایطی تا پایان سال  پروژه را تکمیل وتحویل دهد.

ورزشگاه پنج هزار نفری که از پروژه های اصلی در غرب گیلان بوده واز سال۸۶شروع شده و پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته است.به اذعان یکی از مسولین شهرستان کم کاری وضعف مجری و پیمانکارباعث عقب ماندگی پروژه گردیده است.این مجموعه که شامل پیست دو میدانی,زمین فوتبال وجایگاه تماشاگران است به عنوان یک پروژه با اعتبارملی به تصویب رسیده بود وقرار بر این بود طی سه سال به اتمام برسد.

ساخت مصلای فومن از دیگر پروژه هایی که انتظار می رود توجه ویژه ای به تامین اعتباروساخت آن توسط مسئولین ذیربط شود.

حالیه با توجه به تجربه وتوانمندی وسوابق درخشانی که از جنابعالی در گذشته وجود داردانتظار می رود که توجه دو چندان به مسایل ومشکلات مطرح شده در منطقه داشته باشید وبا نگاه ویژه وکار شناسانه و بکار گیری مشاوران قوی کمک به توسعه وآبادانی فومن نمایید.

این خبر را به اشتراک بگذارید :