یادواره ای از لذت و شکوه جشن های مختلف و متنوع باستانی خرمن در شکر گذاری از نعمات ایزدی در واحه سر سبز فومنات

 

صبح فومن -کوروش مهیار- امروز روز سالگشت فرمان تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی ایران است و به واقع و صادقانه بعنوان یک روزنامه نگار و خبرنگار هیچ از ساختار و فعالیت و عملکرد و افراد آن در ولایت پهناورم فومنات خبر چندانی ندارم. این را از این رو نوشتم که چنین گزارش ها و مراسم هایی که به وحدت و گرمی و ارامش و دوستی مردم منطقه ما می شود همواره باید در جد.ول کارهای سازمان تبلیغات اسلامی در جهت حفظ ان که در مجموع ستایش و شاکر بودن از خداوند روزی ده و نعمت افزا است باشد. انشاالله. با تبریک این روز به دوستان و کارکنان سازمان این گزارش را به ایشان تقدیم می کنم و یادآور می شوم که از این دست باز هم در طول سال است که اگر مایل بودند می توان تاریخ و دلایل و انگیزه و روی دیگر مهربانی و نوع دوستی و شکر گزاری به شیوه گیلانیان ؛ روستاییان گیلک و تالش و گالش خطه فومنات را دید و گسترانید و به شیوه شادناک به تبلیغ سازمانی و اسلامی آن پرداخت.    

……………………………………………………….

دوال کوه ،توسه کله آلیان – کوروش مهیار – این نوشته تابلو گونه و تصویری را از آرشیو بزرگ خاطرات خبری خویش و در واقع مردم عزیز روستاهایم را باز نشر می کنم تا مانندهمیشه یادآور باشم که مراسم های آیینی کهن سال و با معنی و دراین حال شادناک و شکر نعمت های ایزدی نباید به طاق نسیان افراد و اشخاص و تاریخ رفته و کم کم از خاطره ها زدوده گردد.پس با نیم نگاهی دوباره به تصاویر و خواندن یادمان نمونه ای از چنین روزهایی که افراد مستعد بومی همچون قنبر زاده های روستاهای ما می توانند که چنین یادگارهای باستانی را به روز نمایند. آری بار دیگرباز هم جشن باستانی دیگری از صدها جشن منطقه ولایت ما را که ناشی از ثروت و شادمانی و شکر خداوندی توسط نیاکان ما در گذشته ای نه چندان دور بوده است را شاهد گشتیم. ولی قنبر زاده بنا به خصایل و علاقه و شور و شوق فردی و مسئولیتی که بر دوش او قرار گرفته است. یعنی بر پایی مراسم های آیینی و جشن و ورزش های بومی ومحلی و پدیده های فولکلوریک ، این بار اما جشن خرمن را با حضور گرم مردم و کشاورزان و گردش گران در روستای توسه کله آلیان((TOSA KALAH ALYAN از بخش سردار جنگل شهرستان فومن بر گزار نمودند.

IMG_5948

این مراسم جذاب و صمیمی و یادگار دوران ماسبق که از صبح پنجشنبه در ( دوال کوه-DAVAL KOH) آلیان با تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی و خیر مقدم بخشدار محترم سردار جنگل وآقای فرماندار فومن و معاونت و آقای اردشیر روحی مدیر کل جهاد کشاورزی استان تا غروب ادامه یافت. آقای بیگی مدیر کل آب روستایی سابق استان از همکاری خوب مدیران و مسئولان منطقه جهت آبرسانی به این مناطق سخنانی را ابراز داشتند. فضای محیط هم با موسیقی فرح بخش و خاطره انگیزمحلی با آوای دلشین سورنای استاد اسفندیارعاشوری مزین و با استبقال بی نظیری مواجه گشت. آقای قنبر زاده با تکاپو و شور حال همیشگی و خستگی ناپذیر خود در حالی که ریاست کمیته ورزش های بومی محلی استان گیلان را متقبل است با دعوت وحضور آقای کلهر دبیر فدراسیون ورزشی روستایی و عشایری کشور بازیهای محلی با قوانین جدید را توسط داوطلبین مسابقه با تشویق های حاضرین به انجام رساندند. کشتی محلی گیله مردی یکی از شاخصترین و محبوب ترین ورزش های مورد علاقه پیر و جوان و عموم گیله مردان منطقه است. هیچگاه و در طول سال از مسابقات و مراسم و حواشی ان کم نمی گذارند. این مسابقه هم از جذابیت والای خود دراین مراسم برخورداربود. در ادامه مراسم های آیینی و حرکات موزون کار و شکار و غیره و بلاخره رقص خرمن که نماد شکر گزاری کشاورزان منطقه است اجرا گردید. نمایشی که قربان عاطف از هنرمندان خوب و مستعد روستای دارباغ با زیبایی هرچه تمامتر به انجام رسید.توصیف این جشن یکروزه میسر نیست و فقط باید حضور داشت و به چشم شاهد مراسم متنوع یکرو روزه شکر گزاری نمادین خرمن بود. آقای قنبر زاده رئیس کمیته ورزش های بومی محلی و مجری برنامه های آیینی و باستانی قول برگزاری منظم و سالانه آنرا به همگان اعلام نمودند.ایشان گفتند که: این مراسم ها نشاندهنده احترام به کارو تلاش وثروت و شادمانی و شکر گزاری و سعادت جمعی اجدادما در همین سرزمین سر سبز و کوچک و صلح دوست ما بوده اند و همواره تا آینده چنین بادا

 

                                          کوروش مهیار    ( دوال کوه ؛ توسه کله؛ آلیان)

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :