یادداشت/ به قلم جواد زبردست گشتی:

شهرستانهاي فومن و شفت به لحاظ برخورداری ازمنابع طبیعی وظرفیت های محیطی یکی از معدود شهرستانهای استان است که آرمان توسعه در آن با کمترین هزینه قابل حصول می باشد.

با این وجود متاسفانه به لحاظ پاره ای اقدامات مبتنی بر سیاست آزمون و خطا و نیز بی برنامگی و روزمرگی مفرط در سیر اداره اين شهرستانها از سالیان گذشته موجب شده تا اين شهرستانهاي مستعد نتواند از تمامی امکانات بالقوه خدادادی خود منتفع شود و تحقق برنامه های نه چندان چشمگیر اقتصادی آن نیز در گیر و دار تامین اعتبار باقی بماند.

نگاهی به سیمای اقتصادی اين شهرستانها و قیاس اوضاع اقتصادی و معیشتی آن با سایر شهرستانهای کشور نشان می دهد که اين شهرستان و خصوصا شهرستان شفت در سالهای اخير به لحاظ اقتصادی و توسعه ای روزگار سختی را تجربه کرده و در پاره ای از موارد پسرفت های سوال برانگیزی نیز داشته است .

واقعيت اين است كه يكي از ملزومات ايجاد تحول اقتصادی در اين شهرستانها اصلاح مديريت هاست. تجربه ثابت كرده است كه مديران پوپولیست، غير متخصص، غير بومي و ضعيف يكی از عوامل مهم توسعه نيافتگی شهرستان محسوب می شوند.

از این رو اهتمام جدی به شايسته سالاری در دستگاههای دولتی و حذف مديران پوپولیست، ناكارآمد و غير همسو از ديگر ضرورت های تحول بنيادين در فرايند توسعه اين شهرستانها است و در همین راستا ضروری است از همه ظرفيت های مديريتی اين دو شهرستان استفاده شود تا فضای اقتصادی،عمرانی،فرهنگی،ورزشی، پزشکی ،اجتماعی، اين دو شهرستان در پروسه ای پيوسته و مثبت متحول شود. بطورکلی یکی از اساسی ترین علت عقب ماندگی و رکورد اقتصادی در اين دو شهرستان مستعد و با ظرفیت، بکارگیری و مکان گزینی نه چندان مطلوب مدیران در دستگاه هاي اجرايي است.

تحليل كارشناسی و آسيب شناسی مسئله توسعه نيافتگی اين دو شهرستان و خصوصا شهرستان شفت نيز بيانگر اين حقيقت تلخ است كه حضور مديرانی پوپولیست، غير متخصص و عموما با سطح تحصيلاتی پايين و غيرمرتبط در مناصب مختلف يكی از مهمترين علل حاكميت ركود در تمامی بخش های توسعه است كه متاسفانه تاكنون كمتر بدان پرداخته شده است. اين گروه از مديران كه به جای عملكرد مطلوب، گفتار درمانی را وجهه همت خود ساخته اند اگر در فرایندی شایسته سالار و با لحاظ نمودن مؤلفه های تصریح شده در مدیریت اسلامی مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرند، یقینا باید جای خود را به افرادی شایسته تر بدهند.

آنچه امروزه بعنوان تراژدی مديريت در اين دو شهرستان مورد توجه كارشناسان و تحليل گران رسانه ای است ناشی از همين معضل بنيادين می باشد كه عليرغم پيگيری های بسياری از دلسوزان متاسفانه به لحاظ سيطره لابی های سياسی براصول شايسته سالاری تاكنون منتج به نتيجه ای موثر نشده است كه البته اميدواريم در دوره جديد شاهد تحقق اين مهم باشيم. بررسی ها نشان می دهد تعدادی از مديران اين دو شهرستان در حد و قواره مديريت نبوده و نيستند.

بنابراین مردمان دلسوز اين دو شهرستان و خصوصا تحصلكرده ها و جوانان نباید معطل مدیران ضعیف باشند و مسئولان امر باید فکری برای پویایی ادارات مختلف و دستگاههای اجرايی اين دو شهرستان داشته باشند. ترديدی وجود ندارد براي شتاب بخشی به توسعه اين دو شهرستان و حل مشكلات مردم بايد مديران پوپولیست، ضعيف، ناكارآمد و بی تجربه از علوم و فنون جديد جاي خود را به مديران پرانرژی و كارآمد بدهند.

 

خلاصه کلام اینکه؛ انتظار قاطبه مردمان فومن و شفت از نماينده محترم و دولتمردان به ويژه استاندار آن است که عقب ماندگی اين دو شهرستان مستعد را در پرتو گزينش مديرانی متخصص ،متعهد و برنامه محور جبران و خط پایان گسترش فقر و نابسامانی در این سرزمین رویایی را بدرستی ترسیم نمايند تا ساکنان این منطقه زرخیز از بن بست توسعه نیافتگی رهایی یابند، که این حق مسلم مردمان فومن و شفت است.البته ما ما منكر زحمات برخي از مديران خوب در اين دو شهرستان نيستيم و همواره قدردان خدماتشان به مردمان شريف و نجيب اين دو شهرستان هستيم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :